Gå til innhold

Har dere fått mye informasjon hos jordmor???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå hatt to besøk hos jordmor og begge gangene har jeg kommet ut derfra som et like stort spørsmålstegn som når jeg gikk inn. Det eneste som skjer der når jeg er der er at de tar SF mål og sjekker urinprøven min. Jeg har fått null informasjon om noe som helst, ikke om svangerskapet, fødselen eller noe. Nå jobber jeg selv i helsevesenet, og da føles det som om de tenker at jeg kan og vet alt, men det gjør jeg på ingen måte. Jeg er førstgangsfødende og har veldig lite kunnskap om svangerskap og fødsel. Jeg må liksom spørre om alt mulig selv for å få noe som helst slags info. Er det noen som har andre erfaringer? Hva kan man egentlig forvente av slike kontroller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har helt annen erfaring hos jordmor - hun har fortalt mye, gitt meg en del brosjyrer og fortalt hva som står i dem. Jeg har sikkert spurt om masse også, men hun har også vært flink til å høre om jeg lurer på noe i forbindelse med det ene og det andre. Liker meg mye bedre hos jordmor enn hos legen (som ikke gadd å sjekke hjertelyden på kontrollen i går fordi jeg kjente liv uansett... *furte*). Gleder meg til neste jordmorkontroll!

Skrevet

Jeg følte det samme som deg. Jeg hadde ikke noe utbytte av å gå til jordmor i det hele tatt. Så i dette svangerskapet blir det nok kun lege besøk for min del.

Skrevet

Hvis du sitter igjen med en sånn opplevelse, synes jeg du rett og slett bør bytte jordmor!! Man har jo så mye behov for informasjon og kommunikasjon rundt nettopp ditt eget svangerskap. Du kan selv velge hvor du vil gå hen, og du trenger ikke bo i kommunen/bydelen du velger å gå til. Jeg er så utrolig fornøyd med hun jeg går til, og jeg fikk henne anbefalt av venner. Så jeg kjører en halv time for å ha kontroller hos henne :o)

Skrevet

Jeg går bare til lege.. var en gang hos jordmor sist svangeskap og følte ikke for å fly mellom lege og jordmor- er superfornøyd med legen min jeg.. Hun informerer vel ikke i overkant men svarer grundig og er effektiv og bryr seg - BYTT jm hun hørtes ikke noe særlig ut

Skrevet

Jeg har fått en del brosjyrer både i forhold til fødsel, svangerskap og amming. Vi sitter og prater om løst og fast rundt disse områdene, så jeg tror jeg får en del info på den måten. Dessuten spør jeg om det jeg lurer på. Synes det er bedre at jeg spør enn at JM sitter og ramser opp en masse som jeg kanskje aldri får bruk for.

Synes disse besøkene er veldig trivelige, men om jeg har den store nytten av dem blir en annen sak:) JM er veldig dyktig og imøtekommende, men jeg har et ganske avslappet forhold til både det som skjer med kroppen min, den forestående fødselen og alt ellers.

Tar det meste som det kommer, og jeg har et helt problemfritt svangerskap så jeg føler ikke for at jeg trenger så mye info utenom det jeg vet fra før og kan:)

Skrevet

Vil bare minne om at ikke alle kommuner har full jordmordekning!

Så noen steder er det slik at hvis du har vært så heldig å få tildelt jordmor, så er det ikke tilrådelig å bytte, for da havner du nederst på ventelisten...

Her i Trondheim er det 60% dekning, dvs at 40 av 100 gravid får IKKE jordmor i svangerskapet.

Hvis du ikke er fornøyd med jordmoren din anbefaler jeg at du på neste time tar opp at det du har opplevd ikke svarer til forventningene dine.

Si at du er veldig usikker, men ikke vet helt hva du skal lure på og spørre om, for det er så mye.

Lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...