Gå til innhold

Kjenne om man er moden selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest flere steder om hvordan man kan kjenne om man begynner å bli moden - at livmortappen blir kortere, mykere, mer åpen osv. Men er det egentlig greit å gjøre det selv? Har hatt så forferdelig tett med maserier de siste to dagene, og kunne godt tenke meg å finne ut om de gjør noen nytte. Det er jo helt greit å ha sex, så lurer litt på hvor stor infeksjonsfaren egentlig er hvis man er ren på hendene og forsiktig. Det er vel ikke åpent helt inn til babyen så lenge vannet ikke har gått?? Eller er jeg helt på jordet nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjent etter selv, og livmortappen er blitt skikkelig bløt. Men du skal ha lange fingre for å kjenne godt, for du må jo vri på håånda for å komme til også, og magen er i veien...

Jeg har vasket hendene grundig først. Og dersom vannet ikke har gått er der liten infeksjonsfare, det er jo dine egne hender. Men ville ikke latt noen andre kjenne etter!

Skrevet

Jeg har også kjent etter med med ca to ukers mellomrom. Har gjort det tre ganger. I går var livmortappen nesten helt flatet ut, og tre fingre åpen. Og det er alt for tidlig. Så nå er det bare å ta det helt rolig, ingen løfting, ingen lange turer. Jeg har hatt blødninger i svangerskapet, kraftige kynnere i flere måneder, men føler meg ikke fødeklar enda. Jeg håper å gå fire uker til. Da er jeg innenfor terminen. Skal til jordmor på fredagen, og da skal jeg snakke med henne om det. Hun skal få kjenne etter om hvordan ståa er. Det er jo hun som er eksperten. Jeg ville ikke sluppet noen andre til.

Jeg har brukte sterile hansker når jeg har "undersøkt" meg selv. Jeg kommer til ganske greit, da jeg har livmoren langt ned.

Hodet er forøvrig helt nede og presser på.

Skrevet

Jeg ville anbefale deg ikke å kjenne etter!

For det første er det selvfølgelig faren for infeksjon, sansynligvis vil det ikke bli noe, men det øker risikoen, og hvorfor ta den sjansen?

Det er som du sier ikke åpent helt inn til babyen, men du kan allikevel få en infeksjon, og det vil kunne påvirke babyen din.

For det andre er det ikke nødvendigvis noen pekepinn på om det kommer til å skje noe snart eller ikke. Jeg hadde 2-3 cm åpning over to uker før terminen (ble sjekket av lege på sykehuset, fikk beskjed at jeg sansyneligvis ville føde innen tre dager...) men gikk allikevel over termin. Så for meg var det egentlig bare et ekstra stressmoment, å forvente at det skulle starte å skje noe så tidlig, og så skjedde det INGENTING!

Skjønner at det kan være vanskelig å vente.....!

Skrevet

Jeg når ikke fram til livmortappen, jeg. Så jeg får vel bare vente og se hva som skjer.

Skrevet

Hehe har snart prob med å tørke meg sjøl, så jeg kan nok bare glømme å kjenne noe som helst.

Må no evt få gubben til å kjenne da:) GLISE GLISE

Skrevet

Var til jordmor i dag og hun sa at om jeg oensket kunne jeg kjenne selv om det var mykt etc.... men det vet jeg naa jammen ikke om jeg har lyst til aa kjenne. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...