Gjest Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Må bare få ut litt frustrasjon. Er så lei av at godt etablerte mødre skal komme med (sikkert velmente) råd om: At du bør nyte tiden nå før fødselen.. fordi etter fødselen kommer du ikke til å få sove en hel natt på ett år, det er sååååå slitsomt !!!!! Alt skal jo svartmales og jeg blir så irritert. Har jo ikke sovet skikkeleg de siste 9 måneder uansett (på do hele tiden, vondt i ryggen osv) og det har gått veldig fint. Noen netter har jeg ikke sovet mer enn 4-5 timer og i tillegg har jeg jobbet fullt. Det har gått helt fint!!!! Hvorfor skal dere mødre komme med dette? Er det for å skremme... Jeg gleder meg villt til å få barn og vet at det blir lite søvn og slitsomt, men vil ikke høre dette hele tiden. Man har jo permisjon og kan sove ut på dagen eventuelt (om man ønsker det). Dersom man skal være så negative, blir jo alt bare verre. Jeg vil stupe inn i denne tilværelsen med masse positiv energi og INGEN skal få fortelle meg hvordan det blir. Det vil jeg finne ut av selv!!!!!!!!!! Det finnes ingen fasit, man kan nyte livet og kose seg, selv om man har barn... Det skal iallefall jeg gjøre!!! Det var herlig å få det ut, neste gang jeg møter en mor som skal gi gode råd, klikker jeg.
snartmammapåny Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Bare jeg får sove litt mellom natteoppvokningene så er jeg i himmelen. Nå gjør jo alt bare vondt og hver gang jeg har endelig sovnet vokner jeg for en ny tissepause.. Max 1 time søvn per natt.. Så uansett hvor ille det kan være med nattevåke når babyen kommer så kan det umulig være værre enn det er nå, kanskje like ille, men ikke værre!
Gjest Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Jeg sier som min mor sier.. La det gå inn det ene øret og ut det andre. Spedbarnstiden er også en tid for mye kos og en fantastisk tid for deg og pappaen til å bli kjent med barnet! Det blir så bra som du gjør det til selv! Ønsker deg masse lykke til, og måtte du nyte den siste tiden med knøttet i magen, som du nyter tiden med knøttet utenfor magen!! - det skal jeg!!! )
Mane76 Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Jeg hadde det ikke forferdelig etter fødselen. Datteren min våknet en gang om natten, og sov godt fra syv om kvelden til 9-10 morgenen etter. Ikke mist motet, fordi det er forskjellig fra barn til barn. Gled deg til barseltiden, og ikke la de det gjelder ta over....
Singelmamma og banden Skrevet 10. april 2007 #5 Skrevet 10. april 2007 Jeg har to barn fra før og er så dritt lei av å gå gravid nå, kommer ikke ungen snart så skal den jammen meg få komme likevel! Bare det å ta på seg sokker og sko er ekstremsport, og det å tre trusa over tærne om morgenen, vel, dere kan bare gjette... Altså, treåringen min forteller i barnehagen at alt blir mye bedre når babyen er født, for da kan mamma bøye seg igjen... Og det sier litt! Heller nattevåk enn dette... ;-) HI, bare press på!!!!!!!
Gjest Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Bra å høre at det er flere som er positive!! Helt enig i at det er masse ekstremsport her om dagen... bare det å rulle seg ut av sengen midt på natten, er jo litt av en utfordring. Sokker og sko er et mareritt.. Vel, ønsker oss alle lykke til!!! Vi har en herlig sommer foran oss med et lite barn som skal gjøre sommeren enda bedre
Gjest Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 For å si det slik, akkurat nå missunner jeg faktisk førstegangsfødene litt (ikke at jeg vil ha vekk ungene mine, for all del!), men å så deilig å bare ha seg selv og tenke på! Skulle ønske jeg selv var flinkere til å ta det med ro og slappe av og lytte til de rådene erfarne mødre gav meg på den tiden i stede for å slite meg ut i tiden før fødselen. Og jeg ble akkurat like aggressiv som deg mot de som ba meg slappe av og sa hvor slitsomt det var å få barn, som du måtte jeg opp for å tisse, sov dårlig osv, hva mye anderledes kunne det egentlig bli? MYE! Men som du sier, det må nesten erfares selv, ingen kan nemlig fortelle en hvordan det blir for akkurat deg, men husk også at når de med barn gir slike råd er det en god grunn til det! Det er ikke for å skremme, det er fordi de fleste blir tatt kraftig på sengen over hvor slitsomt det faktisk blir, på en annen måte enn man kanskje hadde forestilt seg. Rådet er for å at dere skal brukte tid på å smale krefter og energi, de aller fleste vil trenge det (ikke alle så klart, noen får sovebabyer og null trøbbel). Det er ikke bare at man blir vekket om natten, men man sliter gjerne med å få til ammingen, babyen har luftsmerter og ingenting man gjør hjelper og til slutt sitter en bare der og rugger frem og tilbake i sengen og gråter selv av utmattelse og fortvilelse fordi man ikke føler en strekker til og gjør noe galt og alt man lengter etter er de nettene hvor man "bare" måtte opp på do for å tisse om natten og verket i ryggen, da var det i det minste stilel og fredelig. Uff, nå blir du vel sint på meg også, men er ikke vondt ment for de som ber deg sove mye altså! Prøver selv å ikke si slike ting til førstegangs fordi jeg husker hvor plagsomt det var, men det frister av og til når noen styrer på over alt og sliter seg ut...
Singelmamma og banden Skrevet 10. april 2007 #8 Skrevet 10. april 2007 He he, bare vent, neste gang er du selv like ille mot førstegangs... ;-) Men når noen forteller meg ting nå, så snur jeg bare det døve øret til, med mindre det er noe man ønsker å høre da... Moren til en venninne av meg sa i dag at jeg kom til å føde ganske snart, det kunne ho se på meg, og det hører jeg gjerne på, mens mange andre sier at jeg nok går over termin denne gangen også. Ja ja, tiden får vise...!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 10. april 2007 #9 Skrevet 10. april 2007 Jeg fikk også høre dette maaange ganger når jeg skulle ha førstemann... Jeg sier ikke dette videre til andre, for jeg opplevde det ikke slik i det hele tatt. Min sønn sov hele natta fra han var 3 uker... etterhvert mistet han smokken om natta og jeg måtte opp 1-3 ganger pr natt å putte inn smokken igjen (husker ikke hvor gammel han var da, men det varte ikke lenge) Han var en "drømmebaby"... Nå derimot, har jeg sovet lite gjennom hele sv.sk, og jeg har vært mye mer plaget med svimmelhet og trøtthet enn sist gang. I tillegg har jeg jo hatt en på 2,5 som er hjemme med meg, etter at jeg ble sm, og jeg har da klart meg mer enn bra nok. Må bare innse at det ikke er alt jeg rekker over hele tiden og tar jeg tiden til hjelp ser jeg ikke helt det store problemet!!! Kos deg og nyt tiden som gravid, men for all del gled deg til barseltiden, det er en tid du aldri vil få igjen, ikke de neste årene heller og det er bare kos med barn, uansett hvor vanskelige de måtte være (vår er litt trassete for tiden) Lykke, lykke til=))
Bergene Skrevet 10. april 2007 #10 Skrevet 10. april 2007 Jeg er nesten redd for å si til folk at jeg gleder meg jeg. Syns det er så sykt mange mødre som babler og babler (enkelte uten stopp) til meg om hvor fryktelig slitsomt det er, får inntrykk av at å glede meg bør jeg hvertfall ikke gjøre. Sier ikke at det de sier ikke er sant, vet jo at det er veldig slitsomt med barn, men det må nå være lov å glede seg likevel? Nei samme hvor slitsom det er skal jeg hvertfall passe på å ikke snakke så aaaalt for mye om det til andre kommende mødre. Så de ikke får det som meg; følelsen av at de ikke kan utrykke at de gleder seg. En annen ting jeg har lært jeg ikke skal, er å kommentere størrelsen på gravides mager. Skal bare si at magen er fin, ikke oooi så diger eller du har jo nesten ikke mage jo...
Singelmamma og banden Skrevet 10. april 2007 #11 Skrevet 10. april 2007 Jeg er helt enig fru lykkelig, det skal være lov å glede seg. Jeg blir alene med alle tre, og da er det ikke måte på hvor tøft jeg skal få det, men jeg gleder meg som bare det jeg, klart det blir tøft, jeg har to fra før og vet det, men det er så mye mye mer enn det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå