Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter diverse skrekkhistorier om langvarig p-pillebruk ønsker jeg nå å kutte ut hele pillen og få lagt inn spiral... Flere jeg har snakket med er veldig fornøyde med hormonspiralen, så kanskje det hadde vært noe for meg også??

Men... gjør det veldig vondt å sette den inn? Lønner det seg kanskje å ta en Ibux før man går til legen? Jeg synes nemlig at vanlig GU er ubehagelig nok jeg... Og: Setter fastlegen inn spiralen, eller må man videre til gynekolog? Må man forvente seg mye blødning i tiden etter at spiarlen er lagt inn? Vi skal til Syden til sommeren, så jeg lurer litt på når jeg evt skal bestille time. Håper mange svarer og forteller om sine erfaringer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan prøve å svare så godt jeg kan, men det er jo ikke sikkert vi får lik opplevelse.

Jeg ble henvist av legen min til en gynegolog, for hormon spiralen er dyr og vanskelig å sette inn. Så jeg gikk til min faste gynegolog men henvisning fra fastlegen.

Jeg syntes det gikk overaskende greit å sette spiralen inn og det var ikke så vondt som jeg fryktet. Jeg blødde (lite) i ca. 7 uker etter at spiralen var på satt inn.

Etter det hadde jeg mye vondt i magen, fikk mye kviser og var mye kvalm. Jeg vurderte å ta spiralen ut, men det ble aldri til det, og nå har jeg ingen plager med den lenger.

Jeg har ingen blødninger ved menstrasjon, men mens smertene er der enda. Kvisene ble jeg heller ikke kvitt....

Jeg er veldig usikker på om jeg ønsker meg en ny hormon spiral når jeg skal ta ut denne selv om den fungerer greit nå.

Skrevet

Jeg kan neven to erfaringer. søstra mi brukte den..ho synes den var helt allertides :) hadde så vidt mensen..bare et truseinnlegg noen få dager..og ingen plager..

Men da ho satte den inn, så ble ho veldig dårlig etterpå..kroppen vil alltids prøve å støte ut et fremmendlegme..så ho ble skikkelig dårlig..men gik jo over etter litt da..iallefall være obs på en sånn reaksjon

så da jeg skulle sette den inn var jeg veldig forbredt på at jeg kunne bli dårlig..men med meg så gikk det veldig fint..var ike vondt å sette den inn..og ikke ble jeg dårlig etterpå..

men jeg kunne desverre ikke bruke den..tok den ut etter 8 mnd..for da hadde jeg mensen 14 dager og 14 dager opphold..osv..i 8mnd..

Men har hørt det er veldig mange som er kjempefornøyd med den da :)

Så det er jo bare å prøve å se hvordan den fungerer for deg :)

Skrevet

Jeg har nå hatt min spiral i snart ett år, og er veldig fornøyd. Det gikk helt greit å sette den inn, ubehagelig, men fort gjort. Hadde sterke mens-smerter den dagen og litt dagen etter, så kan være lurt å ha smertestillende i hus. Hadde mye småblødninger de første fire-fem mnd, det var slitsomt, men nå blør jeg ikke lenger. Har, som hun over, litt mens- smerter av og til. Alt i alt er jeg veldig fornøyd, deilig å slippe å tenke på prevensjon til daglig.

Skrevet

Fikk satt inn min hos fastlegen min, det var litt ubehaglig, men syntes det er verre med celleprøve. Hadde småblødninger i 6 uker etterpå. Hadde så vanlig mens i ett årstid, før jeg mistet mensen nesten helt, kun truseilegg ett par dager. Hadde ingen menssmerter etter jeg satt inn spiralen. Utrolig deilig.

Tok den ut for ettår siden, da vi ønsket oss ett barn til. Da kom menssmertene og mensen for fullt, føltes som jeg var 14 igjen. Sitter her nå 6 mnd på vei med mitt 2. barn, er ikke i tvil om at jeg skal sette inn hormonspiral igjen når jeg har født.

Mannen min syntes han kjente den de første gangene, men ikke etter en mnd.s tid.

Vi anbefaler definitivt spiral, hvis du ikke har noen problemer med p-piller.

Skrevet

Har brukt Trionetta p-piller lenge, og måtte begynne med Synfase da Trionetta ikke lages mer. Foreløpig ikke fornøyd med den, føler meg trøtt og deppa, liksom tung i kroppen. Ingen sexlyst heller... Vurderer å slutte og kanskje få lagt inn en spiral, av det ene eller andre slaget. Hvis jeg tør, da...

Skrevet

Jeg hadde også liten lyst med p-piller, det ble bedre med spiral. Men vil nok ikke anbefale hormonspiral hvis du føler deg deppa av hormonene i pilla. Anbefaler ikke min veninne spiral, da hun er mildt sagt gretten hele tiden når hun bruker p-piller. Det er jo tross alt de samme hormonene i begge preparatene.

Ta deg en prat med legen din, kanskje du bør prøve et annet merke? Eller hør hva han mener ang spiral.

Skrevet

Jeg syntes det var vondt å sette den inn så jeg ville tatt en Ibux og jeg ville gått til en gynekolog. De setter inn disse mye oftere enn fastlegene gjør.

Er veldig fornøyd med min spiral. Hverken jeg eller mannen min kjenner den. jeg småblødde ca 1 mnd etter jeg satte den inn, deretter mistet jeg mensen. Har bare bittelitt blødninger 1 - 2 dager og ingen menssmerter, Veldig hærlig!

PS: Vær forberedt på at du må "opp" innimellom og sjekke at tråden henger der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...