Gå til innhold

hva er størst, gutte- eller jentebabyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn når de ligger i magen?

Hvem pleier være størst?

de sier jo at jentene ofte er tidligere utviklet, men har størrelsen noe å si på dette?

Da jeg var hos jordmor i dag, fikk jeg beskjed om at jeg hadde en liten, men normal baby. (ligger akkurat på den røde streken på symfyse-fundusmål osv) og hun regnet med at fødselsvekt ville bli 3000gr om baby kom til termin.

Jeg har fått beskjed om at jeg venter jente, og jeg trodde lissom at jenter ofte var litt større enn gutta jeg? Eller er det omvendt?

Det jeg tenker på da er utvikling da, kan du si.

Sendte nemlig melding med min mor og fortalte hva jm hadde sagt, og da sa hun "oi, ja, men da har du en viktig jobb med å holde ungen inne så lenge som mulig!"

klart jeg skal prøve å holde ungen inne til termin, lissom, gjør alt jeg kan jeg.. men betyr det at ungen er liten at den er lite utviklet også, eller bare at det foreløpig er en "slank baby" lissom?

hehe.. om noen klarte å tolke hva jeg lurte på her, blir jeg glad for svar.

beklager at det ble litt langt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenter er gjerne tidligere utviklet enn gutter, men guttene har oftest høyere fødselsvekt enn jentene...

3000g ved fødsel for jente er ikke så altfor lite, litt under dagens gjennomsnitt ( i og med at babyer nå for tiden gjerne er større enn tidligere), men fortsatt en fin fødselsvekt :) (Det er snakk om noen få gram under bare) Og det betyr absolutt ikke at hun er sent utviklet.

Lykke til med din helt perfekte lille jentebaby! ;)

Skrevet

så guttene har ofte høyere fødselsvekt ja?

Var det jeg lurte på, egentlig. hehehe

*spør på kronglete måter*

og takk og bukker. ja. helt perfekt liten tingeling:) du er heldig som er fødeklar, snart har du jo baby i armene dine!

Skrevet

Jeg trodde ikke de kunne si noe om størrelsen på babyen ut fra sf-målet jeg. Det har både legen og jordmoren min sagt. Jeg ligger nemlig litt høyt (innenfor feltet men høyt), og begge de sier at de ikke kan si noe om størrelse utfra det, og at den eneste måten å vite noe om hvos stor babyen er er ved hjelp av ul.

Skrevet

Gjennomsnittlig fødselsvekt skiller bare 75g, dvs gutter er LITT større enn jenter.

Skrevet

Forrige gang fikk jeg en liten gutt på 2900g og 48 cm og jeg hadde hele tiden hatt SF-mål rett over den røde streken (ca en rute over hele veien)

Kjenner andre igjen som har født babyer på 3600g og 3800g som har hatt nesten samme SF-mål som meg.

Synes det er rart at jm din tipper fødselsvekt utifra bare SF-mål. Kan ikke skjønne at det blir riktig, ettersom det er vanskelig nok å tippe vekt ved UL... (slik jeg har forstått det)

Skrevet

virkelig?

tja, jeg aner virkelig ingenting om dette, bare stoler på fagfolkene jeg:)

Hun pekte på grafen for sf-fundusmål, og forklarte omtrent hvor stor babyen var nå, og hvor stor hun trodde den kom til å bli. Mulig hun regnet på alt av prøver og min vektoppgang og sånne ting også, ville jeg vel tro?

hun virket iallefall sikker i sin sak, selvom hun understreket at vekstkurven kan gjøre et hopp i den ene eller andre retningen da.

Skrevet

Men SF-målet sier jo ikke nødvendigvis om hvor stor babyen er. Mye/lite fostervannkan også ha mye å si på SF_måling, og vektoppgang skal jo heller ikke ha noe å si på str på babyen... Noen legger jo ikke på seg mer enn 5 kg på hele sv.sk, mens andre legger på seg 30 kg...

Synes bare det var rart hun kunne være så sikker ut fra det. Men det kan jo være at hun har en annen måte å finne ut av det på....

Sikker er man jo ikke før babyen er ute av magen da =))

Skrevet

hehe

jeg er bare nesegrus i beundring for hva disse folkene kan og vet jeg da, sånn at jeg tar alt de sier for god fisk! :)

Neimen om jeg vet egentlig hva hun regnet ut i fra, hun bare pekte som sagt på den grafen for å forklare meg..

er jo mulig at alt til sammen gir en indikasjon, eller at hun har undersøkt et eller annet med dopleren eller noe uten at jeg vet det? haha

men den som venter får se, som de sier!

Legen min da jeg var liten var så bekymret for at jeg skulle bli småvokst, og tok meg inn til omfattende undersøkelser, med bl.a røntgen.. der fikk jeg skråsikker beskjed om at jeg kom til å bli 162,5 cm høy når jeg var ferdig utvokst, -og både min mor og jeg sa oss svært fornøyd med det (min mor er 148cm) men jeg endte da opp med å bli iallefall 170 cm, så en skal jo aldri være for sikker! :)

hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...