RompeRock Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Vil veldig gjerne ha oppskrift på god foccacia. Og som gjerne er litt lettvint å lage. Hadde en gang en oppskrift, men den har visst rota seg bort gitt... ;o)) Og funker det å fryse foccacia, eller blir de bare tørre og kjipe når de blir opptint?
ava* Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 ++ noe mer (hihihi jeg kom visst borti feil knapp!!) 1 ps tørrgjær 2 1/2 dl vann 1 ts sukker 2 ss olivenolje 1/2 ts salt Bland vann, gjær og sukker. Og la det stå i ca 15 min til det skummer lett. Så blandes resten inn til deigen blir glatt. Heves så ca en time. Legges så over i formen.(Kjevles eller trykkes) Jeg pleier å doble deigen og da passer den perfekt i en stor langpanne!! Heves så i ca 20 min. Stikk 1 cm dype hull i deigen. Hev igjen ca 30 min. Vet ikke hva du liker på men jeg pensler m en blanding av hvitløk, havsalt og olivenolje som jeg har knust i morteren. Så strør jeg olivener (hakkete) over til slutt. Denne oppskriften bruker de på en restaurant i Tønsberg. Stekes 180 grader i 20-25 min. Jeg har fryst den og det har ikke vært no problem!! Vel bekomme:-)
9nah Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 hei denne prøvde jeg på i går....den hevet ikke i det hele tatt. sikker på at det er tørrgjør du blander ut i vann???? aldri hørt om det før nemlig. tørrgjær blandes jo gjerne med det tørre. vanlig gjær skal løses opp i lunkent vann.... de ble naturlig nok da ikke luftige i det hele tatt...hva annet kan ha skjedd i såfall om det ikke var for feil gjær?
nutri Skrevet 1. mai 2007 #6 Skrevet 1. mai 2007 kan vannet ha vært for kaldt? eller kasnkje for varmt, så det ble "ut-hevet" før stekingen. Foccacia er brød stekt i langpanne som pensles med olje og salt og oliven
ava* Skrevet 5. mai 2007 #7 Skrevet 5. mai 2007 Tror nok det var tempen på væsken som var feil. Du kan Jo selvfølgelig bruke fersk gjær istede for tørr!!
Frøysa Skrevet 18. mai 2007 #8 Skrevet 18. mai 2007 Jeg har en oppskrift som jeg bruker til syklubbdamene og hvis jeg skal på spleisefest - fått tilbakemeldinger på at den er god :-) Foccatia 14 dl hvetemel 1 ts salt 1 pose tørrgjær 2 ss sukker ½ l lunkent vann 1 dl olivenolje -------------------------------------------------------------------------- 50 - 100 g pinjekjerner 50 - 100 g soltørrede tomater Legg tomatene i vann i en time eller to - ettersom hvor salte de er. Hell av vannet, ha over litt raspet hvitløk (½ - 1 fedd) og litt olje. Bland alle ingrediensene til foccatiadeigen i en kjøkkenmaskin – elt i 5 min. Deigen vil bli ganske løs. La deigen heve i en halv time. Bruk en ”gullform” – (en form som er litt mindre enn en langpanne og som er litt høyere), kle den med bakepapir. Fyll deigen opp i formen, hell over olivenolje – vær litt raus. Dytt deigen utover i formen – sett til etterheving. Lag så huller med fingrene i brødet, litt mer olje om det trengs, dryss over litt tørket timian, Maldon salt/ knust havsalt, pinjekjerner, og tomatene skåret i passe biter. Hvis du vil kan du også bruke halve cherrytomater i stedet for soltørkede tomater. Dytt dem litt nedi deigen så de ikke bare blir liggende oppå. Stekes på 200 °C i ca 25 min Dette er namme nam :-)
ava* Skrevet 28. juni 2007 #9 Skrevet 28. juni 2007 Dytter på denne, er ypperlig tilbehør til grillmat!!!!!!!!!
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 3. august 2007 #10 Skrevet 3. august 2007 Hva annet enn grillmat er dette godt til?
ava* Skrevet 11. august 2007 #11 Skrevet 11. august 2007 Vi bruker det også ved siden av salat og suppe, ellers er det sikkert godt både til pasta og gryteretter!
blond Skrevet 11. august 2007 #12 Skrevet 11. august 2007 Det er også godt med dipp/salsa/rød saus. Enkel oppskrift på rød saus som kan brukes til lasagne, foccacia, pasta, pizzabunn, you name it. 1 løk 1 buljongterning 2 bokser grovhakkede tomater olivenolje 1 ss sukker Hakk løken., Surr løken blank i oljen og tilsett deretter tomatene og sukkeret. Jo lenger det koker jo bedre blir smaken og den blir tykkere. Ha i ønskede krydder. Hvis du lager til lasagne er det godt med gulrøtter i (hakk de fint). Lag gjerne en stor porsjon og frys ned. Må understreke at oppskriften er utviklet av min mann (veldig viktig for han at jeg tok med dette...)!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå