Gå til innhold

Noen her med svangerskapsdiabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var hos legen i dag....

de tok HB av meg, å den var på 12,2 så den var fin.

men urinprøven ga utslag, så de skrev g+ på helsekortet mitt...

jeg må tilbake på mandag, fastende, å komme med urinprøve og ta nye blodprøver da.... så de får sjekket svangerskapsdiabetes......

er litt småskremt jeg nå.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jge har svangerskapsdiabetes igjen - hadde det forrige svangerskap - ble testet for en uke siden - tidlig fordi jeg hadde ketoner i urinen - og jeg har sv diabetes igjen. Fasteblodsukkeret mitt er fint, det er bare det at jeg er litt insulin-resistant - saa jeg maa passe paa hva jeg spiser ellers blir blodsukkeret mitt hoeyt. Har ikke begynt aa teste ennaa- maa moete med en diabetes og kostholds raadgiver i morgen.....blae (det er kjedelig det). Sist maatte jeg teste blodukker hver morgen og to timer etter hvert maaltid. Og legen sjekket resultatene ved hver legesjekk. Maa bare passe paa hva jeg spiser og holde meg unna karbohydrater som pasta, hvitt mel og ris og ting med mye sukker.

De tar som regel glukose-belatningsproeve for aa sjekke om du har sv diabetes.

Er ikke noen stor krise om du faar svangerskapsdiabetes - det er ikke noe aa vaere redd for. Det er viktig at de sjekker det fordi om du har ukontrollert svangerskapsdiabetes saa kan babyen bli veldig stor og feit og du kan faa kompilkasjoner ved foedselen.

Svangerskapsdiabetes er litt anderledes enn vanlig diabetes. Det er hormonene i kroppen som enten forhindrer nok insulig produksjon eller forhindrer at kroppen reagerer paa insulin slik den skal. Det gaar som regel over rett etter foedselen.

Lykke til paa mandag iallefall!!! Haaper at alt er fint og at du slipper diagnosen.

Men uansett, det er ikke noe aa vaere redd for, det er bare litt slitsomt aa teste hele tiden og passe paa alt man spiser. Lykke til - haaper det gaar bra med deg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...