To gutter og en jente Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Har en jente på 4,5 mnd. Hun har hele tiden vært veldig nysjerrig og av den grunn aldri godtatt å ligge ned i armene våre. Skulle bare holdes opp. Var hun i vippestolen var hun fornøyd, for da hadde hun kontroll. Men nå vil hun helst sitte helt opp. I vippestolen pleier jeg å legge henne med litt helling, men nå reiser hun seg faktisk helt opp i 90grader. Det samme hender i fanget. (Utolig sterk i magemusklene tydeligvis!!) Jeg har hørt at de ikke skal sitte så tidlig. Vil det skade ryggen når hun gjør det selv? Har prøvd å se om klarer å sitte alene i sofaen og hun sitter faktisk helt fint.Har selvsagt ikke fått sitte mer enn et par sekund,så hun hadde muligens falt etter hvert. Husker jeg fikk beskjed på 5mnd kontrollen med førstemann at jeg kunne begynne så smått å sette ham med støtte i stol. Men han seg sammen, så jeg begynte ikke før han var rundt 6mnd. Forstår jo at det er forskjeller på barn, men kan jeg begynne med barnestol til henne nå, eller er det alt for tidlig? Kommer til å drøye det så lenge som mulig uansett, men er redd hun ikke godtar det så veldig lenge..... Hvordan er det med dere andre som har barn på samme alder?
meg og novemberjenta Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Fysioterapauten min sa at når de greide å komme seg opp å sitte selv, kunne de sitte til de ble slitne. De regulerte dette selv, og dersom de følte at de ble sliten i ryggen så greide de å legge seg ned igjen eller "falle" tilbake på fanget deres. Det er også noe helt annet å la barnet sitte på fanget, for der skifter du stilling på barnet, støtter de på ulike måter osv... I vippestol og bilstoler greier de ikke å bevege seg noe særlig, og kan derfor ikke legge seg ned igjen eller bakover når de ble slitne. Men når hun setter seg opp slik, så går det helt fint.. Bare ikke plasser henne i f.eks en stol hvor hun sitter i 90 grader særlig lenge, da hun da ikke greier å gjøre noe om hun blir sliten i ryggen. Min tulle er også 4,5 måneder snart, og skal også bare opp. Jeg lar henne sitte litt på fanget av og til, holder henne i armene så hun får dradd seg opp osv.. de kan ikke bare ligge passive på gulvet heller, og det er en fin trening, selvfølgelig med måte.. som sagt: kommer de seg opp, kommer de seg ned igjen når de blir slitne (ifølge fysioterapauter)
meg og novemberjenta Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 ops, ser jeg ikke svarte så bra på spørsmålet ditt. Jeg personlig ville ventet med stol (i 90 grader) et par måneder til, men vippestolen med litt helning er jo fin å gi mat i, sett den gjerne på kjøkkenbordet! Helsesøsteren min sa at dersom de greide å sitte alene på gulvet i f.eks 5 minutter, så greier de utmerket godt 5 minutter i vanlig stol også.. når de greier 15 minutter, kan de godt sitte 15 minutter i stol (rett opp og ned)...Dette er hva jeg har fått lære iallefall, så jeg kommer nok til å følge det, synes det høres logisk ut
Gjest Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 min skulle sitte rett opp og ned når han var 2 mnd han.. nå er han snart 3 mnd, og han blir rasende hvis vi sitter bakoverlent i sofan når han sitter på fanget. for han vil sitte 90 grader rett opp, helst litt foroverbøyd som en banan... :o/
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #5 Skrevet 10. april 2007 de skal helst ikke sitte på gulvet alene, men fang går bra! fikk beskjed av hs at alt med måte går bra!!!!! han her sitter i stol og vippestol (gjorde det også når han var 4 mnd), men ikke lenge av gangen. Sitte på fanget har han gjort lenge, der får han trent musklene og ikke fare for at han skal falle.
Lykkelig smil Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Jenta vår har også villet sitte 90 grader i fanget fra hun var ca. 2 1/2 mnd. Hun drar seg selv opp og vil ha oversikt. Fikk beskjed fra helsesøster om at vi ikke skulle la henne få sitte slik før hun var 5-6 mndr gammel. Ikke lett når hun absolut vil det hele tida.
Gjest Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 hmm, vi lar han få sitte slik vi :o/ hvis ikke blir det BARE hyl og vræl, og vi må opp å gå med han. får vise hs hvordan vi pleier å sitte, og forhøre oss litt. for d ser jo ikke bra ut, han ser jo ut som en banan rett og slett.
To gutter og en jente Skrevet 10. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. april 2007 Takk for svar alle sammen! (Hører gjerne fra flere!) Kommer ikke til å sette henne i stol enda. Prøver vippestolen så lenge det går. Men må ofte regulere den i nokså sittende stilling (Tipper 60-70 grader) Hun godtar heldigvis å ligge flatt, dersom vi er på gulvet med henne. Men det blir dessverre mye sitting utenom. Skal på 5mnd kontroll neste torsdag. Får spørre hva hs mener da....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå