1+2=3jenter Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Svigermor kommer på hytta(i palmehelga) kl 23 om kvelden etter en lang reise. På hytta er 3 sønner med familie(4barnebarn, hvor 2 nettopp har hatt bursdag). En sønn med familie har vært på hytta i 4 uker(pappaperm), ikke sett de på minst 2 måneder, en sønn hun ikke har sett siden jul, og en sønn hun ikke har sett siden oktober. 3 sekunder etter hun har kommet inn døra sier hun(med et sjokkert fjes) "hei, har vi fått ny duk?(og kikker på voksduken på spisestua hvor vi sitter å spiller kort; voksduk er kjekt med 4 små barn som griser og søler...) Så kler hun av seg, går på kjøkkenet og flytter på oppvasken, for den står feil plass, flytter på alt mulig annet på kjøkkenet, legger små duker fint utover kjøkkenbenken og henter lysestaker som vi hadde i stua og setter på kjøkkenbenken, flytter litt på stoler og ting i stua, og setter seg ned i andre enden av stua og hvisker med sin mann. Dagen etter står hun opp til frokost, snakker bare såvidt til ungene, sier ikke stort mer enn hei til noen... Blir ikke nevnt med et ord at det er 2 nylige bursdagsbarn der(1 og 6 år). Rett etter frokost forsvinner voksduken av bordet... Storebror til 6åringen spør farmor om ikke 6åringen skal få pakke, og får til svar at det har hun ikke hatt tid til å ordne ennå. Fortsatt ingen gratulasjoner... Søndag skal mor til 8- og 6-åringen reise, 8-åringen er lei seg, og vil til mormor, dit skal de på tirsdag, men slår seg til ro. Far følger mor til bilen(3km). Da går 8-åringen mot rommet, men får beskjed av farmor som sitter på en stol at han ikke kan gå inn, for 1åringen ligger der og sover. 8-åringen setter seg i trappa og gråter, og da sier farmor "du kan ikke sitte der å gråte, det går ikke an", men hun sitter godt plantet i stolen og bryr seg ikke videre om det gråtende barnebarnet.... Jeg sa til svigermor at det gikk ikke an å la han sitte der å gråte, og jeg brukte under ett minutt på å få han blid igjen. Stemningen var egentlig lite hyggelig fra det sekundet hun tråkket over dørstokken. Tydelige tegn på at sånn vi hadde hatt det på hytta ikke var bra nok. Jeg og mannen min hadde handlet inn mat for helga, og en middag skulle være karbonader, pasta og grønnsaker, svigermor var sjef på kjøkkenet, og middagen ble karbonader og pasta, for det passet ikke å ha grønnsaker til pasta... På 4 dager sa hun max 10 ord til meg, og hun snakket ikke så mye med de andre heller. Vi skulle egentlig være der hele påsken, men dro tirsdagen. Når hun fikk vite det, sa hun til sin mann akkurat passe høyt så vi skulle høre det, at det var like greit. Svigermor har alltid vært litt "fin" på det, og etter vi fikk barn har vi sett at hun ikke bryr seg så mye om jenta vår, men hun har aldri vært ufin i oppførsel før. Mannen min var også overrasket over at moren oppførte seg¨på dette viset... Mannen min, foreldrene og søsknene er egentlig av den forsiktige typen som ikke liker konfrontasjoner, svigerfar er snill som dagen er lang, men lar seg kommandere av kona, og glatter over så godt det lar seg gjøre. Mannen min synes dette i påsken var veldig trist, og vi vil jo helst prøve å rette opp i forholdet med de...Men hvordan?? Noen tips? Jeg har sagt at jeg ikke er interessert i å bare glatte over og late som ingenting lenger, jeg synes svigermor skal få vite at vi er skuffet over at hun bryr seg så lite om barnebarna, og at oppførselen hennes i påsken ikke var akseptabel. Hun tror vi dro fra hytta fordi jeg var sur for en liten bagatell, og mente hun ikke hadde gjort noe mer galt da mannen min sa det ikke bare var pga denne bagatellen. Noe mer fikk ikke min mann sagt til henne. Tar gjerne imot råd om hvordan vi kan løse dette....
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Jeg har samme problem som deg, svigermor som ikke snakker til meg og problemet blir aldri tatt opp. Hun har heller ingen grunn til å mislike meg så alt blir så vanskelig..Jeg orker ikke ta det opp, ser for meg at det bare blir enda verre.. Desverre har ikke råd...
Luni og go'gutten =) Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Æsj for et menneske..! Jeg hadde samlet alle ungene hennes med partnere og tatt en skikkelig konfrontasjon, slik at ingen blir syndebukker og alle får med seg alt som blir sagt.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2007 #4 Skrevet 11. april 2007 Det hørtes ikke behagelig ut nei.. Veit ærlig talt ikke hva dere kan gjøre, å samle alle sammen og gå og banke på døra hennes høres vel drastisk ut, tror det er nok at de som er barna hennes går og snakker med henne. Men må kanskje regne med at hun ikke kommer til å skjønne hva de snakker om og blir kjempesnurt, nå kjenner jeg jo ikke din svigermor, men hun høres ut som typen til det. Min svigermor er litt lunefull til tider hun og, hehe, i påsken i fjor så blei det noe feil med ene bilen deres, så vi dro i forveien opp på hytta til søstra hennes, fordi det pleier å være familiesamling der.. Svigermor, svigerfar og samboers lillesøster kom noe over en timme etter oss, og det første hun sier når hun haster seg ned på verandaen, er "er det flere ostepølser igjen nå da??" Hehehe, som om at vi hadde spist opp 6 ostepølser alene.. Nei gurimalla, vi turte faktisk ikke å ta mer enn en, som vi hadde på deling. Hehe.. Min svigermor mangler rett og slett litt sosiale antenner, og det høres jammen ut som at din gjør det og. Kanskje hun følte at dere hadde invadert noe som er hennes domene? Svigermor mi blir småirritert når jeg rydder kjøkkenbenken hjemme hos dem (den benken ved siden av kranen, irriterer meg at det alltid er rot der; papp og plastikk, brukte fat etc).
Sinah Skrevet 13. april 2007 #5 Skrevet 13. april 2007 Jeg skal jobbe med å sette mer pris på svigermoren min, jeg... ;0)
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 Jeg synes hun høres ut som en selvopptatt dame, svigermoren din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå