___ Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Vi har ei jente på drøyt 2 år. Hun er enkel å ha med å gjøre i matveien. Spiser omtrent alt, utenom surkål og kokt løk. Sån sett er vi veldig heldige. Problemet er bare at hun spiser så forferdelig sakte. Hun holder på med alt mulig annet innimellom, skravler og danderer maten , mister noe på gulvet og ruker en evighet på å plukke det opp igjen osv. Helst vil hun gå fra bordet og komme tilbake for å spise mer 5 ganger i løpet av et måltid. Frokost kan ta 1 1/2 time før hun er mett. Middag går som regel litt fortere, men det tar også lang tid. Det er altid vi som sitter og venter på at hun skal bli ferdig, ikke omvendt. Dette er et problem i barnehagen også. Er det noen som har gode råd for å få henne til å spise fortere.
Gjest Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Vi har en som har vært lik. Han skulle gjøre alt annet, gå fra bordet å komme tilbake igjen etter en stund. Når vi spiser middag skal vi sitte sammen synes jeg. Han fikk klar beskjed om at hvis han gikk fra bordet, så fikk han ikke mere mat. Han skjønte for poenget, og han sitter ved bordet til han er ferdig. Hvis han ikke vil ha mere mat tvinger jeg han ikke til å sitte sammen med oss, men han får ikke løpe rundt å leke å skrike ved bordet, det kan han gjøre i stua eller på rommet sitt. Han bruker og lang tid av og til, men det må man regne med. Så lenge han sitter ved bordet, så er det jo maten som er i fokus til han. Men, dere må jo ikke sitte ved bordet å spise frokost? I helgene gjør vi det, da sitter jeg og pappan gjerne litt lenge, men han kan godt ta brødskiva i handa og se på barne tv på morningen hvis han vil det. Og på hverdagene har vi ikke tid til å sitte ved bordet å spise, så da får han enten frokost i barnehagen eller spiser en mens han trasker rundt hjemme. Ble litt langt dette.. Vet ikke om du fikk noen gode råd heller
bompymamma Skrevet 13. april 2007 #3 Skrevet 13. april 2007 Har dessverre ingen råd til deg. Måtte bare si at du ikke er alene om å ha en saktespisende unge : ) Her går som regel et måltid aldri under en time. Det er frustrende. Skulle gjerne visst hva vi kunne gjøre for å få fart på etinga. Hun sitter fint ved bordet, og ser ut til å spise sånn nå og da. Men tar bittesmå musebit av både skiver og middag. Og endelig etter 1-1 1/2 times måltid, har hun klart å fått i seg tilsammen en halv skive uten skorpa... Dette er en jente som tar livet med ro!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #4 Skrevet 14. april 2007 Forstår at du gjerne vil at hun skal spise litt fortere. Nøkkelen er vel å få henne til å bli mer opptatt av å spise, enn av alt det andre hun kan gjøre. Vil bare si at du ikke må la iveren etter å få henne til å spise fortere ta helt overhånd. Om hun spiser sakte fordi hun tygger maten godt, så er det bare bra. Det er nemlig sunt å spise sakte, det kan være en god vane å ha med senere. Men naturligvis ikke så sakte som det du nevner her. Ville bare si i fra, for ofte kan man bli litt overfokusert på slike ting. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2007 #5 Skrevet 14. april 2007 Kan ikke si vi har samme problemet her. Gutten vår spiser opp maten og får gå fra bordet når han er ferdig. Men av og til bruker han lengere tid, om han bare tuller med matbordet så spørr jeg han om han er ferdig, er han ikke ferdig sier jeg at han må spise ferdig. Tuller han mere og ikke spiser får han gå fra matbordet. Som regel er han da sulten etter 1 time eller 2 og får da en brødsive og da er det ingen tull men spising. En annen ting jeg har langt merke til er at han spiser godt når han er sulten, så han får ingenting å knaske på før middag. Og er det noe han liker er det ingen tull med spising. Vi har heller ingen elementer som forstyrrer, som Tv eller radio på. Noe jeg ville gjort er å sette av en tid til spising, kanskje 20-30 minutter, så si ifra når det begynner å nerme seg slutten av tiden. At nå er vi snart ferdig med å spise, så nå må hun gjøre seg ferdig. Og når den tiden er gått så er det bare å avslutte måltidet. Kan også være lurt å motivere... Lage mat som hun syns er god, noe som ser spennende ut! Husk å rose henne masse når hun er flink å spise. Bare det jeg ville gjort da.
___ Skrevet 15. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. april 2007 Sikkert et godt råd det å sette en grense for hvor lenge måltidet varer. Hun er foresten glad i mat. Liker omtrent alt mulig. Vi har heller ikke noe TV eller radio på under måltidene, ikke får hun noe å knaske på før mat heller, men å sette en makstid for måltidet og så rydde vekk når tiden er ute skal jeg prøve.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #7 Skrevet 17. april 2007 Har jobbet i bhage, nå jobber jeg på skole. Saktespisende barn er ikke lette å takle! Prøvd i bhagen: først fikk barnet sitte lenger enn de andre å spise, men det var ingen vits! Brukte da halvtime ekstra, ble bare mas!! Tilslutt fikk barnet gå i fra bordet når de andre var ferdige uansett om det var mett eller ikke. Barnet går nå på skolen og det er like saktespisende.. Her bør foreldrene gjøre en innsats, sett tidsfrist, halvtime er mer enn nokk til middag, 10-15 min til frokost.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 18. april 2007 #8 Skrevet 18. april 2007 Du kan jo trøste deg med at det er bra for fordøyelsen å spise sakte. Vær konsekvent på reglene ved bordet, at hun skal sitte pent osv. Minn henne på å ta en bit i ny og ne, men ikke kast i henne maten, det er ikke sunt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå