Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Hva gjør dere? Vi har både potte klar og doring. Trenger mange tips til hvordan og hvor ofte og når kutte bleie helt? Vi har kun bodyer til ungen vår. Men dette blir vel ubehagelig nedentil uten bleie under. Hva kjøper dere av truser/overtrøyer til barn på 2 år? Hvilke butikker? På forhånd takk for gode tips og erfaringer!
kat Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 vi startet med klistremerker har ett ark hvor jeg har laget ett stort hjerte på den ene siden og en sirkel på den andre siden. når hun tisser på potte eller do får hun lime inni hjertet når hun har bæsjet på potte eller do så får hun lime inni sirkelen. når hun prøver men ikke får til får hun lime rundt symbolene. etter noen dager med bare prøving på potta og kjempe gøy med det så var hun med på notene og ville prøve å få noe i potta og var kjempe stas første gang det kom noe i potta og vi kunne helle ut å spyle det ned i do for så å få ett klistremerke inni ett av symbolene. da var leken i gang nå får hun bare klistremerke når det kommer noe. går qalltid uten bleie hjemme, men har ikke evnen ennå til å holde seg noe særlig så når vi skal ut eller på butikken eller barnehagen har hun bleie på. skjer jo noen uhell, men gjør ikke noe oppstyr rundt det. bare forteller at det er helt greit og alle kan glemme seg og tisse på seg og må prøve å huske på neste gang hun må tisse at hun løper til do. er vi ute rundt husveggen i fin været har vi potta stående på verandaen for å komme seg inn og helt opp i andre etasje på do blir foreløpig for langt. hun var med meg til byen og fikk plukke ut en hel haug med nye truser for det måtte hun jo ha når hun ble stor jente som gikk på do og det var kjempe stas. jenta mi er langt fra tørr, men vi er godt i gang og håper å klare det til sommeren. hun har foreløpig problemer med å gå på fremmede doer tror hun er redd for å falle nedi og kan jo ikke dra med meg en do ring eller potta hennes på butikken heller, men sånne ting kommer vel etterhvert. masse skryt er også viktig også når de ikke får til, men syns det er viktig med ros også for å prøve. jenta mi er 2,5 år lykke til
kvirrevirrevitt Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Body er dumt ja..-for da må jo hele trøya av ved evt uhell! tror de fleste steder som selger barneklær selger trøyer (men jeg fant ingen så liten strls på lindex) H&M. Tenkte jeg skulle sjekke på obs og europris også, jeg. -Kanskje litt billigere der. Vi har også sånn "belønningssystem" Et klistremerke for tiss, og to for bæsj. Når arket er fullt får hun en liten gave (såpebobler, plastfigur, tegnebok ol) -Fungerer overrasskende bra! (må regne med et par dagers innkjøring, også er det viktig å være konsekvent). Tror det er viktig å forbrede seg på en del uhell, men her har det gått overraskende bra her i huset.-Er jo veldig stas å ha på TRUSE! )) Bruker fremdeles bleie ute, da men...
tuppemor-75 Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 bleieavvenning gjøres tydeligvis på mange ulike måter. vi har gjort det ganske annerledes enn de to andre som har svart her. vi har ikke brukt klistremerker som belønningssystem, men det er fordi vi er imot et slit system, og vi synes at initiativet til å slutte med bele må komme fra barnet selv. vår oppgave som foreldre er å følge opp barnets initivativ og oppmuntre det. vi kjøpte også inn potte og doring før barent ble 2 år. vi forklarte da hva dette skulle brukes til. hun var veldig interessert den første uken. da "testet" hun både potten og doringen. men det kom ingenting. hun bare satt og latet som hun tisset eller bæsjet. etter ei uke eller to hadde hun liten interesse av det hele. også plutselig en dag ville hun igjen prøve doringen og potten (de har stått framme på badet hele tiden), og da tisset hun faktisk litt. hun fikk da papir til å tørke seg med, noe som var stor stas. da vi helte tisset og papiret i doen, fikk hun trekke ned, og vi skrøt selvsagt av hvor flink hun hadde vært. etter dette foreslo vi at hun kunne gå uten bleie, og bare si fra til oss når hun måtte tisse, så kunne vi hjelpe henne på do eller potte. (vi har krakk ved doen, slik at hun selv kan sette seg på plass). hun syntes det var stor stas å gå uten bleie, og vi kjøpte selvsagt truser til henne med ulike motiver. trusene elsket hun fra første øyeblikk. vi kjøpte også noen undertrøyer på lindex i str. 86/92, de er små i størrelsen. vi sluttet først med body etter en stund. bleieavvenningen fortsatte, vi skrøt av henne når hun tisset eller bæsjet på do. hvis det var lenge siden hun hadde vært på do, så spurte vi om hun måtte, og da svarte hun av og til ja, og av og til nei. nå er det 3,5 mnd siden hun sluttet med dagbleie, og vi hadde flere uhell de første 14 dagene, men ikke hver dag. det som er viktig når uhell oppstår er at en ikke gjør et stort nummer ut av det. vi opplevde at vår datter syntes det var kjempe trist å tisse i trusen, og hun begynte noen ganger å gråte. vår datter er nå 2 år og 5 mnd, og hun sluttet med nattbleien for 14 dager siden, også dette har gått veldig bra. men jeg vil gjerne presisere at vi har bare fulgt opp hennes inititativ, og oppmunteret henne. når barn er klare til å slutte med bleie tror jeg er veldig individuelt. ikke press på, dersom barnet ikke er klart.
kvirrevirrevitt Skrevet 10. april 2007 #5 Skrevet 10. april 2007 ..Jada, veldig flink du...tuppemor. Jeg får vel gjerne PRESISERE litt jeg også, da...: Vi har på ingen måte presset barnet vårt, det hele startet med at hun faktisk ville på do. Alle må vel kunne se det an på sitt eget barn hvilken fremgangsmåte som funker best.. Syntes klistremerkene er et veldig fint system, jeg, -og det syntes datteren vår også )
tuppemor-75 Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 kvirrevirrevitt, det er ikke jeg, men min datter som er flink, som har sluttet med bleie. jeg har bare svart på spørsmålene til HI.
kvirrevirrevitt Skrevet 11. april 2007 #7 Skrevet 11. april 2007 ..sorry.. -Tror jeg stod opp m feil bein i går.. Bedre i dag!! ))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå