Mulatica Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Jeg har vært i kontakt med Blodbanken her i Oslo for å gi blod. Jeg måtte svare på masse spørsmål, og så skulle vi avtale time. I en bisetning nevnte jeg at samboeren min kommer fra den Dominikanske republikk (uten at det var spørsmål om det). Og da fikk jeg ikke lov til å gi blod allikevel. Jeg ble overrasket, og litt oppgitt. Betyr det at alle som har en kjæreste fra et ikke-vestlig land ikke kan gi blod? Da vil det vel bli enda større blodmangel i framtida? Skjønner ikke at de ikke kan teste blodet, de går jo stadig ut og sier at de mangler.
#Ariadne# Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 er det mulig å være så firkantet! er så utrolig mange dumme regler...
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Jepp, det stemmer nok det. Helt sykt! Jeg kjenner ei jente som er ADOPTERT fra Sør-Korea, og hun får heller ikke gi blod, ikke engang hennes HELnorske mann... Jeg spurte også HVORFOR det var slik, og om de ikke bare kunne teste blodet og se om det var friskt,osv, men fikk ikke noe svar.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Det har vært veldig strenge regler på dette. Har hørt at det skal mykes opp litt, f.eks. skal adopterte som har bodd her en viss stund, få lov å gi blod. Var også noe oppmykning for andre, men husker ikke helt. Reglene er jo, heldigvis, strenge, slik at man kan være sikker på at blodet er bra, men reglene per i dag er kanskje ikke helt oppdatert...
Mulatica Skrevet 10. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2007 Jeg er helt enig i at det skal være strenge regler. Samtidig syns jeg det er rart at de stadig går ut med kampanjer og informasjon om at de mangler blod, når det er en ganske stor gruppe som faktisk ikke er aktuelle som blodgivere. Alt blod burde jo testes uansett!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Jeg får heller ikke lov å gi blod. Snakket med morsmelkavdelingen på Ullevål jeg kunne gi morsmelk om det var lenge nok siden jeg og min mann hadde vært i Afrika. Tror det var minst 6mnd. Tropiske land har flere blosykdommer en oss. Nå tenker jeg ikke bare på de det er mest snakk om som HIV og hepatitt, men også f.eks parasitt overførte blodsykdommer (som det ikke er lett å teste for). En kan få malaria opptil 2 år etter en har blitt stukket av en mygg som bærer malaria, men det er svært uvanlig å få utrbudd så lenge etterpå. Har meget god forståelse for en karantenetid både når det gjeld morsmelk og blod. Men f.eks er det 2 år siden en selv eller partner var i et risikoland burde en kunne gi blod.
Gjest Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 Er man fra et risikoland, har oppholdt seg i et, ligger med noen som er fra et, er mann og har sex med menn, er kvinne og har sex med en mann som har hatt sex med menn etc. er man utelukket, ofte permanent, i noen tilfeller for en stund. Og ja, reglene kan forekomme en noe overdrevne.
Gjest Skrevet 10. april 2007 #8 Skrevet 10. april 2007 Hørte dette førske gang for ca 3 år siden ja... En vennine av meg hadde kjærste fra Ghana og da fikk hun ikke gi blod. Blodbanken har vist noe de kaller rød-soneland i disse landene er det gjerne en del hiv- og aidssmittede ol. Da ønsker de ikke blod fra mennesker med opprinnelse fra disse landene eller deres koner/kjærster/sexpartnere. Det var begrunnelsen hun fikk... Diskriminerende synes jeg, selv om jeg skjønner at de ønsker strenge regler for å forhindre sykdommer. Det må jo være mulig med dagens teknologi å teste blodet for å være sikker på at det er friskt.... Men det er kanskje sånn at vi kan sende men til månen men ikke sjekke blodet for sykdommer... Oi, merker jeg blir litt provosert nå jeg...
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #9 Skrevet 10. april 2007 Jeg er selv blodgiver. Da jeg traff min nåværende samboer (for noen år siden) fikk jeg "karantene" i 6 mnd. De sjekket opp på en liste de hadde over hvilke land som hadde de forskjellige kriteriene. Jeg måtte altså vente i 6mnd. før jeg fikk "tappe" blod igjen. De er veldig strenge på mange områder. Du får karantene hvis du har vært på ferie utenfor Europa (innenfor også muligens), hvis du har vært litt syk, har vært hos tannlegen,..osv. Dette for å sikre at ikke smittefarlig blod blir brukt på pasienter.Hver gang jeg gir blod må jeg krysse av ett skjema med masse spørsmål som de går igjennom før de stikker meg. Svar på ditt spørsmål : jeg fikk gi blod selv om min samboer er fra østen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå