Gå til innhold

Katter og gravide ???

Thea født feb09. Termin mai11

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) jeg lurer på om det er noen her inne som har katter og vet noe om forhåndsregler i forholdt til graviditet? Vi har en innepus, og jeg har hørt noen si at katter(spesielt deres avføring) kan skade fosteret. Jeg er så glad i alt som kryper og går, at jeg aldri hadde klart å avlive vår lille pus, men er det sånn at dette stemmer bør vi begynne og tenke på og omplassere ham i god tid, det kan jo være vanskelig :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vær flink med å vaske fingre etter du har kost med han..hoff..jeg har lest mye om dette..heter toxplomose ell no lignende..tørr ikke skrive mere,for vet ikke mye om d

Skrevet

Vask hendene ofte og godt. Unngå katten mye opp i ansiktet. Og aldri ALDRI tøm tissekassa... Det er en typisk pappajobb når mamma går gravid... Tror ikke du behøver å avlive katten, og i grunnen liten vits i å omplassere og mener nå jeg. Det er bare å tenke seg om, vaske ofte, og ikke ha for mye omgang med pus! Har katt selv og kommer aldri i verden til å kvitte meg med "barnet" mitt...

Skrevet

Hei katteelsker!

Ikke ta liv av den og ikke omplasser den!!! Det er akkurat som maggimor sier - og vi er sykepleiere begge to så vi har litt peil ;) - vask hendene godt etter å ha tatt i katten og før du spiser, ikke tøm tissekassa - hvertfall ikke om nødvendig, og da med hansker - pass at han/hun ikke drikker av glasset ditt (det gjør nemlig mine om jeg ikke følger med!) og ikke ha dem for mye opp i ansiktet (jeg er fæl til å susse på nesen - noe de motvillig har vendt seg til). I tillegg - stek alt kjøtt tvers igjennom og vask alle grønnsaker og frukt omhyggelig!

Hvis du følger disse forhåndsregler skulle du klare å unngå å bli smittet med toksoplasmose under graviditeten. Skulle du likevel bli det finnes det behandling å få. Sjansen for at barnet blir smittet øker med graviditet - dvs. er mindre jo tidligere på vei du er (mindre enn 5% i 1.tri)og øker mot fødselen (25-30% i 2. tri og 60-80% i 3. tri). I tillegg til dette er sjansen for at barnet tar skade av smitten synkende utover svangerskapet (Høy i begynnelsen og svært liten mot slutten).

Konklusjon: Det er minst sjans å bli smittet når det kan ha mest å si for barnet!

Hvis du ennå skulle være bekymret, kan du be fastlegen om å ta blodprøve forutfor prøvingen for å se om man er tidligere smittet av parasitten. Har man blitt smittet tidligere (gjennom kattekontakt, ved å spise grønnsaker som har smitte fra jord med katteavføring og ikke er vasket godt nok, eller fra kjøtt som ikke er skikkelig stekt) vil man alltid kunne påvise smitten i kroppen gjennom en blodprøve. Har du blitt smittet fra før trenger du ikke å bekymre deg i det hele tatt - du kan ikke bli smittet to ganger og parasitten du alt har fått i deg har gått i dvale og er kontrollert av immunforsvaret ditt - barnet vil ikke bli påvirket!!! Blodprøven er ikke standard i svangerskapskontrollen, men tas ved risiko for smitte (gravide som har vært på utenlandsbesøk der det er høy forekomst av toksoplasmose, gravide med uklar infeksjonsfokus og hos gravide med kattekontakt). Likevel blir blodprøven ikke tatt før du er gravid i de tilfeller, og vil du vite det før prøvingen begynner - da må du be om det.

Håper dette var godt nok svar! Var selv bekymret for noe jeg ikke visste hva var, og har med litt tid og studering funnet nok informasjon til å roe nervene betraktelig! Alt er fra diverse helse nettsider samt mai/juni 2006 utgaven av bladet Gravid - artikkelen heter syk av parasitt og forklarer veldig godt alt det jeg har nevnt over!

Lykke til!

Skrevet

Takk for kjempe flotte svar, spesielt da det siste som ga meg mye beroligende informasjon:) Dette var til en stoooor trøst. Jeg røyker, men skal kvitte meg med den f... røyken nå (faktisk første uken dette, det blir nok hardt, men UTROLIG deilig å bli kvitt) da vi skal prøve til sommeren, men det hadde blitt fryktelig tungt og måtte gi fra seg vår lille engle pus:)

Skrevet

Det var godt å høre englepusen forblir hjemme hos dere!

Gratulerer med røykeslutten og lykke til med å holde ut - motivasjon har du nok av høres det ut som (og kan anbefale at sambo blir med han og hvis han røyker - lettere for deg å holde ut sammen med noen og i tillegg ingen "secondhand smoke" å bekymre seg for, rundt barnet!)

Klem

Skrevet

Lykke til med sluttingen!!! Jeg har holdt opp nå i 5 1/2 uke og det går kjempebra!!! Ta kontakt hvis du trenger en pep-talk og litt motivasjon!

• 1 måned senere...
Skrevet

hei.. nå har jeg vært røykfri i 9 måneder. les endelig ikke røyker. den fungerer kjempe bra. ikke veldig spennende bok, men den er kjempe bra og motiverende. masse lykke til. det er deilig uten røyken:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, hører ikke til her inne jeg da, tar meg bare en smugtitt på hva som sies på forumene rundt omkring.

Jeg har katt, og det har gått kjempefint. Mannen min tar seg av rens av kassa, jeg vasker alltid hender etter å ha kost på han samt at jeg ikke lengre lar han være på soverommet.

Å være gravid er ingen grunn til å fjerne katten :)

Skrevet

Vi har også katt, og skal begynne å prøve nå snart. Jeg har aldri tenkt på å gi bort katten min, aldri i verden. Men jeg blir selvfølgelig å ta forhåndsregler som ikke å tømme doen, vaske fingrene etter å ha kosa med han. Mulig det er katten som blir sjalu hvis det kommer en baby ;)

Han brukte å sove i vår seng før vi flytta, men nå etter at vi flytta så har han ikke gjort det. Men han sover da i mitt klesskap, han føler seg trygg der. Resten får vi ta når baby evt er på vei.

• 3 uker senere...
Skrevet

Det man også bør tenke på er å vaske grønnsaker og salat godt før man spiser! Katteavføring finnes i jorda, og jord finnes på alt grønt man kjøper i butikken.

Smitten kan også finnes i kjøtt, så pass på å stek kjøttet godt!

Skal man reise til utlandet (lenger sør er toxo mere utbredt) under graviditet bør man også være kristisk til hva man spiser.

Toxo antistoff kan påvises ved en blodprøve, og har man hatt smitten er man trygg, man får det bare en gang.

Og har man hatt den lille søte pusen lenge burde man blitt smittet før om katten har smitten i seg.

Men det å anskaffe nye kjæledyr når man prøver/ er gravid er kanskje ikke så bra!

Uff, jeg mener ikke å skremme noen, skrev eksamensoppgave om mikroorganismer som kan skade fosteret for noen år siden... Frykten jeg fikk etter den oppgaven henger nok litt igjen:)

Men mener likvel det er viktig å tenke seg om hva man pytter i munnen når man er gravid!

Skrevet

Faren for toxoplasmose er myyyyye mindre enn man skulle tro. Jeg har selv hatt 2 katter i mange år og i tillegg har jeg klappet dusinvis av katter i Hellas, Spania og Thailand. Tok en test på om jeg har hatt toxoplasmosesmitte da jeg begynte å planlegge å bli gravid, og jeg har aldri hatt det!

Jeg har bare en katt nå, som jeg både koser og klapper og av og til skifter på dokassa hans også. Når jeg har skiftet på dokassa hans vasker jeg hendene like etterpå og da er jeg ikke det minste redd for smitte.

Det er forresten ikke bare via katter man kan få smitten. Det kan også smitte ved å grave i jorda i blomsterbed, spise grønnsaker/frukt som ikke er vasket eller spise kjøtt som ikke er gjennomstekt.

Skrevet

vi har 4 innekatter og det er jeg som har ansvaret for kattedoen, og det har jeg tenkt til å forsette med når jeg blir gravid. vasker uansett hendene etter jeg har tømt den, så kan ikke se at det utgjør noen risiko. og jeg har hatt katt siden jeg var bittelitten og aldri blitt smittet av toxoplasmose, og jeg ser på risikoen som forsvinnende liten at jeg skal bli smittet av det akkurat mens jeg er gravid, spesielt fra innekatter som jeg har hatt i årevis allerede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...