Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #1 Skrevet 9. april 2007 Skal til samtale ang keisersnitt på KK i Bergen neste mandag, og har egentlig sett frem til det, men nå gruer jeg meg som en hund! Fødselen sist startet ved at vannet gikk, og 4 timer etterpå var janta ute. Ble født med en arm først og jeg revnet masse både innvendig og utvendig. Ble lagt rett i narkose ettrpå for å sys, og rommet under fødselen var fullt av leger. Opplevde det hele som svært dramatisk! Far ble overlatt til seg selv med babyen, mens jeg ble kjørt bort. Sitter igjen med en følelse av å bli totalt overkjørt under fødselen, null smertestillende. Uken etter fødselen lå jeg på storken (!) overlatt til meg selv, fikk knapt hjelp til noe. Kunne ikke sitte eller stå, langt mindre ta meg av en liten baby. Takk og pris for at pappaen og resten av familien min sto på døgnet rundt. En uke senere fikk jeg nyrebekkenbetennelse og innlagt på barsel. Var altså på sykehuset i 14 dager. Mamma fikk sykemelding for å være hjemme med meg i 1 mnd etterpå. Hadde store smerter i arrene og fikk ikke innvilget ny operasjon av disse på kk. Ble derfor henvist til et annet sykehus som opererte meg på ny et år etter fødselen. Legen som opererte meg da kunne ikke forstå hvorfor dette ikke var gjordt før da jeg var svært åpen nedentil. Ble frarådet å føde på ny av denne + flere gynekologer da det da er stor fare for at arrene vil gå opp og de da ikke vil ha mer igjen å sy sammen... Har vært innstillt på at jeg får keisersnitt, men nå bare gruer jeg meg til denne samtalen. Kommer til å bli helt knust om de nekter meg! Måtte bare få ut litt frustrasjon....
Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #2 Skrevet 9. april 2007 ikke gru deg, det går sikkert bra!!! Med meg mente de at jeg fint kunne føde normalt andre gangen, selv om det gikk hardt for seg og ble kritisk den første. Jeg hadde ikke så store skader som du beskriver, i tillegg var de klar over komplikasjonene jeg hadde første gangen og ville være ekstra obs under min andre fødsel. Derfor ble jeg møtt med den holdningen jeg tror de har fått prentet inn alle sammen: hurra for vaginal fødsel, og dette bør du prøve. Jeg stod likevel på at jeg hadde bestemt meg, og ønsket KS ettersom forrige fødsel stod for meg som et mareritt. Da de forstod at jeg hadde tenkt meg nøye om og hadde tatt et valg gav de seg kjapt. Siste samtale og "godkjenning" måtte jeg ha med en overlege, det tok ca to min så var KS innvilget. Som han sa så kan ingen si noe på min opplevelse av fødselen.. Var også ille tilredt etter fødselen, smerter og sliten så det holdt pga stort blodtap, var hjemme og fikk mye hjelp av mamma min jeg å... De to første ukene fikk mannen min sykemelding.
Torill-83 Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 eg håpar at du får innvilga keisarsnitt. eg blir litt oppgitt over at du e blitt behandla på denne måten.' lykke til
Solskinnsjenta Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 Jeg vil anbefale deg å skrive ned alt du har tenkt å si i forbindelse med denne samtalen. Dette høres ut som en traumatisk opplevelse for deg, og da kan det være tøft å rippe opp i hvis du er redd for reaksjonen til de som skal høre på deg. Skriv også ned hva og hvilke gynekologer som har anbefalt deg ks denne gangen. Prøv å stå på ditt, ha gjerne med deg journal fra den siste operasjonen, slik at du kan dokumentere hvor omfattende skadene var sist gang. Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #5 Skrevet 9. april 2007 Kjære deg da. De kan da ikke nekte deg å få tatt KS, det høres helt umennesklig ut. Helsevesenet er helt på styr for tiden , og det meste dreier seg om kostnader.Ta med deg noen som kan støtte deg under samtalen hvis det blir tøft alene. Ikke gi deg, vi har også fritt sykehusvalg i Norge, så du kan i teorien føde hvor du vil i landet. Det er skremmende å lese om opplevelsene dine , da jeg selv er redd for det samme ang. min forestående fødsel. Håper du blir møtt med respekt og forståelse. Masse lykke til.
Persille,Smule og lille Trille Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Kjære deg. Skjønner godt at du er engstelig etter hva du har vært i gjennom tidligere. Kan ikke tenke meg at noen vil nekte deg keisersnitt, og det har de heller ikke lov til. I tillegg så er det fritt sykhusvalg i landet så du kan velge et annet sykehus enn der du var sist, og med planlagt keisersnitt skulle jo ikke det være noe problem. Ta med deg mannen din som oppbacking og stå på ditt! Håper du får en bedre opplevelse denne gangen, det unner jeg deg virkelig!
spirenr 2 er gutt! Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 Hei! Stakkars deg! Tror ikke du trenger å grue deg til at de kommer til å nekte deg KS. De har selv frarådet deg dette! Da kan de ikke nekte etterpå. Bare husk at de kommer nok til å spør deg litt om hvorfor, men vær bestemt og vis dem hva du vil. Jeg hadde også en hard fødsel med mye revning. Jeg måtte også i narkose etterpå. Men jeg var helidg - ingen komplikasjoner etterpå og jeg klarte meg selv hjemme. Det eneste er at det nå nettopp har sluttet å gjøre vondt å sitte på huk... Vurderer også KS. Lykke til!!!
endaeintrønder Skrevet 10. april 2007 #8 Skrevet 10. april 2007 hei du:) Du får heeeelt sikkert planlagt ks denne gangen,du har jo anbefalinger fra leger osv!!Jeg grudde meg også veldig,for sist så holdt det på å gå skikkelig galt med både meg og gutten vår:/ men jeg fikk innvilget ks denne gangen,var bare på 1 samtale:))) bare stå på ditt,ikke gi deg!!!og dere skal sikkert gå gjennom fødselsforløpet sist,og snakke om det også,det gjorde vi..og da kan du fortelle ALT som foregikk,hvis de ikke har fått med seg ting i journalen din,for det hadde de nemmelig gjort her..masse ting som ikke var skrevet:( lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #9 Skrevet 10. april 2007 Hei alle som har svart meg Satt meg ned igår og skrev et 2 siders brev der jeg jeg gikk igjennom hvordan fødselen opplevdes for meg samt hvordan tiden etterpå var. Dette leverer jeg til legen som skal ha samtalen med meg. Er henvist direkte til overlege, fastlegen min mente en jordmor villle gjøre alt for å unngå keisersnitt... Legen min har sendt journalen min fra fødselen + journalen min fra da jeg ble operert på ny. Håper de ikke setter seg på bakbeina, men har heldigvis 2 sykehus innenfor rekkevidde (haugesund+voss) som ikke er like tilbakeholdne med keisersnitt som haukeland. Har hørt at Haukeland er de som nekter flest å ta keisersnitt... Og igår fikk jeg høre at en venninne av familien som mistet sønnen sin i krybbedød for et år siden og nå er gravid igjen, nektes keisersnitt. Dette til tross for at fastlegen hennes + psykologen har sagt at en fødsel kan gi henne traumene tilbake.... Takk for at dere tok dere tid til å lese Velger å være anonym pga mange "private" opplysninger HI
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #10 Skrevet 10. april 2007 Hei, så lenge du selv er så klar på hva du vil og hvorfor kan de ikke nekte deg dette. det er riktig nok ikke selvbestemt keisersnitt i norge men det har alt å si hvordan du selv tar tak i det tror jeg. Fikk innvilget ks sist gang på psykisk grunnlag og dette ble jeg forsökt nektet på fr.stad sykehus (som også er glad i spare penger).Men det löste seg til slutt fordi jeg var hard og stod på mitt. Tror de at du er usikker kan de forsöke å presse deg derimot. Lykke til!!!
SusyQ Skrevet 10. april 2007 #11 Skrevet 10. april 2007 Dette ordner seg garantert. Er jo et positivt tegn at du skal rett til lege. Vanligvis må man gjennom en runde hos JM først, men det er kun legen som har myndighet til å innvilge. På en slik samtale kan det være lurt å vise at du er klar over fordeler og ulemper med keisersnitt. Den amerikanske jordmorsforeningen har en veldig nøytral og fin gjennomgang av den nyeste forskningen her: http://www.midwives.org/newsletter/newsletter/articleTEMP1.asp?ID=97 Ellers kan du plukke opp endel tips inne på keisersnittdebatten, der er det mange som har vært gjennom det samme som deg før. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå