Gå til innhold

Har dere alle symaskin her inne??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er saa mange her som er flinke til aa sy og lage det ene og det andre..Har dere alle symaskin? Og hvor laerer dere alt? Hadde jo sying paa skolen og slikt, men det var ikke noe avanserte greier da... Men i det siste har jeg begynt aa kloe etter aa faa meg en symaskin..hehehe.. Hvor mye maa en regne med aa betale?? For en god en...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

æ fikk spleisa me mamma å pappa på symaskin, så fikk æ en del av dæm i julegave, så betalte æ litt sjøl. betalte ca 3500 for min, å den e knakanes go:)

d du burde jøre e å få tak i billi stoff som du kan prøve ut ting på. for blier d da feil, så e d ikke så fali. men da lærer man mest. åsså e d masse blar me mønster i (burda, kreative kvinner, ottobre..osv) dom man får kjøpt på de fleste kjosker. for under 100 lappen. åsså prøve man sæ bare fram. å etter hvert, ser man hvordan formen blir, å kan starte å forandre litt, å lage ting etter eget hode. lykke til:)

Skrevet

Vi fikk symaskin til bryllupet, så pris kan jeg ikke si så mye om... Sying... jeg bare prøver meg litt fram.. Kjøper billige stoff/fleecetepper slik at det ikke har kostet en formue om det ikke blir bra.. Så lærer jeg etterhvert...

Lykke til!

Skrevet

Takk for at dere gadd aa svare..Ser saa mye fine hjemmelagde ting her og der og faar lyst aa proeve litt selv..Som en hobby eller noe.. Evt til et barn om vi lykkes ;-)

Skrevet

Jeg har har hatt i maaaaaaaannnnnge år.

Den første hadde jeg i rundt pr da ble den bytett ut med en fra pfaf til rundt kr. 15 000,00 med alt utstyret jeg måtte ha med en gang.

Jeg har søm utdannelse og har planer om å sy litt til snuppa og babyborndukken hennes bare jeg får gjort scrappingen ferdig frem til ett års dagen hennes. Har ikke tilgang til skrivebordet mitt før jeg får bort alt scrappeutstyret som ligger der.

Har sydd en del opp igjennom årene.

Skrevet

Ja, jeg har symaskin. Det var 30 årsgaven min, ønsket meg penger...og la ut resten selv. Bruker den til å reparere klær eller sy opp bukser. Har ikke fått brukt den på hobbybasis ennå, men det kommer etterhvert.

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Har ikke symaskin, men kunne vært greit å ha, hadde jeg bare hatt råd til en.. Skal ikke så mye til for at det dekker mitt behov forresten, for er ikke mye jeg kan sy, har lært meg å sy gardiner & that's it. Blir så imponert av alle som syr vognposer m.m. selv!

Skrevet

Ja. Hvordan greier man seg uten...? :o) Jeg kjøpte min for snart åtte år siden. Den står ofte å hviler seg i lange perioder, men veldig greit å ha :-) Jeg tenkte kanskje jeg skulle sy mei tai og bæreslynge (eller hva det nå heter).

Skrevet

Hehe, ja naa har jeg hvertfall faatt laant meg ei maskin, saa til helgen blir det kanskje vill sying..hehe..har ikke gjort det paa noen aar, men satser paa at jeg ikke har glemt hvordan man gjoer det..

Skrevet

Har symaskin... nettopp kjøpt... er ingen ekspert nei:)

Men jeg lurer på omd det er noen som vet om steder på nettet hvor vi kan finne mønstre på klær vi kan sy?

Skrevet

Ja, fikk kjøpt meg en for et par år siden. Har sydd en mei tai og tre vognposer. Ellers går det mye i sengetøy til babydyner og litt gardiner. Har ikke turt å prøve meg på klær...hverken dukke eller barneklær.. Men har vært veldig lyst...

Skrevet

Dersom du skal kjøpe deg maskin anbefaler jeg deg å bruke litt tid. Gå i ulike butikker som selger maskiner og få dem til å vise deg den maskinen de mener passer best til ditt bruk og si du skal ha en billig maskin. De aller fleste maskiner på markedet i dag er sånn jevnt over like gode dersom du ikke skal sy voldsomt mye. Men dersom du kjøper ett merke som er litt kjent er det kanskje lettere å få reparert ?

Du trenger en maskin som kan sy vanlig rettsøm og sik sak. De aller fleste maskinene har elastiske sømmer som du kan bruke dersom du skal sy i stoff med stretch (f.eks t-skjorte stoff) det kan være kjekt å ha ett par av disse sømmene. Dersom du finner ut at du digger å sy masse kommer du antagelig til å få behov for å kjøpe en spesialmaskin for sånne typer stoff (owerlock)

Har du planer om å sy masse lappeteknikk eller andre ting med mye pynt kan det være kjekt å ha noen broderisømmer men de har lett for å være dyre. Jeg har ikke på min maskin og savner det ikke så ofte.

Symaskin kan saktens kjøpes brukt. Gamle maskiner kan være VELDIG gode. Ikke tenk på at maskinen skal være lett. Faktisk er det litt sånn "jo tyngre jo bedre" i forhold til "sy komfort" :)

Lykke til hilsen ei som har gått på skole i 6 år for å lære å sy :)

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

En som vet hva hun snakker om, Flott! :) Har et lite spørsmål om dette med "jo tyngre jo bedre", for jeg har bare vært borti disse eldre jernklossene av maskiner, og stødige er de jo... men alle billige maskiner som jeg har sett selges (har ingen forretninger som spesialiserer seg i symaskiner ol her jeg bor da) er av plastikk og minner ganske mye om symaskinene man fikk kjøpt på lekebutikken da man var 10 - merket brother fx, er kvaliteten proporsjonal med prisen? Kan man få en brukbar symaskin til 1000,-, eller er det bare søppel?

Skrevet

Lenge siden jeg kjøpte min maskin og siden jeg sydde på symaskiner ikke beregnet på industrien, men jeg vil tro at dersom du finner en maskin til 1000 som kan de tingene du trenger så bør den holde til vanlig "husmor" bruk. Men jeg er litt ute på dypt vann i og med det er lenge siden jeg fulgte med på markedet ;(

Ja, vekten har endret seg masse siden de gamle tunge i jern. Kvaliteten også.De maskinene kjørte i det uendelige, og det var mulig å reparere dem. Kommer du over en brukt av de "gode gamle" som motoren og alt annet "leamik" fungerer på hadde jeg gått for den. Kan jo hende en annonse i lokalavisen "symaskin ønskes" kan få mange en tur inn på kottet og finne frem den gamle etter mor :)

Skulle jeg kjøpt meg ny maskin i dag ville jeg prøvd å finne meg en god gammel en.

Det er det med stabiliteten som er bra på de tunge. Ville bare nevne det i tilfelle man møtte en selger som brukte lett vekt som et salgsargument. for det er det ikke. Men finer du en bra lettvekter så gå gor den.

Husk å prøvesy før du kjøper. Tre maskinen og sy ulike sømmer på ulike stoff.

Lykke til

Skrevet

Hehei, takk for lange og utfyllende svar..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...