Gå til innhold

Eh, leste nettopp en tråd om grøt og mat til bane osv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan æ spørre, korsen vet dåkker alt det her?

Altså at dkker blande fruktmos i grøten, og at h*n spis så mye middag eller grøt? Og kas grøt?? Hirsegrøt, eller det som kalles velling?? Ka e velling?

Æ har niks nada peiling her, å blei nesten stressa no.. he he. no ska ho enda vente ei stund me å få det da, men e det her nåkka dåkker les eller blir dåkker fortellt det, eller e det ting dåkker bare skjønne sjøl, eller har alle hatt barn før, og huske korsen det va?

For æ kan virkelig ingenting om mating. Melk e greit.. å æ skjønne at dæm kan bynne me grøt en plass mellom 4-6 mnd alder. Men kas grøt? Ka blande man i? Amme man i tillegg? Eller drikk dæm flaska ved siden av? Å middag? Det e vel bare di vanlige glassan dæm selge på butikken?

Ha ha, himmel å hav, det e sannelig masse greier man kan rekke å stresse me når man e fersk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare slapp helt av =) Du får helt sikkert mye informasjon hos helsesøster, det finnes en veldig god brosjyre der om mat til disse små. Ellers må man prøve seg frem, det står en del artikler her inne på din baby, det er ofte tråder her inne på forum når det gjelder mat.

Jeg var også kjempe stresset for ikke lenge siden, men man begynner ikke med hele menyen samme dag. Man begynner i det små, og prøver seg frem. Det er jo en stund til du skal begynne med fast føde enda, så det ville jeg ikke ofret mange tankene enda =)

Nestle har foressten en god brosjyre om mat. Selvfølgelig litt komers, men jeg hentet masse tips derfra. :)

Skrevet

Jeg skjønner at du lurer, som førstegangsfødende er det selvsagt mye en lurer på, om både det ene og det andre.

Nå er jo en del tid igjen til at du skal mate babyen din. Det meste av grunnen til at en "vet alt" er faktisk at det er ingen som eksakt vet alt, det går bare ut på å prøve seg forsiktig frem. selv flergangsfødende som har litt peiling fra før, er forsiktige med det nye barnet, for det er faktisk forskjell på ungan og.

Man sier jo at det beste for barnet er å få bare mm til 6 mnd. alder. men det er jo bra at noen klarer, men jeg personlig gjorde det ikke. med min 2. Hun ble født før tiden og jeg hadde lite melk. etter anbefaling fra hs selv, begynte jeg med små mengder grøt ved 3 mnd. alder. var redd første gang for at hun ikke skulle sette det fast i halsen, laga derfor tynn, som en velling.(eksakt betyning vet nå ikke jeg, men det er en tykk drikke man kan gi fra flaske, altså f.eks. blande grøt oppe i flasken, og babyene drikker av en smokk med tjukkere hull.) nå er hun over 4 mnd, og jeg tenkte at jeg skal kanskje begynne å gi henne litt frukt av og til, men hun vil ikke det og spytter det ut igjen, så nå tenkte jge at jeg kanskje skal blande litt i grøten. jeg begynte med 4 mnd. grøt, og kjøpte to forskjellige, hun falt for den ene, og den andre ble spytet ut, den står i skapet. Jeg valgte de typene som lages med vann, sånn at jeg slipper alltid å tenke på mme å blande den i. kokt vann er lett å finne. jeg avslutter alltid grøt måltid med enten mm el. mme på flaske.

og middag n¨r den tid kommer. Jeg vil jo helst lage selv, slik at hun blir vant med den typen, og jeg kan lage det uansett hvor vi er, og ikke kommer til å trenge å drasse med oss en mengde glass. Men kjenner jeg meg rett, så blir det vel en blanding av hjemmelaga og butikk kjøpt glass.

som du ser, går det meste ut på at man prøver seg frem. Ikke stress

Skrevet

les på ammehjelpen.no om fast føde og anbefalinger for spedbarnsernæring ;-)

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Går det an å feks gi moset banan blandet med mm som første smak? Har gitt dette til babyen min et par ganger, og det slår virkelig an. Får kun mm vedsidenav, har ikke gitt noe grøt eller noe...

Skrevet

jeg hadde ikke peiling på grøttyper og denslags men leste litt her, spurte venner og familie og prøvde meg frem. så slapp helt av, fikk heller ingen bruksanvisning :)

Skrevet

Husk at umoden banan kan gi hard mage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...