Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #1 Skrevet 9. april 2007 jeg jobber to dager i uka som regel, men merker at det begynner å bli slitsomt nå... har endel andre plager også, så tror det kan være greit å roe ned jobbinga nå... men kan jeg sykemeldes når jeg jobber så lite? og hvordan beregner de i såfall sykepenger? ut fra forrige månedslønn? varierer litt hvor mye jeg jobber/tjener, ikke noen fast månedslønn... Håper noen vet og vil hjelpe!
snartmammapåny Skrevet 9. april 2007 #2 Skrevet 9. april 2007 DE første 16 dagene er det arbeidsgiver som betaler, da får du for det du skulle ha jobbet de 16 dagene. Når nav tar over utbetalingen så er det litt ulikt hva de gjør. Om du har fast inntjening ca i mnd så er det jo greit, viss ikke kan de regne et snitt av de siste mnd. Og ja, du kan sykemeldes både 100% og gradert selv om du bare jobber deltid.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 takk! en liten ting til, de første 16 dagene, er det det jeg har avtalt at jeg skal jobbe arbeidsgiver skal betale for? eller regner man ut fra hva man pleier å jobbe i løpet av en slik periode? uff, jobber et veldig lite sted, og avtaler mye fra uke til uke, så gleder meg ikke til å komme med en sykemelding akkurat... men føler jeg må ta litt hensyn til meg selv og babyen min!
snartmammapåny Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 Er i utgangspunktet det du har avtalt. Om ikke det bruker å avtale så langt frem i tid, noe som ikke er helt lov ifl arbeidsmiljøloven da. Man skal vite hvordan man skal jobbe 14 dager frem i tid. Noe ikke alle arbeidsplasser er like flinke å følge. Men iallefall da kan du kreve det som står i kontrakten din. Står det at du har 40% stilling der, så skal du ha utbetalt for 2 dager i uken. Selv om det ikke er det dere hadde "avtalt". Siden det kan jo hende dere ikke har rukke å avtael noe arbeid ennda.. Derimot så kan det bli litt styr å få ut disse pengene, mulig du må presse arb g litt med arbeidstilsynet og div. Men er iallefall det du har rett på da...
Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #5 Skrevet 9. april 2007 ok, tusen takk! da ble alt mye klarere her! ordner seg helt sikkert, men greit å vite hva jeg har rett på
Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #6 Skrevet 9. april 2007 På min arbeidsplass tar man grunnlaget av det man har tjent dersom du skal sykemeldes 100 % fram til fødselen ( Legen gir deg da søknad om fødselspenger som du leverer til arb.giver og arb.giver gir dette videre til NAV) Dette er den beste løsningen for arbeidsgiver. Blir billigere for dem da og du slipper å dra til legen for å få ny sykemelding hver mnd. Tror denne løsningen er ganske ny, for har hørt flere som ikke har hørt om dette før.Hvis du er sykemeldt i kortere periode, så tar de utg.punkt i det du skulle ha jobbet. Jeg jobber på et treningssenter og der bruker vi denne løsningen det siden det ikke blir like lett å hoppe og sprette med stor mage for de fleste Instruktørene får derfor fødselspenger fra NAV med grunnlag av det de har hatt fram til de ikke klarer mere. Dette gjelder så lenge arb.giver ikke har muligheten til å gi deg lettere arbeid istedenfor det du har nå/ tilrettelagt arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå