Magda73 Skrevet 9. april 2007 #1 Skrevet 9. april 2007 Er det noen som har snakket med lege eller jordmor om svangerskapskløe? Jeg har lest her inne at det skal klø inne i håndflatene om det er svangerskapskløe. Men sammtidig ser jeg at det er veldig mye "gammel" informasjon på nettet, som sier at det ikke er farlig og at man kan lindre kløe med olje etc. Jeg har markant kløe ved magen (og noen ganger på resten av kroppen) og selv om jeg egentlig ikke er veldig engstlig klarer jeg ikke helt å legge tanken fra meg. Jeg har en venninne som har tragiske erfaringer med svangerskapskløe, men jeg har ikke lyst å mase på henne om dette for det er fremdeles veldig sårt. Skal selvsagt snakke med legen om det ved neste kontroll, men det virker litt overdrevet å bestille time bare for dette. Så derfor lurer jeg på om noen av dere har snakket med helsepersonell om svangerskapskløe?
persilla med en prins Skrevet 9. april 2007 #2 Skrevet 9. april 2007 Hei! Strever med kløe selv over hele kroppen men har begrenset seg mest til ansiktet akkurat nå.Snakket med legen om det og han sa at det ikke var noe annet en å smøre seg med krem og la være å klø så det det begyner å blø.Dette er et problem som kommer innende i fra og ikke fra ytre på virkninger.Fikk respet på en krem også men jeg rakk ikke å hente kremen føre apoteket stengte føre påske. skal prøve den så fort apoteket åpner i morra. Lykke til
mamman til Anna07_4.mars.2012 Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 hva kan skje ved svangerskapskløe??? trodde ikke det var noe farlig jeg
Magda73 Skrevet 9. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2007 Det kan være farlig, ja. Nyere forskning viser at dette kan være farlig, det går på leverfunksjonen og det kan føre til for tidlig fødsel og i verste fall at barnet dør. Min venninne fødte seks uker prematurt med den første, men med neste gikk det helt galt. Og det skyldes svangerskapskløe. Man kan følge det opp ved å ta leverprøver. Så vidt jeg forstår er det etter uke 30 som er kritisk. Det står mer informasjon på jordmorforeningens hjemmesider. Problemet er at inntil nylig har man trodd at det var ufarlig, så det er fremdeles mange leger som ikke er oppdatert.
Anita-venter-nr-3 Skrevet 9. april 2007 #5 Skrevet 9. april 2007 Jeg hadde sv kløe med min første... Det begynner med kløe inni hendene og under føttene. Eterhvert tar det helt av på resten av kroppen..... :-( Kløen min startet i uke 32 Leververdiene mine ble etterhvert ganske høye. Det er 5% dødlighet (babyen) ved fullgått termin ... derfor SKAL babyen ut i uke 37! Og da gutten min ble født var det slutt på kløen!! Har ikke hørt at sv kløe forårsaker for tildlig fødsel....Når en har fått konstantert at det er sv kløe blir en fulgt veldig godt opp av lege og sykehus!! Det ble ihvertfall jeg! Den andre type kløe er fordi huden strekker seg og det er ikke farli og det er ikke sv kløe! Og hormoner! Jeg krysser fingrer og bein for at jeg ikke får kløe denne gangen!! :-)
Magda73 Skrevet 9. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. april 2007 Takk for svaret, jeg hadde nok innerst inne ikke troen på at dette var svangerskapskløe ettersom jeg bare er 18 uker på vei. Men jeg får litt noia når jeg klør som verst. Min venninne fødte sin første tidlig på 2000-tallet, og da var man ikke klar over faren. Så hun ble ikke fulgt opp, dermed endte det med leversvikt og at barnet kom prematurt. Sterk liten jente som skulle overleve:-) Det er nok bedre oppfølging nå, men jeg tror fremdeles mange møter allmennleger og jormødre som ikke vet så mye om det. Jeg krysser fingre for at du slipper kløe denne gangen, Anita:-)
August mamma:) Skrevet 9. april 2007 #7 Skrevet 9. april 2007 Hei! Da jeg gikk gravid med førstemann hadde jeg veldig mye kløe, da spesielt under føttene og inni hendene. Hadde også smerter under høgre ribbeinsbue. Var helt tilfeldig jeg sa det da jeg var på kontroll på sykehuset, men det ble tatt på alvor med engang. Måtte ta en haug med prøver, både lever og galle. Da svaret på prøvene kom ble jeg innlagt på dagen for observasjon, var da i uke 37. Hadde det vært tidligere ville jeg fått tabletter og nøye oppfølging frem til igangsetting. Men i og med det var så nært termin ble jeg satt i gang etter et par dager. Dette var helt "nytt", og de var nylig blitt obs på hvor farlig det var. Så er veldig glad for det var på sykehuset jeg var på kontroll den dagen og ikke hos min fastlege. Fikk beskjed om at det var 50% sjanse for å få det igjen ved neste svangerskap. Men tror nok du kan slappe av siden du er såpass tidlig i svangerskapet. Uansett kan du jo snakke med legen din om det ved neste kontroll. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå