Luckyme og vennen Skrevet 9. april 2007 #1 Skrevet 9. april 2007 Jeg vil høre om andre som har eller eventuelt har hatt samme problem. Det virker som om hun er veldig kresen. Selv om det alltid har vært litt opp og ned med spisingen, så har hun de siste par ukene spist veldig lite og jeg er bekymret for om hun har gått ned i vekt, noe vi finner ut av på 1 årskontrollen. Til frokost forsøker jeg å tilby henne litt forskjellig. Hun spiser gjerne 1-2 brødbiter, et par skjeer youghurt, et par biter banan... Thats it! Grøt vil hun absolutt ikke ha! Det har hun aldri likt. Har prøvd å blande grøt m frukt/fruktpureer/sviskesaft/maltekstrakt osv.. Hun liker det rett og slett ikke. Vi har sikkert kjøpt 10 ulike typer grøt. Vanlig havregrøt gikk ned en stund, men nå er det slutt på det óg. Jeg og samboeren min er fortvilet, for vi er redde hun ikke får i seg nok næring. Appetitten pleier imidlertid å komme seg ut på dagen. Da spiser hun gjerne et halvt middagsglass (hun liker aldri den maten vi lager til oss selv). Og til kvelds blir det på det meste en hel youghurt og en halv banan. Kan legge til at jeg fremdeles ammer henne om natten, 1-2 ganger. Om dagen blir det gjerne 2-3, på det meste 4 ganger. Alle sier jo at de ikke behøver morsmelk om natten når de spiser vanlig mat, men når hun spiser så lite da??? Hjelp! råd taes i mot med takk. Hjelper også å høre om andre som har det likt. Det er fortvilende når de ikke spiser noe særlig. Jeg føler at "alle andre" har barn som eeelseer mat, og som gomler i seg store porsjoner....
Luckyme og vennen Skrevet 9. april 2007 Forfatter #2 Skrevet 9. april 2007 Kan også legge til at hun er et veldig aktivt barn. Kryper og går såvidt. Elsker å være med på liv og moro... Så det virker ikke som om hun får for lite mat sånn sett.... Skulle tro at hun trengte mer mat siden hun er så aktiv men...
Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 uff, det hørtes ikke moro ut. Hadde vært litt bekymret selv. det høres lurt ut å amme henne siden hun spiser så lite. Men på den annen side så kan det jo hende det er fordi du ammer at hun spiser så lite vanlig mat. Gutten min på 13 mnd spiser som en hest. Men han har ikke fått mat på natten på flere mnd, og får ikke lenger mm eller mme heller.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 Kanskje hun blir mer sulten og får lyst på mat hvis du ikke gir henne morsmelk om natta? Hvis hun liker fruktpurè er et tips å gi frutti med korn i. Har du prøvd div. pålegg til henne da? Kan gi brød med banan kanskje? Ellers kan du prøve med velling?
Luckyme og vennen Skrevet 9. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2007 Takk for svar! Joda, vi har tenkt å slutte med nattammingen i natt faktisk.. har alltid utsatt det pga usikkerhet om hun får i seg for lite.. Men så har vi jo tenkt på nettopp dette at hun kanskje må bli skikkelig sulten for å spise en god porsjon. Hun vet jo nå at hun alltid kan få en sup melk om blodsukkeret blir lavt.... KLanskje hun rett og slett ikke gidder å spise da... Har prøvd div pålegg.. men hun spiser bare et par biter uansett hva jeg prøver.. Velling har vi prøvd, det likte hun ikke, og mme har hun heller aldri likt.. you see? Kresen jente dette gitt..sukk..
Northernlights Skrevet 9. april 2007 #6 Skrevet 9. april 2007 Dyttet den andre tråden jeg hadde om temaet der for noen uker siden. Jeg ammer også om natta enda. Min er fremdeles kresen,men jeg har vært litt "for snill" og for det meste bare kjøpt mat jeg vet han liker... Vi får introdusere allslags mat etterhvert. Jeg orker ikke hyling og spytting av mat. De har da smaksløkene i orden disse små også, og vi voksne har heller ikke samme smak,så det er naturlig at det er ting de små ikke liker,eller legger sin elsk på. =)
Gjest_1001 Skrevet 9. april 2007 #7 Skrevet 9. april 2007 Har/hadde det samme problemet som deg!!! Angående frokosten! Ikke alle er like sultne med en gang de står opp. Mange må få noen timer å våkne på og få jobbet opp apetitten. Min våkner i 7-tiden, men er absolutt ikke klar for frokost før i 9-tiden. Altså han trenger 2 timer på å jobbe opp litt apetitt på. Om jeg gir tidligere, spiser han mindre og blir ikke sulten før lunch igjen. Amming om natten er "fyfy". Det er jo mat det også. Og om du selv hadde spist masse på nattestid hadde du nok ikke vært så sulten på dagen selv. Ammet sen kvelds og tidlig frokost før, men kuttet ut den sene kveldsen og da ble han fikk han bedre appetitt. Min haaater grøt. MEN siden den havregrøten til småfolk med eple i smaker ganske naturlig søtt og godt har vi blandet den med mangofrutti eller den med fersken/aprikos i, og det har gått ned på høykant. (grøt med 100 ml vann og et helt fruktbeger). Også innimellom kan det hende at han spiser litt av den 1-årsgrøten med musli når han er lei av all fruktsmaken, da bare kjører jeg den gjennom dørslag for å bli kvitt muslien siden han ikke er glad i klumper. Min har alltid likt middagsglass, men spiser mest om det er en smak han kjenner. Og om jeg kjøper glass med biter i så må det gjennom stavmixeren, eller så rører han det ikke. Min gutt har veid +/- det samme siden han var 6 mnd, og har gått litt opp og ned i vekt. Men er en robust kar da. Jeg også ammer. 2-3 ganger daglig. Og det holder ihvertfall her. Ett par ganger har det hendt i det siste at han våkner 4 ganger på natten og vil ha pupp, siden han sliter med tenner så har jeg gitt det til ham, men da merker jeg hvor mye det går ut over apetitten på dagtid MEN- det virker som om alle som har unger på 1 år sliter med dette! Kanskje det er en typisk periodisk sak, jeg vet ikke, hehe, en minitrass!!!
Gjest Skrevet 10. april 2007 #8 Skrevet 10. april 2007 Vi har hatt/har samme problemet med vår jente på ett år. Hun er veldig kresen og spiser lite. Men har funnet ut at det har blitt bedre etter at hun fikk begynne å spise brødskiver selv. I begynnelsen spiste hun kun en bit eller ingenting, og spyttet ut resten, men nå kan hun spise en halv skive og koser seg med det. Gir henne ofte litt joghurt eller frukt når hun er lei av skiva si. Så til frokost/lunsj/kveldsmat kan hun f.eks. spise en halv skive pluss en joghurt. Hun spiser fremdeles ikke mye, men vokser og følger kurven sin, så da må jeg bare være fornøyd :-). Må legge til at vi har stresset mye med dette vi også, og at alt virker mye lettere nå fordi hun er inne i en god periode. Ikke like lett å være positiv når vektkurven bikker nedover på kontrollene, som den gjorde i en periode...
Ruske-Sara Skrevet 11. april 2007 #9 Skrevet 11. april 2007 Vi har en datter på 4 år som var like småspist og kresen. Vi hadde noen slitsomme netter fram til hun var 9,5 mnd., hvor hun våknet nesten hver time å skulle ha pupp. Ergo var hun mett på dagen, og bare så dumt på oss når vi kom med grøtskjea. Etter at vi kuttet nattmat, økte apetitten, men hun var like kresen. Hun er kresen i dag også, men hun gjør store fremskritt. Det vi har gjort er å ikke lage noe styr med maten. Vi har aldri tvunget henne å spise, men prøvd å oppmuntre henne til å smake på ting. Det eneste vi er strenge på, er at det ikke er lov å si "æsjemat", og at man hvertfal må prøve å spise noe før man kan si at man ikke liker det. Under middagen i dag tok hun uoppfordret en agurkbit fra tallerkenen min og smakte på den. Hun likte det ikke noe spesielt, men jeg skrøyt av henne over at hun øvde seg på å like agurk, og det var tydelig at hun var litt stolt av seg selv. Så mitt råd er, kutt ut nattmat, ikke stress over om dere synes ungen spiser for lite. Ingen barn sulter frivillig. Ikke bli så desperat at dere begynner å tilby usunn mat bare for å få henne til å spise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå