Gå til innhold

sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som er sykemeldt ut svangerskapet her? hva er grunnen til at dere har blitt sykemeldt helt ut? jeg sliter veldig med kvalme, klare ikke en gang å lage middag lengre. på jobben er det ikke så mye bedre da det er løfting av pasientene å do-følging (tåler ikke vond lukt lengre, for da besvime jeg nesten).. er dette en god grunn for at legen kan sykemelde meg ut svangerskapet? di på jobben tar heller ikke hensyn av gravide, noe som gjør at jeg er redd for at jeg ska miste etter jeg har vært på jobb..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noen leger som gir deg sykmelding ut svangerskapet pga kvalme, de gir deg litt og litt av gangen.... Du vet jo ikke om kvalmen kommer til å vare hele svangerskapet...Arbeidsgiver skal tilrettelegge forholdene for gravide, sikkert noe på jobben som du kan gjøre selv om du er kvalm. Jeg har kontor jobb og jobbet meg gjennom 4 mnd med kvalme og oppkast.

Og man kan vel ikke miste pga kvalme.

Men lykke til videre :-)

Skrevet

Å, så bra svar! Var redd noen skulle si: selvsagt skal du ha sykmelding! Jeg har også vært på jobb hver eneste dag i svangerskapet, spydd litt på do og lagt meg på en sofa hvis det ble for ille, men jeg har i alle fall holdt ut. Jeg har også akseptert at jeg var dødstrøtt når jeg kom hjem, og har lenge gått og lagt meg før ni om kvelden. Sånn er livet.

Hvis det ikke er fare for fosteret, må man jo forsøke å fortsette som før.

Skrevet

Jeg er "sykemeldt" ut svangerskapet. Det var ikke mulig å tilrettelegge på jobben (jobber som sykepleier), så jeg får svangerskapspenger.

Årsaken er at jordmor/lege/gynekolog frykter for tidlig fødsel dersom jeg ikke tar det med ro. Så jeg har restriksjoner når det gjelder løfting, bæring og aktivitet. Sitter/ligger store deler av dagene. Gørr kjedelig!!

Hadde det ikke vært fare for barnet jeg har i magen, så ville jeg vært i jobb uten tvil. Savner arbeidet jeg!! :(

Skrevet

Glemte noe...... :)

Jeg tror nok ikke du får sykemelding ut svangerskapet nei, pga kvalme.

Men snakk med arbeidsgiver, de er pliktig til å tilrettelegge jobb for gravide....

Håper kvalmen din gir seg snart.....

Lykke til!

Skrevet

Hei:)

Jeg er sykemeldt ut svangerskapet, har vært det siden uke 5. Første 3mnd var jeg sykemeldt pga tidligere SA (flere). Jobber som nattevakt på psykiatrisk, så skulle egentlig ha tilrettelagt arbeidstid når jeg ble gravid, men følte meg rett og slett litt utsatt når jeg var på jobb. (fare for utagering fra pasienter...) Går nå i aktiv sykemelding. Har siden uke15 jobbet 2 dager i uka. Kan i grunnen komme og gå litt som jeg vil og orker, men har noen faste gjøremål som avlaster arbeidsstedet. Har de siste ukene vært plaget med smerter i underlivet pga arr etter tidligere fødsel og skal ikke stå eller gå for mye... Blir derfor enda mindre jobbing på meg fremover...

Ikke ønske situasjon å gå sykemeldt, men er glad for å kunne ta hensyn til meg selv og magen i disse månedene....

Skrevet

Hei , jeg har vært sykemeld. fra uke fire og kommer til og være det helt ut , og jeg lover deg det er ikke noe man ønsker , så hadde jeg vært deg ville jeg virkelig prøvd alt for og klare og være på jobb så lenge som mulig frem til fødselen.Jeg er sykemeldt pga. meget høyt blodtrykk noe som gjør at jeg må ligge det meste av dagen og dra til sykehuset for sjekk annen hver uke pluss vanlige lege kontroller, jeg skulle gjort mye for og få kommet tilbake på jobb , heldigvis jobber jeg på et sted der de er mege forståelsesfulle og jeg savner det virkelig , men helsen kommer jo så klart i første rekke.Så mitt råd er , at du virkelig gir alt og prøver hardt og fortsette på jobb , for det og være hjemme rt ikke noe og lenkte etter.

Skrevet

problemmet er bare at jeg har vært gravid før, var kvalmen hele svangerskapet (fikk da en jente).. er like kvlam så sist å fikk meg ett stort sjokk når det var en gutt inni der, trodde hvertfall at formen ble bedre me gutt.. jobben tar ikke hensyn til gravide på jobben, å dette irritere meg grenseløs.. hadde det bare vært så enkelt at jeg kunne fått holdt på med noe annet så hadde jeg ikke sakt noe.. men når det er jeg som er nødt å gå inn å dusje pasientene for di andre ikke har lyst så blir jeg gal.. sykepleierene er værst på dette, for di skal bare ta di enkleste.. synes det er bedre å gå hjemme da isteden for da.. å når en må løfte pasientene alene, så er det faktisk fare for at det kan gå skikkelig gale..

HI

Skrevet

Synes du skal snakke med legen din om dette jeg. Kan godt hende NAV også kan ta kontakt med arbeidsplassen din og fortelle om hvilken plikt de har til å tilrettelegge arbeidet for deg. Hvis sjefen din mener dette ikke lar seg gjøre og kan begrunne dette, har du rett til svangerskapspenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...