plutseligbolle Skrevet 8. april 2007 #1 Skrevet 8. april 2007 Jeg har nå vært gravid i nesten ni måneder. Jeg er jo opptatt av graviditeten såklart, men jeg er litt lei av folk som på død og liv skal gi meg gode råd. Om at jeg ikke må være redd for å si at jeg vil ha epidural, om at jeg må huske å nyte svangerskapet for det er så innmari magisk, om at fødselen begynner nok ikke enda, og at jeg ikke må lese for mye og ikke høre på andres fødselshistorier osv osv. Hvis jeg vil lese, og hvis jeg er interessert i fødselshistorier, så er det vel min sak? Selvom jeg leser andres fødselshistorier, betyr det jo ikke at jeg tror min fødsel skal bli lik som de historiene jeg leser? Alle er ulike, og ingen kan vite hvordan mitt svangerskap er. Det kommer litt an på holdningen til "rådgiveren" synes jeg, jeg synes det er ok hvis de forteller hvordan de sjøl har hatt det med sine fødsler og barn, men jeg synes ikke de skal gå ut fra at jeg har eller kommer til å ha det på samme måte. Ok, jeg er LITT lei av å være gravid også, men mest av alle disse velmenede rådene.
pipp 07.05.07 Skrevet 8. april 2007 #2 Skrevet 8. april 2007 Hei hei.. Samme her!! har nesten ikke fortalt det til noen at jeg er gravid... å nå har jeg fire uker igjen.. Er litt morsomt å høre på andres historier men som du sier så er jo alle svangerskap og fødsler forskjellige. Jeg har ikke orket å si noe til noen mye p.g.a at alle skal liksom blande seg oppi hva jeg gjør og hvordan jeg gjør ting.. Jeg gjør ting på min måte å sånn er det og sånn blir det!!! Lykke til til deg.. !! husk: du må nyte svangerskapet, ikke vær redd for å be om epidural og du føder nok ikke enda.. hihi... *tulla* Klem til deg!!
TusseMor07&09&14 Skrevet 8. april 2007 #3 Skrevet 8. april 2007 Jeg er så enig! Det er så mange som har historier og meninger om alt,og tror at det de har opplevd er standaren! Som at fødselen kommer minst til å vare i såååå mange timer,og epidural er farlig, barnet kommer til å slite deg helt ut, amming er forferdelig vondt for alle etc... Og du bør gjøre det, og ikke det... Og alle disse velmenende damene har jo forskjellige synspunkter og... sier jeg spør Jordmor om det og det...men enkelte betviler jo det hun sier og! Sikkert godt ment alle disse rådene, men JA jeg begynner å bli lei av de! ååååå.... det var deilig å få ut altså!!!
Gjest Skrevet 8. april 2007 #4 Skrevet 8. april 2007 Gud, ja... har fire dager til termin, men teite meg har sagt hele tiden at jeg har hatt på følelsen av at hun kommer litt før... så nå oppfører alle rundt meg seg som om jeg skulle vært en måned på overtid og kommer med alle mulige råd for å sette i gang fødselen. ALLE venninnene mine som har barn har sagt at jeg mååå ha sex for å sette i gang, for det funka sååå bra for dem - javel, jeg har lidd meg gjennom tre omganger nå i helga, og det funker ikke for meg - og såvidt jeg husker, funka det ikke så jævlig bra for dem heller, sånn som de akket og bar seg på slutten av SINE svangerskap Er så klart lei av å vente, men klarer fint å innstille meg på å gå omkring en uke til, selv om det er tungt. Jeg skal ALDRI gi noen gravide et eneste råd eller mening noengang igjen, uten at de spør meg direkte! Flate, så lei man blir, alle tror de forteller deg noe nytt, selv om du har hørt det samme rådet tusen ganger - den dagen
Makka Pakka Skrevet 8. april 2007 #5 Skrevet 8. april 2007 Ja mange må bare gi råd! Men--- bare vent, det blir verre. Etter at ungen har kommet, DA skal du få høre på råd. Jeg fikk ei jente for ca 1,5 år siden og fikk så mange råd (og mange var motstridende) at jeg ble usikker som nybakt mamma. Etterhvert fant jeg jo ut at det som stemte for andres barn nødvendigvis ikke stemte for mitt barn. Nå som jeg venter nr to så håper jeg å slippe alt for mange av disse rådene.
Mammaen til Nemi Charisma Skrevet 9. april 2007 #6 Skrevet 9. april 2007 Bare vent til ungen er født......Da kommer rådene og belæringen og de velmenende kommentarene og jeg vet ikke hva.... Mitt råd: ( som jeg hittil ikke har hatt mot til å leve opp til dessverre, fordi jeg selv begynner å grine ved en hver konrontasjon for tiden) Men for all del, si fra at nok er nok, jo før du klarer å si fra jo bedre får du det selv for det kommer ikke til å gi seg Klem
Sistemann i magen <3 Skrevet 9. april 2007 #7 Skrevet 9. april 2007 Mie1977: Jeg måtte le da jeg leste innlegget ditt Det va som om jeg skulle skrevet det selv... Har tre dager igjen til termin, (som vil si at vi har samme termindato? 12? ) Og jeg kommer ALDRI mer til å si høyt at jeg har en følelse på å føde før!! Og hvor kom alle de venninnene og familiemedlemmene fra?? Folk jeg ikke har hørt fra på kanskje ett år dukker plutselig opp på mld osv.. Og de er "sååå spente" og "tenker sååå mye på meg" osv osv.... Og de spør og graver om det ikke har skjedd noe snart osv... NEI, det har ikke det! Jeg sitter her FORTSATT!! Grr... Har ikke folk bedre ting å ta seg til?? Ler... Huff... blir nesten redd mine egne hormoner her jeg sitter Er jo koselig at folk bryr seg altså (er veldig takknemlig for de nærmeste) ... men det blir veldig voldsomt sånn mot slutten merker jeg... spesielt med de som nå plutselig har kommet på at de skal ta del i livet ditt sånn uten videre...
liz73 Skrevet 9. april 2007 #8 Skrevet 9. april 2007 Jeg begynner å bli lei av alle ukjente folk som ser på meg med et blikk som sier "stakkars deg "keiko" du har ikke lenge igjen til du skal føde" Da blir det til at jeg holder meg hjemme. Er 9 dager på over termin, det er nitrist....vil ha vooooondt og komme igang.
plutseligbolle Skrevet 9. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 9. april 2007 Takk for svar, så hyggelig at det er flere enn meg som blir plaget av velmenende mennesker, hehe. Det er jo fint å få øvd seg litt på å la ting gå inn det ene øret og ut av det andre. Kan tenke meg at det kan komme godt med etter fødselen også altså. I går sa for eksempel svigermor: "Husk at fødselen kommer til å gjøre veldig vondt." Å, er det sant? Det har jeg aldri hørt før! Haha, utrolig hva folk klarer å opplyse en høygravid dame på 34 år om!!!
Trillet Skrevet 9. april 2007 #10 Skrevet 9. april 2007 jaaaaaa!!!! Jeg VET!!!! Hadde ikke trodd at jeg kom til å bli så lei av disse komentarene og rådene og meningene... "du må huske på å ikke spise det og det når du skal amme" "du må for all del ikke venne ungen til å bli vugget på" "Du må ikke skifte på tissebleier om natta" " Unger er så fine når de sover" "har født snart?" "kjenner du noe?" "Du vet, det er bare en ting som hjelper..Sex" "det er bare å springe i trappa" Neimen, er du hjemme enda?" "Nå er det ikke lenge igjen gitt" "du må ikke grue deg" "det er jo så fantastisk" "dete r jo så spennende" "vet du hva det blir?" Og for ikke å snakke om histrorier fra andres fødsler.. De er jeg åsså dritt lei av... Jeg gidder snart ikke å være sosial i det hele og det store for jeg er så lei av alle komentarene og alt!!!!!! ÅÅÅÅÅHHHH... Å hvis det blir verre etter ungen er kommet ut kommer jeg til å klikke!!
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 9. april 2007 #11 Skrevet 9. april 2007 Eg har sånn smått bynnt å små isolere meg sjøl, synes ikkje d e nåkka koseli å gå i byen, eller på kjøpesenteret lenger. Før høre kanskje 1 litt koseli kommenter *Åh så fin du er med mage* Men så kommer de andre 7 kommentarene fra andre fålk - "Har du lenge igjen?? Herregud så lenge, du e jo diger" - "Hehe, e du sikker på at d ikkje e to der inne" - "Du må no være minst 10mnda på vei" - "Går du rundt enda??!!" - "Du ser sprekkeferdi ut" - "Ja no kan d ikkje være lenge igjen!?" - "Hehe, gravide går sånn på en rar måte" Huff sei eg bare, eg har enda 46daga igjen, og eg kan ikkje forestille meg t d blir bedre, og om en måned e eg sikkert enda større... Åg JA d ser ut som eg har bæsja på meg når eg går, men d e jo ikkje noe eg gjør med vilje, hadde eg kunnet ha gått på en anna måte så hadde eg gjort d *arg* Ågså alle som grafse på deg, d e ok tell en viss grense...men i helga hadde eg et lite utbrudd, 2 venninner eg har kom springende i møte mot meg, med armene utstrekkt og skulle bynne å klemme på meg, eg hadde massemasse luft i magen, og da sa eg rett ut *Ikkje rør meg, eg e fylt av luft* De hadde da klemt på magen1time på meg dagen før så da va eg litt lei av å være et klemmeobjekt. ÅHHHH va godt å få du ut;) D går jo bra for d meste av tia, men av og til så blir man jo møkklei:)
LINDA*** Skrevet 9. april 2007 #12 Skrevet 9. april 2007 Og at folk tror man ikke får gjort det og det når ungen kommer ut..... Jeg blir jo ikke LAM selv om jeg får en baby? Kan jo fortsatt være med, og gjøre ting, selv om jeg har fått en unge?! Ungen sover veldig mye første tiden, og folk skjønner vel hvis jeg må skifte/gi mat underveis....?
mamma til 2 prinsesser Skrevet 9. april 2007 #13 Skrevet 9. april 2007 åhh føler det akkurat på samme måte som dere!!! Bra det ikke bare er meg;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå