Gå til innhold

Svangerskap og tunge løft???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på dette med graviditet og tunge løft.. Har i alle mine svangerskap (dette er det 4.) fått høre at jeg ikke må løfte/ bære tungt... Lurer liksom på hvorfor det?? Har bestandig likt å være i bevegelse og holder på med hest, noe som innebærer at jeg nødvendigvis blir tunge løft og sånn men det har aldri plaget meg. Er nå i uke 37 og holder enda på på samme viset... for fjerde gang.... Men som sagt, det plager meg overhodet ikke... Noen her som vet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet og vet, man skal jo passe på segslik at kroppen ikke støter ut fosteret. er du bevvist på å løfte noe tungt, har riktig kroppsholdning kan det gå bar, glemmer du deg og løfter feil, kan jo du sette i gang fødselen

Skrevet

hei

jeg aner ikke hvorfor helt, men har min tanker om det, og hørt litt. men det kan jo være fordi du ikek skal få blødninger av at musklene blir brukt på feil måte kansje. men dette har vel kansje litt med hvor og når du er i svangerskapet, og om du har andre plager utenom det vanlige. men er man frisk og trent til vanlig tror ikek jeg det er noe galt å gjøre som vanlig, men litt forbehold da.

jeg prøver å fungere normalt, men får så forferdelige vondt i bekkenet og fort kynnere i tillegg om jeg letter for mye, så det er vel individuelt.

man kjenner jo best sin egen kropp og kjenner jo hva den tåler, men man bør jo lytte etter kroppen da så man ikke overgår seg selv heller.

Skrevet

Ja jeg mener jo også at man kjenner sin egen kropp best. Og dette er jo ikke noe jeg har begynt med etter jeg ble gravid.. Har jo faktisk holdt på med dette i 19 år så jeg syntes ikke sekker på 25 og 35 kg er tunge heller... Sterk som bare pokker *flirer*!! Er bare det at magen begynner å komme i veien så sekkene er litt uhåndterlige... Men men.. er ikke lenge igjen nå så er jeg fit for fight igjen =) Takk for svar.

Skrevet

Hehe.. i mitt tilfelle så ønsker jeg jo bare å komme igang med fødselen.. har jo bare fire uker igjen nå så.. men tror ikke bebisen kommer før den er klar uansett.. :/ får bare vente å se... Men det er klart at man ikke ønsker å komme i den situasjonen når man er feks 6 mnd på vei da... :) takk for svar..

Skrevet

hei pipp!

æ som dæ hold på me hest,da blir det endel tunge løft..for ikke å snakke om verking av hova..men så længe man tar det i sitt eget tempo og kjenne etter på kroppen går det bra..tunge løft ska man helst unngå pga faren for å starte fødsel..men det som sitt det sitt:)

Skrevet

Hei Lille Nina. ;)

Nordlending og hesteberte... og gravid??? Hvem hva hvor???

Skrevet

Spurte jordmor jeg.. Og ho sa at det gikk først utover meg.. Så d tolka jeg som at om jeg får vondt da er det på tide å ta det m ro:p

Skrevet

Det hørtes jo bra ut.. Da gjør det liksom ingenting far bebisen sin del da.. ;) takk for svar!

Skrevet

ja æ fikk jo sjokk når æ såg du va harstad væring..å dreiv me hest..å va gravid,trudde æ va helt aleina..

Skrevet

ja men da e vel ikkje æ heller aleina da....?? who are you???? å fra korr?? Harstad??

Skrevet

hehehe..hold te i harstad,men e innfløtta;) enn du?

Skrevet

e nok ekte harstadværing.. ;) lenge t termin du da?? bodd her lenge?? hold du på med hest å si du?? sjekk gjerne hjemmesida mi.. www.piczo.com/aacapulco

Skrevet

har 7uke igjen,men tia går fort..har bodd her sia 2003..jepp har no nånn gampa;) enn du?klart æ må inn å sjekke,kanskje æ vet kæm du e;)

Skrevet

hmmm... kæm e så du da?? nån gampa?? da hold du kanskje på med trav da?? nu blei æ nysgjerrig her!!! hehe

Skrevet

plan va væll at æ sku begynne me trav,men så faint æ ut at det passa ikke for mæ..har ikke konkurranse instinkt å ei heller tørr æ å se på at min hest e på ban..huff.. så æ driv no bare me litt hobby ridning å så smått me avl..fin hjemmesia du hadde:) æ har en tungdøl hingst,ei lettdøl hoppa å ei tinker merr..

Skrevet

tinker??? jøsses.. korr du hold t henne???? æ skjønne mindre å mindre..

Skrevet

når æ sa tinker rægna æ me at du hviste kor æ holdt te hænne,e jo ikke så vanlig rase her nord..ja no kain du lure..hehehehehe..

Skrevet

nææææi.. æ visste jo ikkje at det va no tinker her engang... eller en tungdølhingst førr den saks skyld.... så nu blir æ å gå ut av mitt gode skinn før æ finn ut det her... hehe

Skrevet

du får kjøre dæ en tur,hinnøya rundt:) hingsten e ikke kåra da,men ska stille han te neste år e plan..det e væll kanskje et lite stalltips å begynne me å kjøre sørover;)

Skrevet

Hmmm.. hinnøya rundt... sukk.. jaja da har æ nu no anna å gruble på enn katti denna ungen har tenkt å komme.. hehe.. det skal jo være hingsteutstilling neste helg på olsborg.. skal du dit å kike???

Skrevet

ja æ vurderte det..det ska jo stilles en tinker hingst å en shire,hadde vært arti å sedd en shire hingst live:) det e jo ikke akkurat noka småe kara..

Skrevet

kult!! hadde kjempeløst å dra å se. men va usikker på om det va bare lyngs.. da gidda æ ikkje... men om det e andre så må æ vel nesten... min neste hest e garantert HINGST!! de e bare herlig!!! nei det va kjipent å sitte her å skravle... legg inn msn min på hjemmesida så kan du nu ta kontakt der om du vil.. ;)

Skrevet

da e det gjort:)

Skrevet

Hei.

jeg kan prøve å hjelpe deg, har jobbet med kropp og trening i 10 år.

Det er allikavel veldig individuellt hvordan man kan bruke kroppen. Nå vet jeg jo ikke hvordan din fysiske form er akkurat, men det høres ut som du vet hva du holder på med :)

Det kommer litt an på hvordan du løfter og hvilke muskler du bruker. Når du er gravid trekker magemusklene seg til siden ( de rette/loddrette magemusklene) for å få plass til magen. Du skal ikke bruke buktrykkk ( få trykk i magen ) Man bruker mye magemuskler og buktrykk når man skal løfte noe som er tungt, så jeg ville ha vært forsiktig. Man blir også løsere i bekken og det er veldig vanlig å få plager med korsrygg, det er derfor også ikke så lurt å løfte tungt. Dette gjelder spesiellt hvis du skal løfte noe fra gulvet og opp. hvis kroppen ikke er varm, så er det også lettere å få skader.

Når det gjelder trening og løfting av vekter, så blir det noe annerledes. man skal fortsatt ikke bruke buktrykk, men man kan trene vekttrening når man er gravid og løfte ganske tungt så lenge man unngår buktrykket. trening av rygg, skuldre og armer er områder man kan trene uten å få buktrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...