Anonym bruker Skrevet 8. april 2007 #1 Skrevet 8. april 2007 Har planlagt en tur lenge og får ikke refundert flybillettene for over 3000 kr. Dette er et jobboppdrag som varer noen timer lørdag førstkommende, og mannen min skal være med bare for å passe vesla. Hun er 9 mnd og har vannkopper, men er i kjempe form. Blid og ikke sutrete. Har hatt det i 2 dager allerede og den planlagte flyreisen er fredag-søndag. Vi har betalt hotell... Usikker på om vi skal reise. Viktigste er jo snuppa... Men hun er i fin form. Lurer på hvor lenge det er smittsomt, for er kanskje ikke lov til å sitte i fly med vannkopper? Tenk om det er noen gravide der som ikke har hatt vannkopper??! Er jeg fryktelig egoistisk hvis vi drar? Det er som sagt ikke før fredag og hun er i bra form - merker ingenting til sykdommen. Mannen min er kun med for å passe henne og har eget hotellrom, ikke lang flyreise. Det er innlands. Noen meninger...?
Expat Skrevet 8. april 2007 #2 Skrevet 8. april 2007 Er det ikke skorpet over så er hun jo smittsom, da. Hvordan hadde du følt det om ungen på sidesetet satt seg ned med noe slikt ved ditt ueksponerte barn? Mener forresten at flyselskapene ikke sier nei, da... så vidt jeg husker fra siste vår.
Børnbøøøøørn 2 barnsmamma :) Skrevet 8. april 2007 #3 Skrevet 8. april 2007 Barn med vannkopper får ikke fly. Pga det er ett virus og oksygenen på flyet blir resirkulert. Altså alle passasjerene kan i teorien bli smittet. men du, ring flyselskapet og spør.
tuppemor-75 Skrevet 8. april 2007 #4 Skrevet 8. april 2007 det er vanlig at små barn er i god form når de har vannkopper, men de er faktisk smittsomme helt til alle koppene har fått skorper. og det er som du sier, hva hvis det er gravide på flyet som ikke har hatt vannkopper. det er farlig for fostre. vanligvis når barn har smittsomme barnesykdommer må de holdes hjemme og inne, slik at de ikke smitter andre. og jeg stiller deg samme spørsmål som expat, hvor festlig hadde du syntes det hadde vært hvis du ikke hadde hatt vannkopper og var gravid og barnet ved din side på flyet var smittsomt? eller du satt satt der med din lille baby på 2mnd? hvor lenge din datter er smittsom, varierer nok noe. min datter fikk vannkopper da hun var 2, og hun var smittsom i 10 dager.
Børnbøøøøørn 2 barnsmamma :) Skrevet 8. april 2007 #5 Skrevet 8. april 2007 Vannkopper og flyging Vi skal ut og reise til Aten på seilferie på fredag. I dag har min sønn fått prikker. mest sannsynlig vannkopper. Kan vi reise på fly med vankopper? Mann, 5 år (01. juni 2005) Svar fra Lommelegen.no Hei ! Vannkopper er som kjent en virussykdom, som smitter vanligvis ved luftsmitte (fjerndråpesmitte), men også gjennom direkte kontakt med væske fra blemmene. Man er mest smittsom 1-2 dager før til 3-4 dager etter at utslettet har dukket opp. Blemmene tørker etterhvert inn og skorpene faller av i løpet av 1-2 uker. I en flykabin resirkuleres som regel ca. 50 %; av luften. Denne resirkulerte luften går gjennom filtre, som holder tilbake en del bakterier, men færre viruspartikler. Dette innebærer at vannkopper kan spres i hele flyet. Flyselskapet kan avvise personer, som kan være en risiko for medpassagerenes helbred eller komfort. Personer med en aktivi infeksjon kan utgjøre en smitterisiko for medpassagerene. For vannkopper gjelder at en ikke kan fly til 6 dager etter siste utslett. Man kan dog få spesiell tillatelse av flyselskapet. Det anbefales sterkt at dere for det første kontakter en lege for å få avklart om sønnen deres har fått vannkopper, og om så er tilfelle bør flyselskapet kontaktes for å diskutere saken. Reiseforsikringen dekker utgiftene hvis dere må avbestille flyreisen siden det dreier seg om en akutt sykdom. Vennlig hilsen Andrea Berz, allmennlege og flylege
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå