Gå til innhold

Omskjæring av guttebarn - trenger råd raskt!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en muslimsk mann, er selv medlem av statskirken. Ingen av oss er særlig troende og praktiserer ikke våre respektive religioner til hverdags. Vi fikk en sønn for halvannen uke siden og er helt enige om at vi skal vise/lære han begge religionene så får han velge selv når han er gammel nok til det.

Selv om vi er fra forskjellige kulturer er vi stort sett enige om det meste bortsett fra en ting: Mannen min vil at sønnen vår skal omskjæres og jeg vil helst ikke det.Han mener at det ikke har med religion å gjøre og vil ha det gjort fordi det er mer renslig og fordi han vil at sønnen vår skal være som han. Jeg skjønner det med rensligheten men synes ikke det er nødvendig å omskjære barnet vårt. Ettersom vi bor i Norge er jeg også bekymret for at når han begynner på skolen og ser andre gutters tisser så vil han føle seg annerledes. I tillegg blir det et økonomisk spørsmål også, har sjekket med privatklinikker her vi bor og det koster mellom 5-8000 for inngrepet. Synes rett og slett det er bortkastede penger men vet at dette er veldig viktig for min mann. Jeg er også redd for at barnet skal få plager, ha veldig vondt etterpå osv.... Føles som vi ikke kan bli enige om dette, ligger som en mørk sky over oss. Av og til har jeg bare lyst til å gi meg for å få problemet ut av verden men det blir jo feil. Er jo en avgjørelse vi skal leve med resten av livet....

Noen med gode råd/erfaringer? Trenger virkelig litt hjelp til å komme fram til en avgjørelse...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder det økonomiske kan dere få en henvisning i fra føden til en klinikk eller liknende, om man velger å omskjære av religiøse grunner koster ikke dette noe.

Når det gjelder selve omskjæringen bør dette gjøres så tidlig som mulig, da blir det mindre ubehag for babyen.

Når det gjelder den religiøse delen så er det strengt tatt ikke nødvendig/påbudt å omskjære for gutten kommer i puberteten, men det er vanligst å gjøre det så tidlig som mulig.

Min sønn er omskåret, det virket ikke som det plaget han særlig da han var baby, tissemannen hans grodde raskere enn navlen. Han er i dag snart 4 år, og veldig opptatt av tissemannen sin (som smågutter flest ofte er), virker ikke som han savner noe selv om han er forskjellig fra mange av vennene sine.

Om dere bor i en by, hvor det finnes jøder/muslimer eller amerikanere/canadiere vil nok gutten møte flere som er omskåret, tror ikke det vil bli et problem i garderobe sammenheng når han kommer i skale alder.

Mitt personlige syn er at en omskåret gutt/mann er mye renere enn en som ikke er omskåret, men det er jo en smakssak.

Nyere forskning viser også at det å være omskåret reduserer risikoen for HIV (men det er ingen grunn til å droppe kondom av den grunn), dette fordi glans blir mer herdet, slik at bakterier ikke slipper like lett igjennom, glans vil også tørke raskere etter samleie og gi mindre grobunn for bakterier.

Her er en link til Tidsskrift for den norske Lægeforening;

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visnyhet?vp_id=9564

Tror det er viktig at du leser så mye som mulig om temaet, deretter setter deg ned i ro og fred og tenker nøye igjennom hele saken.

Diskuter med din mann, spør om det er mulig for han å gå med på å utsette omskjæringen til gutten når puberteten.

Da vil du slippe å leve med et valg/avgjørelse du ikke føler deg komfertabel med.

Jeg ønsker deg lykke til med avgjørelsen. :D

Skrevet

Hei

Gi deg ikke!Følg ditt hjerte!

Du er norsk og bor i Norge.Det bør din mann akseptere.Dette blir en stor test på om han respekterer deg.Er nok redd for at om du nekter i denne sak så vil mannen din omskjære pjokken uansett.Beklager å si det men jeg har erfaringer , det handler mye mer om religion for hans del enn han er villig til å innrømme.I saker som dette vil du få merke det mer og mer.

Håper at han er annerledes og vil respektere deg, prøv ham på denne måten.

Gutten din vil føle seg annerledes i gutteflokken garantert dersom han blir omskjært.

Lykke til!

Skrevet

Takk for gode råd og (noen) kloke ord.... Til deg 'trubbel og bubbel' så handler ikke dette om min manns respekt for meg for den er det ingenting i veien. Og at han skulle omskjært gutten vår uten mitt samtykke ville aldri skjedd. Jeg kjenner nok mannen min best. han er ikke en konservativ muslim som vender seg til Mekka 5 ganger om dagen. Han er født og oppvokst i et vestlig land og både han og hans familie er "akkurat som oss". Jeg behøver ikke prøve han på noen som helst måte. Og det handler jo ikke bare om at han skal respektere meg og mine ønsker, i et ekteskap må jo slikt gå begge veier.

Men jeg tar til meg alle deres ord og tanker og kommer sikkert frem til det beste for oss alle tre.

Takk skal dere ha!!

Skrevet

Ville ikke gjort det ut fra argumentet "far vil at gutten skal være som ham". Barn har bedre av å være som de er enn av å være som oss.

På den annen side ville jeg ikke vært redd for "føle seg annerledes i gutteflokken..." slik noen har kommentert. I Oslo er nærmere halvparten av guttene i småskolen omskåret, og ellers i landet finnes det nok minst én i de fleste klasser.

Derimot: Muslimske småbarn går ikke nakne på stranda om sommeren. Det skal kanskje heller ikke deres gutt gjøre. Men HVIS han skal gå naken i sommersola slik mange norske småbarn gjør, er det ikke bra å være omskåret. Av hensyn til solstråler og kreftfare.

Som man vil jeg forøvrig si at jeg setter pris på å ha forhuden der som beskyttelse av penishodet.

Skrevet

Hei igjen

Skjønner at du blir provosert når jeg sier det som det altfor ofte er.Jeg har selv erfart at vi norske jenter er og blir naive inntill det motsatte er BEVIST.Desverre.

Håper din mann respekterer deg , det ville ikke skade med en liten test på akkurat det.......men dersom han omskjærer gutten mot din vilje så har du svaret uansett.Og da vet du hvordan din posisjon er videre .

Men ønsker gutten din og deg alt godt!

Skrevet

Min sønn har gått naken på stranden, og det kommer Nurket mitt også til å gjøre.

Jeg bruker Solkremspay med høy faktor på hele gutten, er ingen forskjell i forhold til kreftfare om man er omskåret eller ikke.

Man må huske på faktor og sunn fornuft uansett hvilket livsyn man har.

Skrevet

Høyfaktor solkrem rett på penishodet er selvsagt en idé. Men høyfaktorsolkremer inneholder stoffer som er uheldige for kroppen.

Tror du ikke disse stoffene lettere trenger inn i blodomløpet og derved i kroppen dersom de påføres den tynne hinna på penishodet? For min del mener jeg at høyfaktorsolkrem er ok for huden, ikke for det som er ment til å være under huden.

Skrevet

Et omskåret penishode er ikke et åpen sår, huden der er nesten som huden på resten av kroppen. Tror at ansiktet har mer sensitiv hud en der. Så nei jeg har ingen betenklighet med å bruke solspray på hele gutten, innkludert på tissemannen.

Tviler sterkt på at stoffer trekker lettere inn i blodomløpet den veien, huden på penishode/glans blir herdet raskt.

Skrevet

Hvis du søker på circumcision finner du sider som viser hvordan dette faktisk foregår +info rundt dette. Kanskje det ville hjelpe til å overtale han til ikke å ville omskjære gutten. Forsterker definitivt mitt syn på at dette er unødvendig lemlestelse.

Skrevet

Jeg mener å ha lest at halve usa sin mannlige befolkning er omskåret. Mange blir det i Norge av medisinske årsaker, fordi det er så trangt at man stadig vekk får infeksjoner. Jeg tror faktisk ikke at det å være omskåret for en gutt er noe han vil tenke særlig over. Og at det kanskje kan være en ting du kan "gi" mannen din. (selvfølgelig ikke hvis du har sterke meninger mot, men det virker jo som du er "på glid")

Dersom han skal omskjæres, blir det selvsagt med bedøvelse og alt sånt. Så det er ikke akkurat noe fysisk overgrep i min bok.

Skrevet

Fryktelig dårlig argument. 65% av de muslimske kvinnene i afrika er omskjært- men det betyr ikke at jeg ville ha latt meg omskjære fordet, selv med bedøvelse!!!!

Skrevet

Det er en helt utrolig stor forskjell på kvinnelig og mannlig omskjæring.Omskjæring av gutter er ikke et overgrep, men det er omskjæring av jenter. Og det at mange amerikanske menn er omskjært, var bare en opplysning for å forklare at det gjerne ikke er så farlig.

Men det er greit at du nekter å lese resten av argumentene saklig, fordi du henger deg opp i første setning.

Så om noen velger å omskjære gutten sin ut fra et medisinsk problem, noe som er helt vanlig i Norge, da er det helt greit og gutten får ingen problemer.

Hvis noen velger å gjøre det samme ut fra religiøs overbevisning er det plutselig helt forferdelig og grunnlag for traumer både i øyeblikket og resten av livet? Tror ikke det.

Skrevet

Selvfølgelig skal man omskjære hvis det er et medisinsk problem!!!

Min søster mangler en kjønnsleppe pga medisinsk problem.

Men det er jo ikke dermed sagt at man bare kan kutte bort kroppsdeler i hytt og pine fordi "andre" gjør det!!

Så lenge forhuden er frisk så la barnet vokse opp og så spør om du kann få kutte av forhuden!

Gi det som en "gave" til mannen din?!?!?!

Høres ut som det er ei dukke man kan gjøre hva man vil med.

RESPEKTLØST!!

Skrevet

Jeg har ikke nevnt noen gave.

Jeg mener bare at i et forhold hvor man har forskjellige oppfatninger av grunnleggende ting i livet må man gi og ta. Og siden jeg, tydeligvis til forskjell fra deg, ser på omskjæring av gutter som relativt bagatellmessig i den store sammenhengen, mener jeg at dette er en situasjon hvor man "gi" i stedet for å "ta".

Det er mange valg foreldre tar for barna sine. Man velger om de skal gå i barnehage eller hjemme, om de skal opplæres i noen tro eller ikke, om de skal gå i offentlig eller privat skole, osv osv. Jeg mener faktisk at alle disse tingene har større påvirkningskraft på et barns liv enn hvorvidt man fjerner forhuden! Som altså mange, mange velger å gjøre av hygieniske årsaker, ev av religiøse.

Skrevet

Jeg er så enig med deg tosøtesmå-enrødogenblå!!

Og en annen ting som enkelte tydeligvis ikke skjønner... Det er STOR forskjell på omskjæring av jenter(noe som ikke er lov) og omskjæring av gutter!!!Det som irriterer meg er når folk skal uttale seg om ting de faen ikke har peiling på!!Når man prater om omskjæring av gutter og enkelte brødhuer påstår at det er det samme som å omskjære jenter da skjønner man fort at de faen ikke har peiling på hva de prater om!

Skrevet

TIL HI.

du sier det er en avgjørelse dere skal leve med resten av livet!

Det er ikke det. Det er en avgjørelse SØNNEN DIN skal leve med resten av livet!

Tenk på det du............

Skrevet

Jeg er også medlem av statskirken men jeg er ikke veldig troende, egentlig så vet jeg ikke om jeg tror så mye på det i det hele tatt. Men min samboer er muslim han er ikke veldig troende han heller men han har sagt at han har et ønske og det er at blir det gutt, vil han at det skal omskjæres.Etter å ha tenkt leeeeenge på det kom jeg til den konklusjonen at hvorfor ikke??Jeg tror at skal forholdet funke må man møtes på halvveien og respektere hverandres meninger.(Det må selvfølgelig gå begge veier!!!)Det som var viktig for meg var at det ble gjort på et sykehus i norge og om jeg hadde måttet betale tusenvis av kroner hadde det ikke betydd noe, det viktigste var at det skjedde under ordnete forhold.Det er en utrolig vansklig situasjon men jeg hadde gjort det.Men det er viktig at du gjør det du føler er riktig uansett hva du mener om det.

Skrevet

Også kommer det vel strengt tatt på hvor i landet du bor og da... I storbyene er det ikke veldig uvanlig med en omskåret tissemann men utpå bygda derimot....Innavlen sin er det ingen som prater om.....men der kan de bare tro og mene hva de vil, fornuftige er de ikke uansett.

Skrevet

min svigerinne (samme sit.) gjorde dette : Hun sa at rensligheten var noe som var viktig for mange hundre år siden. Hygienen var nå bedre. Hun holder ham unna svin. Hun har sagt at dersom gutten selv vil omskjæres når han blir gammel nok til å ta det valget skal han få gjøre det, men hun vil at gutten selv skal få ta valget. En blir fort annerledes med en omskjøært tiss i dusjen etter gym her i Norge. Mannen var litt grinete i begynnelsen, men hun sto på sitt og nå er det helt greit.

Skrevet

Ekte muslimer står ikke med omskjært tiss i dusjen etter gym. De står med trusa på i dusjen etter gym. :-)

Skrevet

Takker igjen for alle innlegg, ser dette er et tema som engasjerer!! Jeg er enig med dere som noen skriver at i et forhold må man gi og ta. Min mann flyttet jo til Norge for min del enda han trivdes veldig godt i sitt hjemland og aldri hadde tenkt seg å bo noen annen plass. Så der har jo han "gitt" meg noe veldig viktig for meg.....

Vet ikke om jeg har blitt så mye klokere av alle innlegg men det er iallefall nyttig og interessant å høre andres erfaringer og meninger. Jeg tenker fortsatt og veier for og imot. Heldigvis har min mann og jeg ingen problemer med å diskutere temaet, vi er bare begge lei oss for at vi har dette problemet. Tilslutt vil jeg bare få presisere at vår sønn ikke er muslim og at vi ikke snakker om å gjøre dette av religiøse grunner men på bakgrunn av tradisjon og med tanke på hygiene.

Takk igjen alle sammen!

Skrevet

Siden han har "gitt" litt av seg ved å flytte til Norge, så derfor skal du gi bort forhuden til sønnen din!! HALLO!

Hvorfor i all verden kan ikke dere la dette vente så gutten kan få ta valget selv- det er tros alt HANS KROPP!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Anonym...Jeg er selv gift med en muslimsk mann..han har sin tro, men som du sier, han vender seg ikke mot mekka og ber 5 ganger om dagen..Jeg har alltid tenkt at får vi en guttebaby, så skal han omskjæres..og det hadde min sønn skulle blitt om jeg fikk barn med en norsk mann også..så det er heeelt uavhengig av hans tro..jeg synes det er mye mer renslig, noe som betyr mye for meg..norske guttebarn er ikke flinke nok med rensligheten der nede, så de hadde faktisk trengt det, eller bedre oppfølging hjemmefra...samler seg mye "dritt"under forhuden, meget udelikat spør du meg... Tenk deg og vente med dette til han er tenåring, stakkars...hvor flaut er vel ikke det og stå der med tissemannen sin foran en haug med leger..det er jo da man er kjempeflau for sine edlere deler...og mobbing i dusjen?? Tror ikke det, nei...ikke i disse dager, hvor faktisk over 50% av klassen er utenlandske barn som selv er omskjært..tidene er litt forandret nå, vettu..skal man gjøre det, gjør det når han er liten, stakkars..ikke vent til han er stor, jeg hadde vel ikke likt tanken på et inngrep der nede når jeg var en flau tenåring...

Skrevet

ikke omskjærte gutter er ikke urenslige i dagens samfunn i Norge, så spør du meg er det et dårlig argument. Traadisjon derimot skal en ikke kjimse med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...