Gjest Skrevet 8. april 2007 #1 Skrevet 8. april 2007 Har inntrykk av at mange av aleneforeldrene her inne ikke er i full jobb.Ikke noe kritikk,men lurer bare på om alenmødre som jobber 100%og deler omsorgen for et barn 50% med barnefaren har noen økonomiske rettigheter?
yinyang Skrevet 8. april 2007 #2 Skrevet 8. april 2007 F.eks bostøtte er en ordning som aleneforeldre kan ha rett til hvis inntektene er lave og boutgiftene høye. Det kan du se på http://www.husbanken.no/Venstremeny/Bostotte.aspx Det avhenger jo om du har høy eller lav inntekt da. men ellers... tror jeg ekstra barnetrygd og barnehagestønad faller bort. Og du har ingen bidrag heller vel. Så... tror ikke det er mange stønader å hente.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2007 #3 Skrevet 8. april 2007 Hvis dere deler omsorgen 50-50 skal dere egentlig betale bidrag til hverandre. Dette slår ikke ut der partene tjener ganske likt, men tjener den ene veldig mye kan det bli noe bidrag på den andre. Skatteklasse 2 skal dere ha annenhvert år, det samme gjelder fradrag for barnetilsyn på selvangivelsen. Dere har rett til en ekstra barnetrygd. Den betales enten ved at en får alt (og skifter annenhvert år) eller at dere mottar barnetrygd for en hver hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 Jeg jobber 100% og vel så det... er alene, uten delt omsorg. Det har fungert fint det, men nå som nr. 2 har kommet har jeg permisjon...Og vurderer å si opp jobben, og benytte meg av utdanningsstønaden vi kan få.. Har lyst til å skifte yrke..
Ella28 Skrevet 9. april 2007 #5 Skrevet 9. april 2007 Hvis du allerede har en utdannelse du kan få jobb og forsørge deg med,tror jeg ikke du har rett på utdanningsstøtte. Men du får jo overgangsstønaden da,og sikkert stipend og lån,så du klarer deg jo sikkert på det også. Utdanningsstøtten dekker vel bare bøker,evt reiseutgifter og semesteravgift?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå