Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studerer nå, men skal begynne i jobb fra sommeren av. Hvis jeg er gravid når jeg starter, eller blir gravid i jobben, og jobber 100 % i tre mnd og etterpå blir sykmeldt ut svangerskapet, får jeg da fødselspenger beregnet ut i fra de tre mnd jeg jobbet, eller MÅ jeg ha jobba 6 mnd for å få fødselspenger?

Hvis jeg jobber 50 % i 3 mnd og 100 % i tre mnd, får jeg fødselspenger ut i fra 100 % eller ut i fra 50 %?

Håper noen skjønner hva jeg spør om:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i alle fall slik at sykepenger er sidestilt med vanlig lønn.. jeg var sykemeldt i slutten av svangerskapet, og de mnd kom med på utregningen min.

Det er 6 av 10 siste mnd som legges til grunn, så du bør ha 6 "gode" måneder for å ha anstendig utbetaling.

Skrevet

Obs obs!

Med mindre reglane har endra seg må du ha vore meldt arbeidsledig før du begynner å jobbe viss du skal ha krav på grunnlaget dei 6 beste av dei 10 siste mnd!

Eg var stundent og begynte så å jobbe. Hadde jobba i 7-8 mnd (6 av dei med bra løn) før eg gjekk ut i permisjon. Men fordi eg ikkje hadde vore meldt arbeidsledig før eg begynte å jobbe, tok dei gjennomsnittet av dei siste 12 mnd. Eg endte då opp med ca 6000,- utbetalt. Hadde dei tatt gjennomsnittet av dei 6 beste av dei 10 siste mnd hadde eg fått nesten det dobbelte... Skikkelig surt!

Men viss du har jobb og blir sjukemeldt, så teller sjukepengar med, på lik linje som vanleg løn.

Viss du jobbar 50% halve tida og 100% halve tida, blir fødselspengegrunnlaget 75%. Det er snakk om gjennomsnitt heile vegen.

Skrevet

Da må jeg si at du kom dårlig ut, Ranveig R.! For hovedregelen til NAV er at de tar utganspunkt i den siste lønninga di så lenge du har jobbet mer enn de 6 siste mnd før perm med ca samme lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...