Gå til innhold

Ang. overnatting hos besteforeldre..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min nærmer seg 4 mnd nå og har enda ikke overnattet hos besteforeldrene sine. Han spiser fortsatt 2-4 ganger om natten så jeg føler ikke for at han skal overnatte borte enda, men sambo har spurt mange ganger om ikke hans foreldre kan passe han en natt snart..

Hva synes dere? Er jeg sær som ikke er klar for dette enda? Jeg skulle ønske han kan sove gjennom uten spising før han skal sove borte. Han får bare mm, men jeg vet at han tar flaske for det har vi prøvd endel ganger.

Også en ting til- pratet med svigermor her om dagen og da sa hun at hun ville ha han oppi senga si om natten, eller hvertfall ha han der om morningen og kose. For meg er dette IKKE greit, synes ikke barnebarnet har noe oppi senga til besteforeldrene å gjøre. Han sover i egen seng her hjemme så hva er vitsen med det? Kjente jeg ble så provosert, men klarte ikke å si ifra i frykt for å såre dem som er så stolt over det første barnebarnet. Huff, dette ble langt! Er det noen som har noen råd eller erfaringer å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei;)

Jeg følte akkurat som deg ang natt maten..

Her er mini nå 6 mnd og akkurat nattavvent:=)

Hen skal sove hos mamma den 21 april.. da er ha 6,5 mnd, og jeg har ikke vært klar før nå:=)

Men jeg har forberedt meg lenge på det .. blir nemlig 30 og har skal feire litt,,,,:=)

Håper det går bra da:=)

Skrevet

Hei

Her var sjarmøren 10 uker da han var hos besteforeldrene for første gang. Så lenge de var innstilt på at de måtte opp om natta med flaske så synes jeg det er greit. Det er jo de som får peset, og så lenge de vil og er innstilt på det så er det greit.

Når det gjelder opp i senga og kose på morgenen, så gjør jeg det selv og besteforeldrene har gjort det de og når de har passet sjarmøren. Og det synes jeg er helt greit. En halvtimes tid med lek og kos før en står opp ser jeg ikke noe galt i. Men vi er alle forskjellige og vi har alle forskjellige meninger om hva som er best for akkurat vårt barn. Du kan ikke snakke med svigermor om det da? Si på en litt fin måte at sånn vil du ha det for ditt barn.

Skrevet

Jeg er helt enig i at en halvtimes kos om morningen i senga er helt ok, men ser ikke noen grunn til at de skal samsove med han når han er vant til å sove i egen seng. Vi her hjemme koser masse med han i senga om morningen, men jeg synes bare det er litt forskjell på oss som er foreldre og dem som er besteforeldre...kanskje jeg er litt rar, men har ikke selv vært vant til å være i mine besteforeldre sin seng.

Jeg har sagt til sambo at vi skal prøve overnatting når han er 5 mnd, men inni meg håper jeg virkelig han skal ha kuttet ned på natt-måltidene innen den tid ellers kommer jeg til å kvie meg veldig...

Takk for svar og råd, greit å høre hva andre synes om dette!

Skrevet

Gikk litt fort i svingen her. Er enig i at han ikke trenger å samsove med de nei. Og i hvertfall ikke om han ikke er vant til det hjemmen i fra.

Skrevet

Ja, kan skjønne det med at du ikke har lyst å la han sove borte enda, pga spising om natten. det har ikke jeg lyst til heller.

Men ser ingenting i veien for at han kan kose med bestemor og bestefar i senga om morgenen. Selvsagt ikke sove hele natta i sengen dems om han er vant med å sove i egen, men morgenkos er helt iorden syntes, JEG da.

Jeg lempet lett over lilleman i senga til oldeforeldrene til lillemann når vi besøkte de her for to uker siden...Kunne de snakke og kose med han, så kunne jeg sove litt ;) pluss at de syntes det var veldig veldig koselig. Når vi var små, lekte vi alltid i senga til farmor og farfar om morgenen, unner min sønn det samme :)

Skrevet

Min er 7 mnd. Ingen har enda passet han gjennom hele natta, men vi har ved flere anledninger vært borte om kvelden og utover natta. Besteforeldre har da lagt han, også har vi kommet hjem igjen før nattmåltidet i 4 tiden. Jeg for min del synes det da har vært rene luksusen å kunne legge han sammen med besteforeldrene på morningen, også har de stått opp med han :) Men å sove i samme seng som de hele natten er uaktuelt! Det gjør han ikke sammen med oss heller, men en halvtime til en time på morningen er bare hyggelig synes jeg.

Forøvrig må du gjøre som du selv føler for! Men for din egen del KAN det være sundt å slippe taket litt, da man trenger litt hvile etterhvert. Jeg har ikke forstått det før nå :)

Skrevet

De må respektere dine valg. Jeg hadde heller ikke likt at de delte seng med min baby. Kose kan de gjøre på dagen.

Skrevet

Jeg gleder meg til å få en natts søvn og litt avlastning av besteforeldrene etterhvert, har vel bare følt at det har vært for tidlig enda.

De har passet han noen timer om dagen og på kvelden, men ikke om natten. Morgen-kosen skal de få ha i senga, men jeg ble bare så skeptisk når de ga uttrykk for at de helst vil ha han i senga hele natten....

Skrevet

Jeg synes ikke du er sær som synes det er for tidlig nei... Min gutt skal være hos besteforeldrene sine over natten (faktisk over helgen) om to uker, det er første gang han er der hele natten, og da er han 10 mnd... Vi har ikke snakket om hvor han skal sove, men jeg har tenkt å ta med reisesenga og si at han skal sove i den. Vi har ikke samsovet siden han var liten, han er vant til å ligge på eget rom i egen seng. Men pleier å komme inn i senga kl. 6 når han våkner, da får han pupp og kos. Så da må de opp og lage flaske til han, men om de vil ligge litt lenger i sengen etterpå så går det sikkert greit.

Kan du ikke si til besteforeldrene at 1. Han er vant til å sove alene og 2. samsoving er ikke anbefalt pga krybbedød? Men at de kan ha han i senga om morgenen når de er våkne? Det må de jo respektere synes jeg. Og ikke gi etter bare fordi din samboer maser. Du må jo også være klar - det er du som ammer og tilbringer mest tid med gutten din foreløpig...

Lykke til.

Skrevet

her er snuppa 6 mnd og der er leeenge til hun skal få sove borte over natten. er så absolutt ikke klar for det enda. kan du ikke prøve å si det til samboeren din. hvis ikke du er klar for det blir det jo heller ikke noe koselig for deg når han er borte, hvis du skal ligge å bekymre deg hele natten.

her blir det heller ikke aktuelt at hun skal sove i sengen til noen av besteforeldrene. samsover med oss, men syntes det er noe helt annet.

Skrevet

min eldste er snart 5 ÅR og har enda ikke sovet over hos andre...

Skrevet

Eldste gutten vår var 10mnd første gang han sov borte. Var egentlig ikke klar men følte for at jeg og mannen min trengte litt tid sammen, alene. Personlig syns jeg ungene skal sove i egen seng på natte, evnt kose litt i senga på morgenen noe jeg også har sagt i fra til besteforeldrene. Men det som tross alt er viktig her er hvordan DU og din mann føler det, det er tross alt dere som er foreldrene.

Lykke til

Skrevet

Jenta mi er 7 mnd og har aldri sovet bort. Jeg er ikke klar for det. Tror det blir lenge til. De trenger da vel ikke sove borte? Besteforeldrene kan da vel heller bli kjent med babyen på dagtid...?

Skrevet

Jeg kan ikke gjøre annet en det jeg har gjort tidligere her inne og det er å refere til det jeg har lest i BAM.Der stod det at en ikke skulle forlate en baby i flere timer enn de er månder gamle,når de så ble 4 mnd,kunne dette dobbles.Fra 6 mnd alder kunne de sove borte en natt,det vil si at en leverer dem fra seg på kvelden og henter dem igjen om morgenen.Da måtte det være en kjent person for bayen og de måtte ha vært litt vant til å være borte fra omsorgpersonen.Gikk en for fort frem når det gjelder overnattinger med babyer,kunne de bli deprimert.Dette kunne slå ut i at babyen gråt mye eller at babyen trekker seg inn i seg selv.En liten baby har ikke forståelse for at omsorgpersonen kommer tilbake igjen,for dem er de borte.

Skrevet

hvis ditt barn er vant til å sove i egen seng er det dumt å la han samsove for da kan det hende han plutselig begynner med det.

så vil jeg si at jeg ikke syntes at det er nødvending at de skal være barnevakt når dere ikke trenger det så tidlig. det vil bli plenty ganger i fremtiden hvor dere trenger bv. og da er det jo greit. at han kommer opp i sengen om morgenen når han våkner, mens de ligger litt lenger er jo helt greit mener jeg.

men dette er jo opp til dere liksom men tenk på det slik at de ønsker å knytte bånd til barnebarnet sitt. og har antagelig latt mannen din da han var bar komme opp i sengen om morgenen. det er kos.

Skrevet

Småtten min er 8,5 mnd og har ikke sovet borte, og jeg har heller ikke hatt barnevakt til han ennå.

FORDI:

1) han sover fortsatt skrekkelig dårlig om nettene (våken 3-6 ganger pr natt)

2) han ammer fortsatt om nettene, og jeg venner ham ikke til flaske bare fordi noen andre vil passe ham

3) han er liten så kort tid, og jeg vil bruke min tid på han istedenfor å feste f.eks. (uten å dømme andre, men dette velger jeg)

4) og den viktigste grunnen: Jeg har ikke hatt behov eller lyst til det ennå.

Gjør som du føler for, INGEN skal presse deg til noe annet. Babyer har godt av å knyte bånd med andre osv, men man knyter ikke bånd på nettene..

Ang samsoving så er jeg imot det. Jeg syns også at det er foreldrenes privilegie å ha barna i senga på morrakvisten så lenge de er såpass små at de ikke kan gå i besteforeldrenes seng på egen hånd.

Men det er min mening :o)

Skrevet

Hva er grunnen til at samboeren din maser om at gutten deres skal overnatte borte? Vil han ha en hel natts søvn, eller vil han bare at gutten skal få være hos besteforeldrene sine? Skjønner han deg? Uansett så er jeg enig med alle de over her.

Man behøver ikke oppfylle alle ønskene til besteforeldrene heller. Og overnatting blir det jo sikkert nok av senere.

Ikke bare er det upraktisk å la ham overnatte borte når han fortsatt får mat såpass mange ganger om natten, men at de i tillegg ønsker å ha ham i sengen sin om natten er veldig dumt siden han er vant med å sove i sin egen seng. Skjønner godt at du er redd han skal venne seg til det. Nei, si at du ikke ønsker å la ham sove borte når han er så liten. Det er de nødt til å respektere.

Skrevet

Takk for mange svar!

Molly Mus: Sambo vil at vi skal ha en kveld alene sammen og finne på noe bare vi to. Men jeg synes egentlig det holder med kvelds-barnevakt, ikke hele natten..mye pga ammingen. I tillegg tror jeg foreldrene hans har ymtet frempå endel ganger at de ønsker å passe han, men de har ikke spurt meg.

Overnattinger blir det helt sikkert masse av senere når han er større så jeg skjønner ikke helt hva som er vitsen med å stresse sånn med det. Nå har jeg fortalt sambo hva jeg mener og han sier han forstår, men jeg føler meg bare så sær så da ville jeg gjerne høre hva andre synes. Det virker jo som mange er enig med meg da, at man bør vente med overnatting til man er klar for det. Og jeg kommer til å si ifra ang samsoving! At de samsov med sine barn er en ting, men sønnen min er ikke vant til det og behøver hvertfall ikke å gjøre det hos dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...