Gå til innhold

hjelp til strikking og hekling?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har da så vidt begynt å strikke en liten genser. Litt mønster på den og er så langt veldig fornøyd. Det vil med andre ord si: Jeg er bitt av basillen. Har lyst å strikke masse masse smått til en baby som forhåpentligvis kommer mars/april neste år... Men jeg klarer aldri å bestemme meg! Er så mye å se på at jeg klarer ikke finne ut hva jeg vil prøve meg på. Og så trenge jeg noen tips fra ekspertene...

 

Og så har jeg veldig lyst å lære meg å hekle... Et babyteppe eller noe... Er det vanskelig? Er det dumt? Er ganske flink med håndarbeid og har interesse for det. Har brodert mye opp gjennom åra, bl a en bunad så jeg kan jo litt. Men jeg føler hekling er så vanskelig... Litt støtte? Og litt hjelp kanskje? Er fryktelig motivert men gidder lissom ikke bruke s himla mye penger på det hvis man må være dreven lissom... Er det forresten dyrt for hekleting og tråd å sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg kan abnbefale deg å gå inn på www.garnstudio.no

Der finner du både strikkeskole og hekleskole. Du kan printe ut gratis oppskrifter. Det er masse fint der!!

Skrevet

Hei! Jeg syns du skal prøve jeg! Du trenger jo ikke begynne med noe stort! Jeg er totalt amøbe på strikking, men fikser hekling! Og om du har interesse for det, som du sier, så er jeg HELT sikker på at du fikser det å hekle!

 

Lykke til! Og bare spør om du lurer på noe!

 

 

Skrevet

Det trenger ikke å være dyrt i det hele tatt. Om du som en skrev ser på hekleskolen inne på www.garnstudio.no og finner oppskrift der også. Kanskje dette: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=21〈=no

 

Og så trenger du bare en heklenål til ca 30-40 kr før du kan sette igang.

 

Om du ikke får det til kan du bare bruke garnet til å strikke noe annet.

 

Det er faktisk enklere enn man skulle tro å komme i gang.

Skrevet

Heisann! Det er bare å sette i gang det! Hekling er faktisk mye lettere enn strikking, det syns i alle fall jeg. For det første trenger du bare holde orden på en løs maske i gangen, så slipper problemet med at masker faller av og sånn. Det er også mye lettere å rekke opp pga dette. I tillegg er man mer fleksibel når man hekler, lettere å rette opp feil osv. Jeg hadde ikke hekla noe annet enn et par grytekluter på ungdomsskolen, men så begynte jeg på en sommertopp og det gikk helt fint. Er noen grunnleggende masketyper som er greit å kunne, de finner du på nettet, lykke til!

Skrevet

I tillegg er det veldig greit å begynne med et garn som ikke filtrer seg sammen underveis, for det er noe herk å rekke opp. Og litt opprekking må du nok regne med, særlig i begynnelsen. Selv legger jeg alltid opp luftmaskene for stramt, så det tar en evighet å hekle den første raden av et arbeid. Hjelper ikke med større nål heller, for jeg strammer bare litt ekstra da. Har trent litt nå da, så det begynner å hjelpe. Men som sagt, velg et garn som ikke filtrer seg sammen. Har ikke egentlig prøvd superwash, men alt som kan toves er det nok greit å holde seg unna. Bomull er fint, man tråden kan flusje seg litt til, om du skjønner, så det ser nesten slitt ut før du blir ferdig. Nå er ikke jeg noen hekle-ekspert akkurat, så det kan hende det er derfor >.> Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...