frøy@ Skrevet 7. april 2007 #1 Skrevet 7. april 2007 Hei, Mulig det har blitt spurt om dette mange ganger før, men jeg vil gjerne høre om noen har erfaring med bruk av brystskjold?For og imot? Jeg har så såre brystvorter at ammingen har blitt et rent mareritt og vurderer nå å prøve brystskjold, men lurer på om det kan være dumt i forhold til sugeteknikk?Lille jenta mi er snart 4 uker og jeg trodde brystvortene skulle ha blitt litt mer herdet nå, men de er fortsatt helt ødelagt. Det er ikke så morsomt når hun har blod rundt munnen under amming og jeg gruer meg hver gang jeg skal legge henne til brystet. Hun har tydeligvis litt feil sugeteknikk, kan jeg gjøre dette enda verre ved å bruke brystskjold? Huff, ble litt langt dette, men håper virkelig på svar! :-)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2007 #2 Skrevet 7. april 2007 Først må jeg si at jeg ikke er ammehjelper. Forteller derfor kun egne erfaringer nå. Vi begynte på barsel med skjold fordi ungen ikke ville ta brystet skikkelig. Så jeg vet ikke om det blir bedre for deg med skjold. Merket at jeg ble sår med skjold også, orker ikke tenke på hvordan det hadde blitt uten... (Nå som jeg ammer vanlig er jeg aldri sår. Kan jo hende vortene blir herdet med tiden.) Ungen sluttet med skjoldet ved 2 mnd alder. Prøvde å tilby bare brystet ved jevne mellomrom spes om natten da han var trøtt, og plutselig en dag tok han brystet. Sugeteknikken hans var med en gang helt fin. Hadde aldri problemer med feks brystbetennelser eller tette melkeganger, selv om jeg ikke tømte brystene etter endt amming(skal visst gjøre det ved bruk av skjold). Ikke fikk jeg nedsatt melkeproduksjon heller. Og ungen la på seg ca 300 gram i uka. oi, det ble langt jo.. Det var min erfaring iallefall. Lykke til!
MartinFelipe07 Skrevet 7. april 2007 #3 Skrevet 7. april 2007 Hei! Min lille er nå 1 mnd gammel og jeg hadde "ødelagt" ene brystvorten min pga feil teknikk. Jeg brukte brystskjold og synes dette hjalp! Det lureste du kan gjøre er jo å ha litt melk på brystvorten og la det tørke. I tillegg brukte jeg brytvortekrem. Kanskje dette hjelper deg. Kan ellers anbefale og bruke slike silikon mellomlegg da. Det danner vorten bedre og er enklere å bruke. Men dette er jo meg da. Du får prøve deg frem med de hjelpemiddlene. Lykke til
Omr Skrevet 7. april 2007 #4 Skrevet 7. april 2007 Oj, oj... Jeg slet med det samme med mitt første barn. Begynte å bruke skjold på sykehuset, og slet med å slutte med det. Mitt råd er å prøve å unngå skjoldet. Vær nøye med å la brystene lufttørke etter endt amming. Kjøp (eller finn) albueskjell, som du koker. Når du har ammet, klemmer du ut en dråpe melk, som du (med rene fingrer) smører ut over brystknoppen. Når det har tørket, legger du på skjellene; og tar de ikke av før du skal amme igjen. Papirinnlegg på såre brystknopper er fy-fy. De tørker ut huden, og gjør at du lettere blir sår. Har du veldig tørr hud, kan du smøre på litt brystvortekrem, men prøv det med morsmelk først. Så håper jeg det går deg til, og at du slipper å forbinde amming med smerte! Lykke, lykke til - dette skal ordne seg;) Stor klem,
Mamma´n til Siggen Skrevet 7. april 2007 #5 Skrevet 7. april 2007 Mitt gull er nå 12 uker. Allerede 5 dager etter fødselen hadde jeg så vondt i puppen at jeg gikk til anskafelse av skjold. Dette hjalp meg veldig. Brukte da skjold kun på ene puppen. Har nå og da brukt det, gjerne bare for å "avlaste" puppen litt - slik at det ikke skal gjøre så veldig vondt. (Gullet tror noen ganger at han er en krokodille som må avlive byttet sitt, skjønner du.) Jeg synes det hjalp, og har ikke hatt problemer med at han ikke ville ta brystet etterpå. Tror dette er veldig individuelt. Uansett - brukte i starten Avent sine skjold. Synes egentlig de var litt vrien å få til. Kjøpte noen andre på apoteket i en brun pakke, med størrelse, som jeg likte bedre. De hang bedre fast. Lykke til! Såre bryster er ikke noe godt!
LadyLuck & Skrevet 8. april 2007 #6 Skrevet 8. april 2007 jeg brukte skjolden periode, men for meg hjalp det ikke. Men pass på en ting med åpne sår, og det er om barnet har/får trøske, da kan du bli infisert og i verstefall betent (tro meg, ikke godt) Om du syns det er ekkelt med blod, kan du jo pumpe deg, og la barnet ligge ved brystet til du ser blod, og så gi morsmelk fra flaske..
♡Maria18&Snuppa♡ Skrevet 8. april 2007 #7 Skrevet 8. april 2007 jeg begynte med ammeskjold da tulla var 1 uke gammel da klarte jeg ikke og amme lengre fordi jeg bare hadde blodige skorper og store sår på vortene det var et smerte hælvete hver gang jeg skulle mate henne og jeg grua meg og utsatte det lengst mulig og det var jo ikke bra... fikk sånne albueskjell som hjalp pittelitt men ikke nok,så fikk jeg sånn hydrokortison salve og den hjalp masse men ikke nok for hver gang jeg amma så sprakk jo såra opp så tilslutt måtte jeg kjøpe skjold fordi jeg nekta og amme mer lå og gråt hver gang... så begynte jeg og bruke hydrokortison salve og brystskjold og det var som og komme til himmelen og har brukt det siden da fordi nå tar ikke snuppa noe annet..var en periode vi bytta på men nå nekter hun og spise normalt hun vil enten ha brystskjold eller flaske... for meg spiller det inge rolle så lenge hun er fornøyd og jeg slipper det smertehelvete! du kan jo prøve brystskjold og se ? men spør litt på helse stasjonen kanskje di vet.. hvis du begynner med brystskjold kan jeg anbefale Medela sine som du får kjøpt på apoteket til ca 80 kroner eller no... lykke til!
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 8. april 2007 #8 Skrevet 8. april 2007 Jeg fikk også sår når jeg amma, til tross for at de på barsel sa han hadde riktig tak.. Jeg måtte bruke det ganske lenge, da han innimellom ikke tok puppen.. Etterhvert klarte jeg å slutte med det.. Jeg bare prøvde å gi han puppen først UTEN skjoldet, og satt det på hvis han ikke ville.. Noenganger tok han puppen kjempebra uten skjoldet.. Så bare prøv du =)
frøy@ Skrevet 8. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. april 2007 Tusen takk for mange kjempeflotte svar!!! :-) Skal prøve noen av rådene jeg har fått her. Jeg har kjøpt albueskjell og begynte å bruke dem i går, så får vi se om det hjelper. Jeg prøvde Avent sine brystskjold i natt, men de ble for store (jenta mi har en liten rosenknopp av en munn..) så hun fikk ikke tak på de uansett hvor mye vi prøvde. Skal prøve med noen av de andre som dere anbefaler her hvis det ikke hjelper å smøre med mm og bruke albueskjell. Jeg har prøvd Purelan, men syns ikke det hjalp noe særlig. Ha en fin dag alle sammen, godt å høre at det ordnet seg for dere som har slitt me såre brystvorter! :-)
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 8. april 2007 #10 Skrevet 8. april 2007 Hei! Først og fremst ; Jeg føler med deg! Har vært veldig plaget av såre brystvorter de første ukene. Løsningen for meg har vært å pumpe meg, slik at brysta har fått hvile til å gro skikkelig! Det er en jobb, men det er utrolig deilig å sleppe smerten ved suging! Når brystet har grodd, har jeg fått hjelp av ammehjelpen til å sikre skikkelig sugetak. Du kan evt pumpe/amme annenhver gang? For å avlaste brystet? Jeg fikk nesten angst når barnet ble sultenet, fordi det var så smertfullt. Har gjennomgått dette 2 ganger nå, på 1 år.. Tette svangerskap. Det jeg mener å ha funnet ut nå, er at sårheten kan være hormonell.. fordi jeg nå blir sår hver gang jeg får mensen? Brystene mine skulle jo i teorien vært herdet av nr.1.. men var det altså ikke.. trøst deg med, at når de første 2 mnd er over, så er det nok mest trolig bare idyll med ammingen. Ammingen er så lettvindt når den fungerer! Men akk.... jeg føler med deg!! Det er helt grusomt når du sitter midt oppe i det.. men mitt råd; Avlast med pumping, lufttørk brystet mye! Og bruk innlegg, som du ikke drar rett av, men fukt innlegget føst, hvis det sitter på..
frøy@ Skrevet 8. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 8. april 2007 Hei, Takk for støtten, det hjelper! :-) Jeg har vurdert å pumpe og gi henne på flaske, men var redd det skulle gjøre henne litt sugeforvirret, slik at det ble enda vanskeligere for henne å ta brystet. Jeg har prøvd å pumpe, en gang da det ene brystet var helt sprengt og det gikk raskt og greit, så det hadde egentlig vært en stor lettelse å gi henne flaske mens brystvortene får tid til å gro litt. I så fall tror jeg at jeg skal gjøre det slik som du foreslår, pumpe og gi bryst annenhver gang. Jeg gleder meg så utrolig mye til den dagen ammingen er smertefri og vi kan kose oss begge to mens hun spiser!!Håper det blir som du sier at etter 2 mnd er det bare kos!! :-)
Jojo76 Skrevet 8. april 2007 #12 Skrevet 8. april 2007 Ble selv veldig sår da jeg bare brukte brystskjold...føler med deg. Det er grusomt vondt. Ble også sår på den andre brystvorta som jeg ikke brukte skjold på. Fikk da tips om å bruke en jursalve. Altså egentlig beregnet på kuer. Den heter Agresan med bivoks. synes den virka veldig bra og fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå