Gå til innhold

colombia


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, snakket med en som sa at hvis man adopterte fra colombia hadde man stor sjangse for at barnet skulle ha psykiske/ fysiske skader. Da de flerste barna som adopteres bort derifra er barn av crack-horer. Som har gått på sterke stoffer frem til fødsel... kan dette stemme? noen som har noen erfaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner barn som er adoptert derfra. Den ene er nok "skadet" psykisk, men verdens kjekkeste gutt! Den andre er ikke det. Er vel sånn fra alle land at man "får" barna til foreldre som av ulike grunner ikke kan ta seg av dem. Statistisk (ganske ny unders.) klarer adopsjonsbarn seg bedre enn andre norske barn. Har jo ofte veldig ressurssterke foreldre i norge. De ulike adopsjonsforeningene har nok en del informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har et tantebarn som er adoptert fra Colombia og hun er bare verdens herligste unge. Har ingen skader på noen som helst måte, er frisk både psykisk og fysisk. Foreldrene hennes kjenner også en del par som har adoptert fra Colombia og ingen av disse ungene har noen skader heller. Kjenner at jeg blir ganske så provosert når folk sier slike ting, tror ikke de vet helt hva de snakker om.

Nå vet ikke jeg om du har planer om å adoptere fra Colombia, men tror du kan ta det helt med ro.

Lykke til:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Jorun Stiansen (Idol-vinner) og Cecilie Brekhus (NM i boksing eller noe slikt) er adoptert fra Columbia. Ingen av dem feiler noe (tror jeg), og ingen andre jeg kjenner derfra heller. Men det er vel vanskelig å komme med enkelttilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at til og med adopsjonsbyråer sier at barn fra Sør Amerika ofte har skader. Da tenker jeg at man må være obs. Det kan hende dette skjer mer nå enn det gjorde tidligere (f.eks. da Jurunn Stiansen ble adoptert). Jeg ville ikke tatt sjansen for å være helt ærlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

jeg er adoptert fra colombia. å jeg snakker av erfaring når jeg sier. at alle adopterte barn får problemer. uansett land. fordi vi bærer på en sorg større en noe annet. den sorgen har ikke noe med alder eller land å gjøre, jeg var baby å har samme sorgen som dem som er adopterte i 4 års alderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å høre at du har problemer og bærer på sorg, men jeg synes likevel det er drøyt å påstå at samtlige adopterte barn får problemer. Jeg skulle likt i vite hvilke undersøkelser du bygger slike utsagn på, for jeg mener å ha lest det motsatte, nemlig at adopterte barn i all hovedsak klarer seg like bra som andre. Det er mulig at innlegget jeg tenker på gjaldt adopterte fra ett konkret land, jeg husker det ikke i farten, men jeg skjønner altså ikke helt hvordan du kan generalisere slik du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også hørt dette, at barne fra colombia ofte har det vondt på barnehjemmet osv. var ei fra barnevernet som fortalte dette. vet også om 2 som er adoptert derfra og hun ene sliter en del. Ofte kommer problemene senere, gjerne i tenårene..men alle er vel ikke slik, men dessverre flerparten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fremdeles det er en svært drøy påstand at ALLE adopterte får problemer, så jeg skulle likt å vite litt mer om hvor du har dine "fakta og undersøkelser" fra. Kan du si litt mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er latterlig å si ALLE. Jeg har ingen problemer og ikke min søster heller. Vi er begge adoptert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen vær så snill legge du den informasjon eller statistikken som viser at "flerparten" får problemer? Skulle vel ikke vær noen problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både blant barn som adopteres/plasseres i fosterhjem her i Norge og fra andre land er det vel en høyere prosent enn ellers som enten har vært utsatt for alkohol eller annen rus under svangerskapet eller har opplevd vonde ting. De adopteres jo bort fordi de er født av mennesker som enten ikke har mulighet eller ikke er egnet til å ta seg av dem. Noen av disse barna får senskader, andre ikke. Det er vel først og fremst barn som trenger foreldre, ikke foreldre som trenger barn..........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann er midt i en adopsjonsprosess og skal mest sannsynlig adoptere fra Colombia. Utfra all den informasjon jeg har fått fra adopsjonsforening og gjennom andres erfaringer tør jeg påstå at det ikke er noe værre å bo på et barnehjem i Colombia enn i mange andre land. Hvor skadet barnet er kommer også an på alder og sosial utvikling så vel som prenatale påvirkninger. Jeg tror også at det har veldig mye å si hvor forberedt adoptivforeldre er på at det faktisk er annerledes å adoptere enn å føde selv. Et adoptivbarn har alltid opplevd minst ett, ofte flere, brudd fra omsorgsperson(er), og det preger naturligvis barnet. Men alle barn er forskjelig, og hvordan de preges er også forskjellig. Hvordan "skaden" kommer til syne påvirkes nok en del av hvordan ting gjøres når barnet er kommet til sin nye familie i Norge. Det behøver ikke bli de største problemene dersom foreldrene er forberedt på at de kan dukke opp, og er forberedt på hvordan de kan hanskes med.

 

Jeg er IKKE redd for å adoptere fra Colombia i alle fall. Jeg har ikke hørt om statistikker som tilsier at adopterte fra Colombia er mer skadet enn andre adoptivbarn. De skulle jeg gjerne se referert her, dersom noen har sett de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

 

Jeg er adoptert fra Colombia, har vært på treffe med andre derfra og har både familie og venner fra Colombia. Ingen av oss lider psykisk eller fysisk pga av opphavslandet vårt.

 

Jeg har bare gode erfaringer med å være adoptert derfra. Jeg vil også minne om at det faktisk går ann å være litt kritisk når man skal adoptere ....

 

uansett lykke til :)

 

Håper folk som ikke vet mye om tema kan la det ligge, slik at det ikke kommer feil påstander på bordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner tre stykker som er adoptert fra Colombia, den ene er min nære venninne.. Hun er kjempesøt, og på ingen måte skadet av rus.. Gode karakterer osv..

 

De andre jeg kjenner gjelder det samme, egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...