Attpåklatten :-)™ Skrevet 7. april 2007 #1 Skrevet 7. april 2007 Har igrunn blitt en tradisjon her i huset det. Vi elsker lammelår, med masse godt til. Ikveld blir det servert lammelår som er stappet av hvitløkskløfter, smurt med olje, gnidd inn med friske urter (rosmarin og timian), og salt og pepper. Så lager jeg hasselbackpoteter ala Attpåklatten ( hele poteter skjæres i tynne skiver, men ikke helt igjennom, legges tett i tett i langpannen, løkbåter strøs utover hele pannen, fløte/litt ketchup/salt og grovt pepper røres og helles over potetene og settes inn i ovnen, under låret som ligger på rist. Under steketiden til lammelåret har langpannen stått under risten og der ligger saften fra låret som blandes i fløtesausen til potetene. Så lager jeg hjemmelaget guacamole, lekker salat, og serverer dette med mintgele og rosenkål( for det er det noen som bare MÅ ha til:-) Åååååhhhhh som jeg gleder meg..........Så blir det vaniljeis med varme bjørnebær til dessert...............sikle sikle........deilig rødvin og godt selskap, med små og store rundt bordet:-) Hvordan serverer DU lammelår?
Superlis Skrevet 7. april 2007 #2 Skrevet 7. april 2007 namnam...her i huset er det "supermann" som lager mat,tror lammelåret blir stappet likt "ditt"lammelår,hasselbakte poteter til ja,settes under lammelåret ja, gjerne med en gresk salat(fetaost,rødløk,salat,tomat,olje,salt og pepper..tror jeg) og hjemmelagd sasiki..husker ikke helt...bare spiser og koser meg jeg:))
Dailis Skrevet 7. april 2007 #3 Skrevet 7. april 2007 Vi har og lammelårstradisjon, men på langfredag, så vi var hos mine foreldre i går og hadde det. Er med en marinade med mye urter i. Ble servert med mammas fløtegratinerte poteter (hehe, hadde glemt hvor gode de var) dampede grønnsaker og en god saus. Og mintgele ja. Dessert har vi ikke, hehe. Men godt var det ja! Vi feirer helligdagene vi da, og langfredag er helligdag, mens påskeaften har vi påskeegg og meksikansk buffe hos oss (hele gjengen i vår stoooore stue, hehe) så er det feiring i morgen igjen. Med oksestek faktisk. Og egentlig skulle vi være storfamilien på mandag også, men da får vi besøk av mine svigerforeldre, og SOM vi gleder oss til det, skikkelig spennende er det, hehe.
Maud Skrevet 7. april 2007 #4 Skrevet 7. april 2007 Her er det også lammelår på påskeaften. Selve låret tilberedes som ditt. Ingen idé å være redd for hvitløk her... Ved siden av blir det fløtegratinerte poteteter (det er noe fra 80-tallet det er verdt å ta vare på), masse forskjellige wokete grønnsaker, sopp og løk som har ligget under steken og en deilig saus. Kraften koker nå og skal koke lenge, sausen er nesten best synes jeg! Til dessert blir det brownies, vaniljeis og frukt. Rundt bordet sitter vi sammen med en vennefamilie, rødvinen får de andre nyte. Jeg gleder meg til middag! Låret skal langtidsstekes, har satt ovnen på 70 grader, så kan det bare stå der til vi er tilbake fra Teknisk museum. Det er deilig med påske :-D
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2007 #5 Skrevet 7. april 2007 Vi har ikke noe tradisjoner på hva vi har i påsken.Nesten litt synd det,har jo tradisjoner i julen,hvorfor da ikke i påsken.Familien til samboer har ofte hatt pinnekjøtt på påskeaftenen.Lurer på om jeg skal ta en prat med ham når han kommer hjem om vi fra neste år skal finne på en tradisjon.Veldig koselig med tradisjon foresten.
phantomet Skrevet 7. april 2007 #6 Skrevet 7. april 2007 Her blir det lammestek, som jeg har rødvinsmarinert, fylt med hvitløksfedd, og krydret med rosmarin, pepper og salt.. Idag blir tilbehøret potetbåter, gulerot, purre, persillerot og hvitløk, som stekes/kokes i sjyen fra steken sammen med hvitløk og deilige friske urter... Sjyen lages det deretter saus av... Til dessert har jeg laget ordentlig Creme Brulee som nå står til kjøling, klar for flambering... Vi har invitert familien Gummis hit på festmiddag, så jeg ser ikke bort ifra at det blir nydt god rødvin til maten heller....
MAJA-67 Skrevet 7. april 2007 #7 Skrevet 7. april 2007 Det hørtes nydelig ut. Her er det fortsatt kaos etter at vi kom hjem fra fjellet, så her blir det kun tacos i dag. Men vi skal ha pinnekjøtt på 2. påskedag, og det er jo heller ikke så verst.... Kos dere i kveld, og ha en fortsatt fin påske!
Gummelillan Skrevet 7. april 2007 #8 Skrevet 7. april 2007 Nam, nam, nam som jeg gleder meg!!!! Skjønner jeg må få fortgang i helgevasken av familien gummis og sette kursen for Phantomhulen ;-))))
Gjest Skrevet 7. april 2007 #9 Skrevet 7. april 2007 Lammelår er definitivt ynglingsretten min! Gjør det ganske likt deg, (men fikk noen gode tips, takk=0) Vi har egentig ikke noen tradisjoner i påsken, pleier å ha lammelår en av juledagene... I dag skal jeg og mannen faktisk ut å spise, storebror skal være barnevakt for første gang.... Og ja må jo få med at han er 15!!;-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 8. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 8. april 2007 Ære være storebrødre og søstre:-) Vi er superduperheldige som får både i pose og sekk ;-))
Gummelillan Skrevet 9. april 2007 #13 Skrevet 9. april 2007 He, he. Er det villris på menyen i det snulderske hjem igjen, eller? Hørtes litt amper ut...? ;-)))) Ertehilsen fra
dritgrei hei hei! Skrevet 9. april 2007 #14 Skrevet 9. april 2007 VI har også alltid lammelår på påskeaften, deilig deilig med mye godt til og god rødvin i glassene..... det er deilig. I år var lammet like godt som det pleier, med 11 stk til bords, godt stemnig og staselig, men en liten tass på enden av bordet var litt syk stakkars så litt amputert ble det, men det gjør slett ingenting, for lammet smaker deilig uansett! :-)
Reveenka Skrevet 9. april 2007 #15 Skrevet 9. april 2007 Å, nå er det nesten så jeg begynner å sikle....det der hørtes deilig ut!!! Her i huset serveres lammelåret av mannen min - det er han som kokkelerer, så jeg vet faktisk ikke hva han gjør med det....men det smaker upåklagelig! Jeg er ganske flink til å være med og rydde av bordet etterpå, da - og til å ta oppvasken... c",)
trebarnsmamma Skrevet 9. april 2007 #16 Skrevet 9. april 2007 her i huset hadde vi også lammelår påskeaften med 12 gjester på besøk, kjempekoselig. Var spesilet fornøyd med grønnsakene som var dampet i smør, nyyydelig. Deesuten var jeg så heldig at jeg fant en stor pose med kantarell og piggsopp i fryseren. I dag skal vi ha reseter fra lørdagen og jeg får vann i munnen når jeg skriver dette:)
trebarnsmamma Skrevet 9. april 2007 #17 Skrevet 9. april 2007 og ja det er mannen som står for matlagingen her også. Jeg egner meg best til oppvasken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå