Gå til innhold

Folk over 30 skulle vært døde......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant denne på Nettby.....

I følge dagens lovgivere og byråkrater, skulle de som var barn på 40, 50, 60 ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd.

Babysenger var malt med bly-basert maling, de hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap og når de syklet brukte ingen hjelm.

Som barn kjørte de i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag.

Og det å sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse.

De drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru!

De spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i,

men ble aldri overvektig fordi de alltid var ute å lekte.

De delte gjerne en brus mellom seg og drakk fra samme flaske uten at noen faktisk døde av det.

Barn i gata brukte timer på å bygge Ola-biler av skrap og ingenting. De raste av gårde nedover bakken bare for å finne ut at de hadde glemt å lage bremser…

Etter noen turer ut i bushen lærte de å løse problemet.

De dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake når gatelysene ble tent.

Ingen hadde mulighet til å få tak i barna i løpet av dagen.

Ingen mobiltelefon, ingen sms, ingen ”fri familie” fra Telenor.

Utenkelig!!

De hadde ikke Playstations, Nintendo 64, X-Box, ingen tv-spill i det hele tatt, ikke 99 kanaler på TV,

ingen videofilmer, ikke surround lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller ”nettby” på Internett.

De hadde venner! De gikk ut og fant dem!

De falt ned fra trær, skar seg til blods, brakk bein og armer, slo ut tenner, men ingen ble saksøkt etter disse uhellene.

Ingen store avis oppslag om støtabsorberende sand.

Det var uhell. Ingen andre kunne beskyldes - unntatt de selv.

De sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det.

De fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark.

Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut

og ikke levde markene inni magen for alltid.

De syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet seg i samtalen.

Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen.

Fryktelig!!

Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige,

de beste problemløsere og investorer noensinne.

De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskaping og nye ideer.

De hadde frihet, tabber, suksess og ansvar og de lærte å forholde seg til det alt sammen.

Var det bedre før, eller er det bare nok en myte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er både morsom og til ettertanke! Hvordan kunne det gå bra? Hihi......vi har nok blitt noen store kontrollfreaker som ikke stoler på verken oss selv eller andre etterhvert og det er jo litt trist.....

Det går jo som regel bra, og heldigvis for det. Men det er vel de få gangene det ikke går bra som styrer oss....

Det var en moden som skrev noe en gang om de unge som var så "imponert" over oss "gamle" som klarte å bruke pc og internet..........som hun sa: OG HVEM TROR DERE DET VAR SOM FANT OPP DENNE "DRITTEN" (fritt klippet fra hukommelsen...;-)???

Hahahaha..........;-))

Skrevet

Det er litt til ettertanke synes jeg. Mange ganger tenker jeg når barn i dag sier at de kjeder seg at det er litt vi som foreldre som har feilet,kontrollfriker som vi er blitt!! Kjenner selv at jeg setter mye mer begrensninger på hva mine barn får lov til kontra det jeg fikk lov til..Mange foreldre i dag ser helst at barna skal leke der vi voksne kan se de til en hver tid..har tenkt at det kanskje har litt med at vi flytter på oss også,kjenner ikke nærmiljøet så godt...Jeg tror jeg er blitt flinkere til og slippe ungene "fri" de trenger og vokse og oppleve ting som vi voksne ikke alltid trenger og vite om. Bare tenker på alt vi søsken har fortalt mamma nå i voksen alder,om fjellklatring,bading og diverse...ville fått sjokk hadde mine unger funnet på alt vi gjorde:) Trenger vist og tenke enda mer..hehehe

Skrevet

Folk har vel til alle tider sagt at alt var bedre før. Allerede Platon sa at dagens ungdom er late og lite reflekterte (fritt etter hukommelsen).

Allikevel er denne morsom. Tenker av og til at vi er vel forsiktige og beskytter ungene våre altfor mye. Det var flere skader og ulykker før da, så jeg vil nok ikke tilbake til den tiden. Prøver å tenke over hva som er viktig å passe på og hva som er uviktig, men det er ikke så lett å skille.

Skrevet

Litt morsom denne her da,men søren meg om jeg er glad for at det er noe som heter utvikling.Jeg er kjempeglad for at det ikke går ann å gjøre slik mine foreldre gjorde.Stuet seg selv,5 barn og en hund i bilen.Er glad for at sikkerhetutstyr er funnet opp og at det er forsket på sykdommer og slike ting.

En ting som jeg kommer på i farten som var bedre før,er at nå blir barna kjørt overalt,ikke ti meter kan dem gå,vi,i alle fall jeg,måtte gå eller sykle dit jeg skulle.Det har barna godt av,å få røre litt på seg.sitter alt for mye still.Ser tv,spiller dataspill osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...