mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2007 #1 Skrevet 6. april 2007 som faktisk liker å dele hva babyen vår kan og som mener at det vi regner opp er noe babyer bare gjør. Leser nå i en bok der står Milepæler og utvikling: 0-3 mnd Motoriske,auditive og visuelle ferdigheter Løfter hodet Følger gjenstander i bevegelse med øynene Fokuserer blikket på små gjenstander Fokuserer blikket på hendene sine når h*n beveger dem Fører ting opp til munnen Strekker ut hendene og rører ved ting Skvetter ved høye lyder Språkferdigheter og kognitive ferdigheter gugler og babler sier enkle lyder som "aaaa" og "ooooo" sier en lyd når h*n får oppmerksomhet smiler når noen gjør grimaser viser iver ved å lage lyder Etterligner ansiktsuttrykk Selvbevisthet Studerer sine egen hender ser direkte på en annnes ansikt kjenner igjen foreldrene og andre kjente personer ALT DETTE KAN MIN BABY Så kommer 3-6 mnd Motoriske ,audiotive og visuelle ferdigheter Griper etter en rangle (kan) Ruller fra ryggen til siden(kan) Sparker ivrig med føttende (kan) Spenner fra med føttene når de møter motstand (kan) Sitter når h*n blir støttet av en hånd (kan) Trekker seg opp i sittende stilling ved å holde en voksens finger (kan) Flytter en gjenstand fra hånd til hånd Reagere på en stemme med aktivitet (kan) Vender hodet i den retningen en bjellelyd kommer fra(kan) Vender hodet i den retningen en stemme kommmer fra(kan) Bruker fingrene til å utforske gjenstander Tar opp en skje Kan holde en flaske en liten stund Språkferdigheter og kognitive ferdigheter Svarer på lyder og stemmer med gurgling og babling(kan) smiler,kniser og ler (kan) Leker med stemmen og prøver ut nye lyder(kan) Blir misfornøyd hvis en yndlingsleke blir fjernet (kan) Merker at rutiner endres (kan) Forsøker å gjenta bevegelser (kan) reagere på fremmede Selvbevisthet Smiler til et speilbilde (kan) Lager lyder til et speilbilde (kan) Sterkker seg mot kjente personer ALT DET JEG HAR SKREVET KAN PÅ,KAN MIN BABY. Du anonyme personen tidliger som mente at dette var noe alle babyer kunne,som å puste og drite,hvorfor står dette da oppført i boken slik??? Ja,jeg er faktisk stolt av at gullgutten min kan så mye,men jeg hadde ikke elsket ham mindre om han ikke hadde kunnet så mye.Babyer er forskjellige og som regel så jevner det seg ut etterhvert.
Kristannaa Skrevet 6. april 2007 #2 Skrevet 6. april 2007 Vi får bare prøve å overse de som lager kvalm.. De er vel ute etter at noen skal bli sure så de får kranglet litt!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2007 Kan også legge til at babyen min kan noe som står under 6-9 mnd,kan godt regne det opp også hvis der er noen som absolutt må vite hva det er.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2007 Ja,men jeg blir faktisk irritert når noen for en hver pris skal lage kvalm og ødelegge en tråd som i utgangspunkte skulle være en hyggetråd
mamman te Vetle og Alma Skrevet 6. april 2007 #5 Skrevet 6. april 2007 hvorfor bry dere så mye egentlig? Da syns de jo det er ekstra gøy..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2007 Jeg vil bare vise at det er ikke like naturlig å kunne stå som det er å puste.De anonyme ikke personene har vist ikke skjønt det,så jeg tenkte at jeg skulle vise dem ut fra boken.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2007 #7 Skrevet 6. april 2007 Haade du bare latt det passere som ironi hadde ikke tråden blitt ødelagt. Men når dere hisser dere opp sånn, går det lett over styr. Men seriøst. greit du er stolt over sønnen din. Men dette tar av.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. april 2007 Jeg lot det passere,men du som anonym klarte ikke å la være,dermed var det en annen mamma som tok avfære og sa hva hun mente.Jeg laget t.o.m en ny tråd i håp om at vi kunne få en kosetråd,men det virker som det er enkelte som er sjalu,eller ikke stolt over poden sin,noe som jeg synes er veldig trist.Selv om min baby ikke hadde kunnet noe verdens ting,bortsett fra å puste og drite,så hadde jeg vært stolt av ham.Han er min gutt og verdens deiligste gutt,samme hva han kan eller ikke kan.
FuriLaks Skrevet 6. april 2007 #9 Skrevet 6. april 2007 Herregud. Snakk om å ha lite å henge seg opp i da. Er vel bare å overse det, er det ikke? Dett blir nesten litt for dumt.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2007 #10 Skrevet 6. april 2007 Ser hva mora hans kan iallefall.... :-P Virkelig....ro deg ned et par hakk da.....dette er vel bare en bagatell, ikke vits å ta så på styr vel. Flott at gutten din kan alt dette, seriøst, han er sikker mye bedre enn alle andre....iallefall for deg... Men assa...jo mer du hisser deg opp, jo mer morro blir det å "erte" deg litt.... Gutten din er sikkert en ordentlig go gutt han
Anonym bruker Skrevet 6. april 2007 #11 Skrevet 6. april 2007 Det var fryktelig å mye du legger i dette med å fortelle alt sønnen din kan da!! We get it liksom.....relax.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2007 #12 Skrevet 6. april 2007 Hallo ro deg ned. LAge en trå til som denne hjelper deg ikke mye vettu. Alle her inne er stolte over babyene sine. Men denne evige skrytinga og sammeligningen for å styrke mors eget ego blir bare for dumt for mange av oss. Sånn er det bare. Og du fyrer bare opp under di egen ræv nå
Anonym bruker Skrevet 6. april 2007 #13 Skrevet 6. april 2007 En må huske på at det er STOR forskjell på om babyen er i starten på 4 mnd, eller slutten av mnd. Det er en tid der mye utvikling skjer, og ikke minst er spennet fra 4 mnd til 6 mnd veldig stort når det gjelder utviling. Og det er også forskjell på om babyen er den førstefødte, eller om det er stor aldersforskjell mellom søsken, dvs at babyen får gjerne mer stimulering og oppmerksomhet. Derfor syns jeg at slike tråder er rimelig uinteressante. Babyer utvikler seg ulikt, og normalitetsaspektet er vidt. Ungen er ikke hjernedød hvis den ikke gjør alt det som står på HI liste. Men fint for HI at hun har slik en fantastisk baby. Det lever hun sikkert lenge på...
Beibi82 Skrevet 6. april 2007 #14 Skrevet 6. april 2007 Enig med anonym over her... Babyer utvikler seg ulikt, og sånn er det nå bare.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 7. april 2007 Babyer utvikler seg forskjellig og ja,det har nok også med hvor mye stimulert babyen blir,men hvorfor kan ikke vi som synes det er kjekt å se hva andres baby gjør,som er i samme måned,kan ikke vi få lov til å kose oss med en tråd om det da?Skal det være slik her inne,at hvis ikke alle er intresert i en tråd,så skal den ødelegges?Vel,da begynner arbeide med å ødelegge seriøse tråder,som noen koser seg med,men som andre ikke liker.Tror ikke det bir en tråd igjen her,som ikke blir ødelagt,for der er neppe en tråd som alle som er her inne synes er helt topp. Dere sier at vi skryter av babyen,er det å skryte hva babyen kan,kasnkje på en måte,men dette var rett og slett en hyggetråd for oss som har lyst å utveksle erfaringer og når jeg ser at en baby,kan noe som min ikke kan,ja,da blir jeg forventingsfull og tenker at det er sikkert ikke lenge før min også kan det og prøver å stimulere ham til å gjøre det. Ja,det kan være litt forskjell på hva babyen kan om de er i begynnlsen av 4 mnd eller ei,så kanskje vi skulle skrevet når gullet vårt er født.Til deres informasjon,så er gullgutten født 28.11.06,så han er ca 4.5 mnd nå.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2007 #16 Skrevet 7. april 2007 Men hvor mange tråder om hva babyen din kan trenger du da? Blir helt svett her. BLI FERDIG!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2007 Forfatter #17 Skrevet 7. april 2007 Jeg laget en,og den ble ødelagt av krangling,skrev da at jeg ønsket en ny og håpet at det ikke ble krangling av det,så var det en anonym ikke person,som mente at det jeg og de andre sa om våre babyer er like natrulig som å puste å drite,derfor skrev jeg av den boken som jeg har,slik at den ikke personen kan se at dette stemmer faktisk ikke.En nyfødt baby kan f.eks ikke ta opp en leke,eller sprelle med beina i eksta over noe.
Gjest Skrevet 7. april 2007 #18 Skrevet 7. april 2007 Er så enig med deg HI, dette har irritert meg lenge! Gutten min er akkurat etter boken han også, han er akkurat der han skal være, sier helsesøster, og hun syns han er kjempeflink, mens noen må påpeke at dette kunne deres barn på samme alder for leeeenge siden....
Anonym bruker Skrevet 7. april 2007 #19 Skrevet 7. april 2007 Nå driver vel HI og informerer om at hennes baby er langt fremme i forhold til alder... det er vel hele poenget hennes. Men jeg må ærlig innrømme at jeg lo godt av de anonyme i går... Spesielt av de som har baby som drikker kaffe og leser aviser!! *ler*
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2007 Forfatter #20 Skrevet 7. april 2007 Jeg innformerer ikke at min baby er spesilelt langt fremme,jeg ser jo ut fra den andre tråden at der er ting babyer på hans alder kan som ikke han kan,men han ligger ikke noe etter heller.Alle babyer utvikler seg forskjellig er det jeg prøver å få frem og at det er kjekt å ha en tråd der vi kan snakke om dette. Men har jo fått beskjed om at her inne er det JANTELOVEN som råder,noe dere kommer til å merke at jeg ikke bøyer meg etter.
Sentralstøvsugeren Skrevet 7. april 2007 #21 Skrevet 7. april 2007 Jeg har ikke svart på noen av innleggene tidligere - men jeg må innrømme at jeg synes det er litt teit tråd du startet med hva babyen min kan.......Jeg skjønner at noen kan reagere på den - men jeg valgte å avstå fra å kommentere den - det burde kanskje andre som reagerte også ha latt passere.........
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2007 Forfatter #22 Skrevet 7. april 2007 Hvorfor var det en teit tråd???Hvordan kan noen reagere på den?
Sentralstøvsugeren Skrevet 7. april 2007 #23 Skrevet 7. april 2007 Fordi, som noen sier er det stor forskjell på hva barnet kan ved 4 mnd.....Og det har ingenting med intelligens å gjøre....blir litt meningsløst å dra fram hva hvert enkelt barn kan da......men, som jeg sa - du må velge hva du vil skrive om selv - så får vi som ikke liker de, bare la være å svare....
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2007 Forfatter #24 Skrevet 7. april 2007 Jeg har heller aldri sagt at det som en baby kan når de er 4 mnd har med intligens å gjøre,men kjekt er det å få høre hva andre kan,hva en kan forvente at er neste trekk osv.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2007 Forfatter #25 Skrevet 7. april 2007 Hadde det vært ok å skrevet hva bayen vår kan gjøre,hvis det hadde med intligens å gjøre???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå