mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2007 #1 Skrevet 6. april 2007 Hva servere man i et barneselskap.Bllir en stund til jeg skal arangere det igjen,men synes at det er så mange rare utsagn for tiden.Har en niese med barn i småskolen og der har foreldre kommet med innspill om at når en har barneselskap så skal en ikke servere snop og brus til barna.Jeg trodde at dette var en del av selskapet. Selv var jeg veldig streng på søtsaker når jenta mi var liten.Hun fikk det på lørdagene,men viste at i enkelte tilfeller så skal en kose seg,som f.eks i selskaper.Nektet henne aldri brus i barneselskap,eller om vi var i et voksentselskap.Når julen var rundt døra,stod det fremme søtsaker,frukt og nøtter hele tidne og det var ikke slik at hun hev seg over det,fordi hun viste at det kom til å stå.Fikk andre barn på besøk og da var det ikke mye igjen. Er dette så forferdelig galt???Skal ikke barna få kose seg med søtsaker i det hele tatt?? Hva mener dere.
♥Snulder Skrevet 6. april 2007 #2 Skrevet 6. april 2007 Neida! Dette er ikke så forferdelig galt Jeg har et avslappet forholdt til søtsaker. Ungene har fått lørdagsgotteri og fått kose seg i selskaper og spesielle anledninger. Jeg er ingen gottegris selv, så vi har sjelden noe stående fremme. Ungene er heller ikke veldig glad i søtt. Med unntak av en av gutta... han har den arvelige formen for høyt kolesterol, og må være måteholden på inntak av fett. Det at han ikke har "lov" til å gasse seg i gotterier, har gjort at han en periode hadde en nesten sykelig trang til å putte i seg mest mulig av namme-namme`n ;=) Men er det ikke slik med alle ..... er det noe vi blir nektet, så får vi enda mer lyst på det?!?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 6. april 2007 #3 Skrevet 6. april 2007 "Godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uka er best......" Jeg vet at min snart 5 åring hadde blitt skuffet, hvis han kom i bursdag og bare fikk servert frukt. Frukt er jo hverdagsmat for han. Jeg synes det er lov med snop i bursdager, det er jo det vi voksne serverer også. Her er vi strenge med godteri, bare lørdagsgodt her i huset. Men er det fest, er det lov. Ville ikke falt meg inn og servere speltbrød og økologiske grønnsaker i barnebursdag. (vet det var litt overdrevet) Men det går jo an å begrense det litt, ikke sende med en giga godtepose hjem f.eks. Er litt enig med deg ang. de som er vant til godteri. Vi har vært vant til det i oppveksten, men vi hadde noen naboer som aldri fikk. Og hvis vi hadde noe stående på bordet når de var på besøk, vips, borte vekk. Nei, jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å skille mellom hverdag og fest. Hei forresten og velkommen til oss.
Crazy mama Skrevet 6. april 2007 #4 Skrevet 6. april 2007 Dette er jo et tema som er rimelig opp i dagen, for å si det sånn. Og jeg er så skjønt enig med deg. Syns at godis absolutt hører hjemme i barneselskap. Sjokoladekake med mye digg på, eller hva med ett gele- og sjolkoladepuddingtog dekt med gode saker. Og en godteskål eller to som barna kan spise av, det er jo bare hyggelig (så lenge det varer da...). Hvis en skal tenke i litt sunne baner, så går det jo an å lage en himmelsk lapskaus, dvs en fruktsalat med vaniljeis eller vaniljesaus. Jeg tenker at dette godtehysteriet tar av til tider, det at barna ikke på noen måte må få anledning til å innta de "feil" tingene, blir litt anstrengt. Og at barnehage og foreldre som skal arrangere barneselskap omtrent må opplæres, for å slippe til ens barn. Det er jo litt forunderlig. Alt til sin tid, er det noe som heter, og alt med måte. Så ett påskeegg til påske, en godtepose til lørdagene, en godteskål eller ti til jul, og litt snadder til bursdager og fest er det vel strengt tatt ingen som har strøket med av... Det er vel alt som inntas mellom disse anledningene en bør fokusere på. Jeg for min egen del burde hverfall blitt mer bevisst, for jeg er en skikkelig godtegris!
Superlis Skrevet 6. april 2007 #5 Skrevet 6. april 2007 Høres ut som det er ganske likt her som hos dere. Vi har lørdagsgodt,godt i bursdager,jul,påske o.l. Prøver og ha et avslappet forhold til søtsaker,men samtidig prøver vi og holde oss strengt til en gang i uka:) Ser at det er mange som er blitt hysterisk i forhold til godterier,men jeg tror at det av og til kan få motsatt virkning... Er enig i at det ikke trenger og ta helt av med godteposer i bursdager,men jeg har aldri opplevd at det har vært noe problem. Som regel er det litt oppi en pose,sist mellomgutt var i bursdag fikk alle et kinderegg hver,alle var fornøyd:) Jeg er enig med ammekua,det er hverdagen som teller. Jeg er også godtegris og prøver og ikke handle inn godterier,bare til lørdag....
Maud Skrevet 6. april 2007 #6 Skrevet 6. april 2007 Hos oss er det heller ikke noe hysteri. Jeg er opptatt av at barna skal lære seg å vise måtehold og å kunne kose seg når sjansen byr seg. Hvordan skal de lære å nyte noe godt hvis de nektes det hele tiden? I klassen til storebror er det to som inviterer til bursdag uten brus og uten godteri og barna synes det er rart. I barnehagen var det spørsmål fra en mor om man skulle ha med seg noe sunt når det er bursdag, men heldigvis var det ikke enighet om det. Hjemm hos oss er det godteri på lørdag, på bursdager, i jula, det er påskeegg og jammen unner vi oss ikke en godtepose når vi er på kino også.
phantomet Skrevet 6. april 2007 #7 Skrevet 6. april 2007 Jeg er vel en av de strengeste her inne når det gjelder gotteri... *smiler* Men det er greit...vi står for våre avgjørelser, og respekterer at andre har annen praksis. Vi har lagt oss på en streng holdning til alt som er sukkerholdig, og da særlig de første to til tre leveår. Dette pga de fysiologiske innvirkninger sukker har i den viktige dannelsen av organene. Junior fikk ikke sukkerprodukter før han var over to år. Det var ingen problemer forbundet med dette annet enn overraskelse og vantro fra andre voksne. Ungen hadde ingen forventning eller savn knyttet til sukkerholdige ting. Han fikk det beste han visst til fest, nemlig all slags frukt skåret opp i biter. Og vi opplevde at andre barn var mer nysgjerrige på frukten til junior, enn kakene fristet ham. Da vi arrangerte tre års bursdag for junior sist serverte vi pizza, saft/vann, sjokoladekake med deilig pynt, boller og store frukt-spyd. Alle ungene spiste pizzaen og "spydene" gikk ned på høykant. Og gotteposer i bursdager gir vi ikke til barn som kommer hit, og det hender t.o.m. at vi takker nei til dem borte også. Hvorfor trenden med gotteposer til gjestene på vei hjem om kvelden er innført er for meg et mysterium!! Da de eldste fikk lørdagsgotteri, da junior var mindre, fikk junior ymse varianter av tørket frukt og snacks. Og fremdeles får han slikt som kos, selv om han får annet også, og det er stor stas. Junior er nå 3,5 år. Her i huset vanker det søtsaker til festlige anledninger og lørdager. Det hender seg t.om. at det serveres kake utenom bursdager...*ler* Brus er ikke vanlig her i huset heller ikke saft. Men vi er ikke regide heller. De får det en gang iblant, og er vi borte så får de selvsagt drikke det som serveres, med noen unntak (Cola i alle varianter er uaktuelt), men de foretrekker faktisk vann eller farris. Jeg tror at vi som foreldre har lov til å bestemme hva som er best for våre barn. Og om det er å velge bort sukker eller ikke, så er det hvert sitt valg. Alle ungene våre spiser alt av mat. De koser seg med god sunn mat, være seg fisk eller grønnsaker, med mye eller lite krydder... Stemningen og kosen forbundet med måltidene og maten er viktig. Og alle barn bør få annledning til å utvikle sine smaksløker og bli presentret for hele "paletten" av smaker.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 6. april 2007 #8 Skrevet 6. april 2007 Du fatter deg alltid sånn i korthet du phantomet......ler...... Godteposene som sendes med hjem, (vi gjør det ikke) er for at du skal få slite litt ekstra med leggingen. Har du ikke forstått det du da....
phantomet Skrevet 6. april 2007 #9 Skrevet 6. april 2007 Jeg er så redd for å ikke komme til orde...så når jeg først slenger meg uti...er det best å bruke noen av de tusen ordene jeg har til overs...*ler* Men jeg kan jo prøve å begrense meg om det er nødvendig altså.... *kremt* Fra nå av blir det bare "JA", "NEI", "KANSKJE" og "Sånn kan det også gjøres."
Luka har 4barn♡ Skrevet 6. april 2007 #10 Skrevet 6. april 2007 Hehehe.. Måtte le, ja du har så rett. Ellers liker jeg ikke godtposer jeg heller, syns ikke det er nødvendig. I bursdagene til mine unger, har vi det noen ganger, andre ganger ikke. De gangene vi ikke har det, får jeg alltid spørsmål om hvorfor vi ikke har, så det er nok veldig vanlig :-)
Travelmor Skrevet 6. april 2007 #11 Skrevet 6. april 2007 Har vel en avslappet holdning selv til søtsaker. Er litt redd for ungene skal bli sånne som kaster seg over snopebordet og kakene når de er hos andre. Det kan skje dersom man er for streng. Men samtidig er det kjedelig med for mye søtt. Vi bruker nesten ikke saft og syltetøy til vanlig. Brusen er det jeg som drikker:-( Barna foretrekker vann eller melk. Synes det er greit å holde igjen så lenge det er mulig. Det var lettere med nr. 1 enn hva det har vært med de andre. Når det gjelder bursdager. Såpebobler kan være vel så artig som en godtepose på tampen av et bursdagsselskap:-)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 6. april 2007 Veldig kjekt å lese alle innvendingene i denne tråden og at det kan gå for seg på en sakelig måte.Alle er vi forskjellige og godt er det.Hadde vært kjedelig om alle skulle vært like.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 7. april 2007 #13 Skrevet 7. april 2007 Jeg er for søtsaker i bursdag men imot disse godteposene som mange skal ha..... Har forresten akkurat fylt i et stooort påskeegg som skal settes frem på langbordet i kveld, etter at middag og dessert er fortært:-) Er jeg heldig, så blir det litt igjen i bunnen som jeg kan snope i meg på sengen:-))
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 7. april 2007 *ler* skal krysse fingrene for at det skjer
Dailis Skrevet 7. april 2007 #16 Skrevet 7. april 2007 Vi har og stort påskeegg, eller kurv da, hehe, på bordet. Men må si jeg er enig med mange her, ja i bursdager og fest og til lørdag. Men har begynnt å gi ungene et kinderegg hver og popkorn, og det er faktisk helt greit for dem. Og til vanlig får de et glass brus til søndagsmiddagen, saft til lørdagsgrøten men ellers vann. Men ikke i påske, jul osv. Har skjerpet veldig inn på sukkeret, når eldstemann var mindre var jeg mye mindre streng på sukkeret, desverre....
Gummelillan Skrevet 7. april 2007 #17 Skrevet 7. april 2007 Selv er jeg en skikkelig godtegris, men prøver å gi ungene sunne og gode vaner. Brus er derfor kun i helt spesielle tilfeller og godter kun på lørdager. Bursdager har vi både boller, kake, godter og muffins i tillegg til pizza, bær og frukt, men godteposene, ja, de er bannlyst her. På 6 årsdagen til eldste frøkna opplevde jeg faktisk at en unge klaget over innholdet i posen han fikk (som i stedet hadde noen viskelær, blyanter og farvestifter til gutta og hårstæsj til jentene)... Da ble jeg faktisk så lite pedagogisk at jeg fortalte han at dersom han var misfornøyd med innholdet måtte han gjerne fylle opp posen sin med det godteriet som sto fremme på bordet! Hilsen den slemme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå