Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #1 Skrevet 5. april 2007 Jeg vil ha hund. Venter en stor blandingsrase i sommer. Men er alenemor. Så vet det blir jobb. Noen erfaringer?
Gjest Skrevet 5. april 2007 #2 Skrevet 5. april 2007 Jeg har aldri hatt baby og valp samtidig, men vet det er mye jobb med hund, spesielt da de er valper. Kommer jo litt an på hvor gammel babyen er, men jeg tror jeg personlig ville ventet til barnet var rundt et år iallefall. Jeg føler jeg nesten ikke kan gå på toalettet eller dusje engang med vesla våken, og da kunne jeg ikke hatt hund heller. Selv om man kan trille og gå tur med hunden samtidig, så skal den jo ut flere ganger daglig for å gjøre sitt (dersom man ikke bare kan slippe ut hunden da), og det hadde blitt veldig stress for meg. Jeg syntes nå man kan sammenligne en valp med en baby i mange tilfeller. Valper "gråter" jo ofte om natta også, og det er slitsomt kanskje at både baby og valp gråter samtidig. Har det friskt i minne fra min hund var valp.
Gjest Skrevet 5. april 2007 #4 Skrevet 5. april 2007 Du vet jo best selv hvor mye tid du har til overs selvfølgelig, men det er MYE jobb med en valp. Blir jo som å ha to barn i en periode. Men du så koselig det er med hunder da, så jeg skulle gjerne hatt selv, men har ikke turt å ta det på meg. Skulle egentlig vært forvert fra august i fjor, men da jeg fant ut at jeg var gravid, fant jeg ut at det ville bli for mye. Men da ville jo valp vært ca 2 mnd da jeg fødte da. Sikkert slitsomt da i allefall :-) Kommer jo sikkert litt an på om det er en krevende rase også...siden du nevner blandingsrase, så må du jo evt se hva den er blanding av.
Ane** Skrevet 5. april 2007 #5 Skrevet 5. april 2007 Jeg vil fraråde deg en valp på det sterkeste jeg da... Er selv alenemor og har hatt lyst på hund i mange år. Den feilen gjorde jeg desverre i vinter og vi endte med å måtte omplassere han... Jeg er hjemmeværende, så tenkte at dette virkelig var tidspunktet å ha en hund på. Jeg hadde all tid i verden til en valp som fort må på do 8 ganger om dagen de første ukene. Trodde jeg... Men når hunden står ved døra og vil ut kl seks om morgenen? Ja da må du ut mens ungen din ligger inne alene. Når hunden piper og må på do mens dere spiser frokost, ja da må du løpe fra ungen. For den kan ikke vente to min engan den første tiden.. Og hva når ungen sitter i badekaret ol? Da har du valget, en ettåring alene inne på badet, eller hundebæsj i stua??? Sånn gikk dagen her, og jeg hadde ikke mere enn å lukke opp verandadøra før den var ute på "do", men alikevell følte jeg det ble mye løping... "prikken over ien" kom da snuppa ble syk. Ikke ut på noen dager... ja det sa legen. så da sto jeg der, med en hund som heldigvis var blitt noen uker eldre og vandt med å vente, men alikevell ett barn som ikke kunne gå utenfor døra... Da kan du tro det er morro å ha ansvaret for den hunden. NOT! Gikk med konstant dårlg samvittihet ovenfor hunden som ikke hadde vært på skikkelig lang tur på flere dager...
Singelmamma og banden Skrevet 6. april 2007 #6 Skrevet 6. april 2007 Ja, jeg har hund, og snart tre barn. Jeg hadde to hunder for ikke lenge siden, men den gamle fikk slippe nå. Hundene var her først, og jeg har erfart at det største problemet med å ha hund når man får barn, det er alle de som mener at hunden blir et problem. MEN: Det kommer an på hvordan du bor, og hvordan fremtiden ser ut. Og ikke minst, alder på barn og hund. Selv har jeg bestemt meg for det at det blir ingen ny valp her i huset før minstemann er 5 år. En valp krever mye fra hele familien, og alle må være enige, i tillegg til at ungene også skal holde ut med typiske valpeting som hopping, biting i leker, tissing på tepper, nafsing i fingre og klær, etc. Og et lite barn skal også ha glede av hundeholdet. Dersom du virkelig ønsker deg en hund ville jeg anbefalt deg å undersøke litt omplassering, og heller ta en voksen/halvvoksen hund, men da bør du vite hva du skal se etter når du velger hunden. Selv ser jeg svart på å kombinere små barn med valp, jeg har passet valpen til en venninne noen ganger, og det blir for voldsomt for ho minste på 3 år. Skulle hunden vi har igjen falle fra i nærmeste fremtid kommer jeg nok til å vurdere en voksen hund, evt katt, men jeg orker i alle fall ikke valp i kombi med små barn ;-) Men husk at du er du, og ingen kan svare for deg. Det jeg har nevnt er bare mine erfaringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå