Gå til innhold

Barn og søtsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva servere man i et barneselskap.Bllir en stund til jeg skal arangere det igjen,men synes at det er så mange rare utsagn for tiden.Har en niese med barn i småskolen og der har foreldre kommet med innspill om at når en har barneselskap så skal en ikke servere snop og brus til barna.Jeg trodde at dette var en del av selskapet.

Selv var jeg veldig streng på søtsaker når jenta mi var liten.Hun fikk det på lørdagene,men viste at i enkelte tilfeller så skal en kose seg,som f.eks i selskaper.Nektet henne aldri brus i barneselskap,eller om vi var i et voksentselskap.Når julen var rundt døra,stod det fremme søtsaker,frukt og nøtter hele tidne og det var ikke slik at hun hev seg over det,fordi hun viste at det kom til å stå.Fikk andre barn på besøk og da var det ikke mye igjen.

Er dette så forferdelig galt???Skal ikke barna få kose seg med søtsaker i det hele tatt?? Hva mener dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bursdag er bursdag, og da er det lov etter min mening...

Skrevet

Jeg synes det blir å overdrive. Mine unger får godteri og brus på lørdager og i selskaper. Det blir for dumt å gjøre det så tabu at det blir det mest spennende i verden. Det som er viktig er hverdagsmaten og det store bildet vedr alt som har med helse å gjøre. Mine eter sunt til daglig og LIKER sunn mat. Har inntrykk av at mesteparten av unger ville valgt sjokolade til middag om de selv kunne velge, bare fordi det er så forbudt..

Når de er små kan man jo vente så lenge det går med å introdusere det, men når de kan gå og snakke og ikke VET hva sjokolade eller saft er engang får jeg litt bakoversveis..Det er ikke bare det med at det smaker godt, men "annen mat" markerer på en måte at det er nope spesielt. Det er ikke lørdag, bursdag eller jul hver dag..

Skrevet

Enig med deg.Barn må få lov til å skeie ut en gang i blandt.Vise at ikke hver dag er like,hvor kjedelig hadde ikke det vært??

Skrevet

Her er det alltid kaker og snop i bursdagsselskaper. Vi spiser jo sunn mat hele tiden ellers, så da synes jeg det er på sin plass å skeie skikkelig ut ved spesielle anledninger :o)

Når det er sagt så forsvinner f.eks oppskjært frukt like fort som snop her i huset :-)

Synes det har blitt litt hysteri hos enkelte med suupersunn servering ved bursdager o.l. Blir liksom ikke noe spesielt da hvis en skal ha det samme som hvilken som helst hverdag.

Skrevet

det er nettopp det lucy7. Hvis barna ikke får spise søtsaker noen ganger,blir det veldig spennden.Min datter foretrakk heller frukt i steden for søtsaker,når hun var liten og da fikk hun selvsagt det,men hun kunne få søtsaker på bursdager og andre markeringsdager.

Skrevet

helt enig me hi

skjønne heller ikke hva som er så galt me spesielle dager som bursdag å jul, påske.. div

det e jo ikke snakk om daglidags kost..

men di som e hysterisk får nu bare være det.. om mamma eller svigermor gir han litt søtt så kommer æ nu ikke inn hit å hyle om det ialle fall.. hehehehe

Skrevet

Alt med måte, som med alt annet.

Skjønner begge sider, jeg. Hvis man skal nekte barna sine godteri og slikt, kan det føre til at barna går amok i godteskåla hvis det kommer over en. Men barn i barnehage og skole har ofte mange venner som de blir bedt i bursdag til, og det kan bli mye søtsaker for noen. Pluss at de kanskje får litt hver lørdag, ved høytider og andre fester og anledninger. I alt kan det bli mye.

Så jeg synes ikke det er noe i veien for å gjøre litt av alt. Ha littegrann søtt i burdagen pluss noe som er sunt. Slik kan man lære barna at det ikke bare er slikkerier som er godt og forbindes med fest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...