Gå til innhold

Hæ?! Stemmer virkelig det?! Angående renselsen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Spebarnsboken fra Sandvik står det følgende:

"Jordmor observerer renselsens mengde, farge og lukt hver dag, men det er viktig at du som barselkvinne, også følger med."

Skal jordmor virkelig snuse og se på gugga som kommer ut av meg?!

Hvordan foregår det, må jeg vise henne "bleiene" mine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, ja dette leste jeg også i den boka, men jordmor sjeket aldri dette hos meg i alle fall. Tror ikke det er vanlig.

Det eneste hun spurte om når jeg hadde jordmorsamtale 3 dager etter fødsel, var om jeg synes at blødningene hadde blitt litt mindre.

Skrevet

he he, dette har jeg aldri hørt om. Renselsen, det er den som kommer dager/uker etter fødselen, er det ikke?

Nei sannelig om noen sjekket bleiene mine etter fødselen. Dagen jeg dro hjem fra sykehuset (etter første fødsel) tok jordmor en titt nedentil, at det så greit ut. 2-3 uker etter det blødde jeg mye igjen, tror dette kalles renselse, men ingen sjekket dette :-)

Skrevet

Da jeg lå på barsel sjekket jormor disse tingene..... Så det er vel forskjellige rutiner på slikt..

Skrevet

jeg måtte vise bleiene mine

Skrevet

Ingen stakk nesa ned i bleiene mine iallefall! :o) Tror ikke det er vanlig prosedyre nei...

Skrevet

Ingen sjekket bleiene mine, men du får jo en jordmorsamtale før du reiser hjem fra sykehuset, og etter min første fødsel som jeg ble sydd ganske masse, sjekket hun stingene, hevelse osv ved denne samtalen.. Jeg blødde jo fremdeles ganske mye og hadde bleie på så hun så jo nødvendigvis hvordan det så ut alt sammen der nede.. Men det var merkelig nok verken flaut eller ubehagelig på noen måte, du får unektelig et litt annet syn på sånt etter å ha født, får liksom ikke utlevert underlivet ditt mer enn du gjør under en fødsel..

Skrevet

Hehe, nei det har jeg aldri hørt om! Har fått to barn. Fått spørsmål hos jordmor ang. renselsen, men ikke at ho har sjekka den. Æsj! Men før avreise hadde jeg jo samtale med jordmor, og da sjekka ho nedentil. Hm. er faktisk ikke sikker om ho gjorde det med nr to - jeg hadde jo ikke noen rifter da. Utrulig så fort man glemmer!

Jeg har forøvrig, når vi er inne på renselsen, blødd veldig lenge etterpå. Akkurat slutta å blø innen seks-ukerskontrollen hos legen!

Skrevet

sjekka ikke bleien hos meg..

Skrevet

Hei! Kom hjem fra barselavd for et par uker siden. Og der var det ingen som sjekket noe som helst! Så dette må nok være veldig individuelt. Men det er klart - er det noe en spekulerer på så er det jo greit å spørre. Og de skal vel bare sjekke opp at alt er normalt og at en ikke blør for mye f.eks. Høres litt "ekkelt" ut ja, men det er nok godt ment :o) hehe.... Uansett - det er nok veldig forskjellig praksis her tror jeg!

Skrevet

jeg måtte vise bleiene mine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...