1kar&1møy&meg™ Skrevet 5. april 2007 #1 Skrevet 5. april 2007 hvordan lager dere med 6 mnd gamle babyer dette?????
Gjest Skrevet 5. april 2007 #2 Skrevet 5. april 2007 Har du hirsemel eller hirseflak? Står det oppskrift på posen?
yasmina Skrevet 5. april 2007 #3 Skrevet 5. april 2007 Vi bruker Holles Hirsegrøt og blander da bare ut med mme. Tenker du på å lage fra bunnen av selv ? Eller fra pakke ?
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 5. april 2007 #4 Skrevet 5. april 2007 Vi blander det med mme. Står på pakka at det kan blandes med søtmelk (vanlig melk), men blir jo først anbefalt med melk fra 1 år i Norge:) Vi gjør også en litt enklere variant... Blander grøtpulver og mme pulver og har i vann... Vet da akkurat hvor mye mme pulver som er passe. Bruker nan sine måleskjeer til grøtpulveret og da er det 8 med topp og 4 strøkne målesjeer mme pulver (holle) og minst 110 ml vann:) (minst fordi det er jo så viktig at mme ikke blir for sterk:) Da hun ble 6 mnd begynte jeg med speltgrøten og. Så nå har jeg halvblanding av spelt og hirse:) Nå er hunh 7 mnd og jeg tenkte jeg skulle prøve fullkornsgrøten neste gang:) Jeg har lager ikke hirsegrøten med bare vann av to grunner: Hun synes den ikke smaker like godt da, og det blir mindre næring i den... Jeg har gulpebaby og mer næring pr "volum" er bra:)
Gjest Skrevet 5. april 2007 #5 Skrevet 5. april 2007 Jeg har kjøpt hirsemel og hirseflak, og lager den fra bunnen av...altså koker mel og vann sammen, og sper ut med morsmelk. Funker bra det også, samt at det blir billigere enn å kjøpe ferdiggrøt. Det er faktisk like lett å gjøre det sånn. Grøten blir i utgangspunktet veldig tykk da den kokes på vann, og da har jeg i morsmelk for å få den tynnere. Litt usikker på om jeg kan lage den på ren morsmelk, eller evt halvblande. På Holles sine pakker skal man jo halvblande morsmelk/mme og vann når barnet er 6-8 mnd. Når det er 8 mnd kan man da bruke bare morsmelk/mme.
1kar&1møy&meg™ Skrevet 5. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. april 2007 oi takk for svar.... ) brukte lang tid på legginga i dag så jeg var borte en stund der. Kjøpte en pakke med hirsegrøt på helsekosten og det var så mange måter å gjøre dette på. Jeg endte opp med fruktgrøtvarianten. 50 ml vann to ss hirsegrøt og et glass fruktpure (brukte bare halvt jeg da. synes det skulle være frukt i grøt og ikke grøt i frukt) den gikk ned på høykant den ) hun liker ikke så godt grøt så jeg håper på suksess med denne.
Gjest Skrevet 5. april 2007 #7 Skrevet 5. april 2007 Jeg måtte også blande litt frukt i hirsegrøten...syntes ikke den var så god selv jeg ;-) Men jeg er litt forsiktig med å gi det for ofte, for jeg vil ikke at hun skal bli avhengig av at grøten smaker søtt og godt. Så derfor så bytter jeg litt på grøtene. Eller at jeg blander noe av hirsegrøten med frukt, og noe uten, og så gir jeg litt av hver skål....lurer henne litt altså :-) Det går ned.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå