Gå til innhold

Omsorgsrett.. (samme som 0-1)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at pappan kan kreve 50% omsorgrett og få det for barnet hvis han ønsker det??

Det er pappan som vil ut av forholdet og ikke jeg. Jeg ønsker ikke dette, og at på til "miste" jenta mi 50%. Egoistisk tenker noen, men det er slik jeg føler det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, han kan ikke kreve å få barnet 50%. Eller jo han kan det, men da må han gå rettens vei og bli tilkjent hele omsorgen, også får du evt samvær.

Far har ikke krav på noe, det er barnet som har krav på samvær med faren.

Bli enige, han taper rettssaken dersom du er skikket og egnet til å være hovedomsorgsperson.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Finnes ingen garantier for at han taper rettsaken, eller at dommeren velger mor som hovedomsorgsperson, men det er dette som er det vanligeste. Kommer dere ikke til enighet hos familievernkontoret blir det rettsak, og det er ingen dommer som kan dømme 50/50, MEN det betyr nødvendigvis ikke at taperen (altså den som ikke får hovedomsorgen) får annenhver helg og hver onsdag. Dommen kan f.eks. bli på 40/60 eller 30/70 osv.

Skrevet

Går ut fra at barnet er yngre enn 1 år, siden det står 0 - 1 i parentes. Og i så tilfelle ender barnet hos mor, særlig dersom mor har hatt permisjonen. et så lite barn har ellers også best av bare ett hjem.

Skrevet

off,er i samme situasjon:(venter på retten nå,som er rett rundt hjørne..er ganske redd:s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...