Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #1 Skrevet 5. april 2007 Uff jeg er så utafor... Fikk barn i en altfor tidlig alder, var 19 når første kom. Nå har jeg to... Fra jeg var 17 og til eldste jenta ble født surra jeg enormt med penger. Bealte ikke regninger, flytta rundt, dro på meg en haug gjeld osv osv... Nå har jeg nesten 400.000 i bare gammal "skit", som jeg skylder rundt om... Og ikke får jeg noe lån heller (kan jeg godt skjønne)... Men hadde liksom vært det enkleste å få betalt ned alt det gamle og hatt ETT lån å betale på istedet... For nå betaler jeg jo forefallende regninger ettersom de kommer... Men har liksom all denna gamle driten ved siden av, og nå sitter jeg brått alene med begge barna... Uff, har bare lyst å grine, jeg som endelig hadde fått igang noen nedbetalinger. Jeg kommer jo ALDRI til å komme meg i mål...!!! MÅ JO prioritere barna mine først, og når de, barnehage, strøm, tlf, hus osv er betalt så er det jo ikke noe å betale gammel gjeld med... Noen som er/har vært i samme situasjon eller andre som har noen gode råd å komme med??
benedicte&smiley Skrevet 5. april 2007 #2 Skrevet 5. april 2007 jeg er ikke i samme situasjon, men kjenner folk som har akkurat samme problem, men uten barn. Jeg ville tatt kontakt med en gjeldsrådgiver på sosialkontoret.. kan være de kan være behjelpelig med et lån.. men en ting jeg har lært er at du MÅ ta kontakt med de på forhånd vist ikke du kan betale avdragene. vist ikke blir ting bare værre. jeg vet det er utrolig tungt å ta tak i det å ringe å forklare, men det er det absolutt beste!!!!!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #3 Skrevet 5. april 2007 Jeg er i akkurat samme situasjon som deg !! Med akkurat samme gjeld. Dvs ca 400 000 i alt fra bokklubber og annet shit jeg ikke vil tenke på en gang. Det er så unødvending:( Er ikke kredittverdig en plass og er alenemor til bare èn da. Jeg er 25 år. Hvor gammel er du?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #4 Skrevet 5. april 2007 uff jeg har også mye gjeld fra alle steder..ca 150000 har ejg og jeg klarer ikke å få betalt så mye som de vil at ejg skal betale heller så jeg orker ikke mer snart, jeg har prøvd og få en time hos gjeldsrådgiver men det er så jævla lang kø her hvor jeg bor.. og jeg har prøvd og snakket med banken og forklart det HI sier at det er mye enklere å kunne hatt en regning og betale i mnd.. men de sier nei... uff ejg vet ikke om jeg noen gang blir ferdig med dette jeg... jeg er 23 alene med en signerer med
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #5 Skrevet 5. april 2007 Jeg har faktisk lyst til å legge deg til på msn. Men tør ikke signere med nick her. Hmm.. Hadde vert "moro" å snakke med noen i samme situasjon. Jeg skal møte med en dame på sosialkontoret nå uka etter påske. Skal snart begynne å grave ut hele skapet med uåpnede regninger og prøve å sortere det. Så er det bare å krype til korset. Kunne tenke meg å "ha deg med" på prossessen:)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #6 Skrevet 5. april 2007 (jeg som ønsker å ha deg på msn er jeg som har like mye gjeld som deg. som svarte først) Vet ikke om du vil , eller hvordan vi skulle få det til.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #7 Skrevet 5. april 2007 Jo det vil jeg gjerne. Bortsett fra at msn min er "nede" om dagen og funker ikke, aner ikke hva som er galt jeg, men håper å få fiksa det i løpet av dagen i morra el no.. Men aner ikke hvordan vi skulle fått det til nei. Kan legge in en mailadr jeg aldri bruker her, så kan vi veksle msn adr via den el no. er 22 år..
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #9 Skrevet 5. april 2007 Dette er ikke mailen jeg bruker til vanlig eller på msn... Men du kan sende meg msn din på [email protected] så skal jeg legge deg til på msn min...
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #10 Skrevet 5. april 2007 Uff dette hørtes helt forferdelig ut! jeg hadde gjeld på 50 tusen og det ble jeg heldig vis kvittt! Men herregud for et mareritt!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #12 Skrevet 5. april 2007 har 450 000 i gjeld på dritt. gitt opp å betale den nå. får ikke hjelp noen steder. prøvd med rådgivning på sosialkontoret oxo. de sier de ikke kan hjelpe til med lån eller refinanciering. kommer ALDRI ut av det. alene med en sønn på 3,5 år
Anonym bruker Skrevet 6. april 2007 #13 Skrevet 6. april 2007 Uff vet hvordan du har det. Du må bare si fra hvis du også vil skravle litt. Var utrolig godt å kunne snakke helt åpent om det med noen i samme situasjon... Hvor gammel er du? Sånn gjeld er en vanskelig situasjon, man blir jo aldri ferdig å nedbetale, og kommer ikke i gang med kjøp av bolig osv osv... Man har satt seg litt fast.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2007 #14 Skrevet 6. april 2007 Jeg har heldigvis aldri vært i en slik situasjon, men jeg vet om ei som har vært/er i slik situasjon, og lys i tunnellen for dere, ho har klart å få til ett lån å betale på. Men veien dit var laaaaang. Ho hadde mye mer enn 40 000, men eksakt beløp vet jeg ikke. Barnevernet tok sønnen hennes pga narkotika, men ho har fått ham tilbake nå, og barnevernet og sosialen har hjulpet henne til å få ordnet det ene banklånet, og moren hennes kausjonerte for lånet. Av hensyn til at noen kan kjenne igjen meg på nick velger jeg nå å være
Anonym bruker Skrevet 6. april 2007 #15 Skrevet 6. april 2007 Har en haug med ubetalte regninger jeg også...åpner di ikke engang for jeg vet at jeg ikke klarer å betale dem, bare kasterdem i søpla så jeg aner kke hvor mye jeg har i gjeld. har en datter på 2 år og er livredd barnevernet skal ta henne pga dette eller at familien min skal få vite noe. alt er kjempe trist og jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut dette mer! tør ikke prate med noen, og orker ikke gjøre noe. enkelte dager tenker jeg på gjelden hele tiden, mens andre dager gir jeg faen! var på en måte "bra" å lese at jeg ikke er alene!
Singelmamma og banden Skrevet 7. april 2007 #16 Skrevet 7. april 2007 Et lite tips: Kom dere på et møte i banken, legg frem saken, og få tips og råd til hvordan ordne økonomien! Sett ned forbruket om dere kan, finn et billigere sted å bo, spør på sosialen, kvitt dere med bilen osv osv. Fjern alle unødvendige utgifter, si opp alle abbonnement, kutt røyken, jeg vet ikke hva. Ikke for å dømme noen, jeg har selv hatt det trangt økonomisk og levd for under tusenlappen i mnd og samtidig forsørga to barn. Men da må man ta tak i situasjonen selv, før andre (eks barnevernet, men de kan egentlig ikke ta noen pga dårlig råd, det må andre grunner til) gjør det. Ser de fleste her er innstilt på å ta kontrollen selv, så hopp i det. Sett opp et budsjett slik at dere ser hvor dere kan spare inn, slik at dere får betalt regninger etc. Og det er nettopp dette banken deres kan hjelpe dere med, og den biten der koster faktisk ikke noe. Har dere muligheten, selg det dere ikke trenger, arv tøy om dere kan, både til barna og dere selv. Alle små tiltak hjelper:-) Klapp på skulderen!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2007 #17 Skrevet 7. april 2007 Hei dere jenter med dritt gjeld.... Jeg har ikke hatt slik gjeld selv eller slitt med å betale. Men jeg kan fortelle om mannen min. Da jeg traff han holdt han på med å inngå gjeldsordning. Han hadde drittgjeld på faktiske 1,5 mill. Han hadde selvfølgelig ingen mulighet til å betale dette uten å få til en ordning. Han fikk tilslutt etter tvungen gjeldsordning som påløp i 5 år. Dette vil si at man kan ikke kan bruke flust med penger denne perioden, men en mulighet til å bli kvitt alt. Man har krav på å ha slik at man får dekket boutgifter, livsoppholdsgrunnlag for deg og barn(a). Det er ikke mye å leve for i måneden, men jeg tror man sover bedre ihvertfall. Ta kontakt med http://www.gjeldskrisetelefonen.no/ og snakk med de for å høre hvor du skal henvende deg i forhold til hvilken kommune du bor i. Mannen min gkk personlig ned til namsmannen og fikk snakke med noen der. Som han sier.. det var en lang og møysommelig prosess, men absolutt verdt det . I dag er han eier av bolig og 2 biler.. så det er hjelp å få for alle og vil man så kan man. LYKKE TIL alle sammen. Håper dette hjalp litt en kjiip hverdag...
Anonym bruker Skrevet 7. april 2007 #18 Skrevet 7. april 2007 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/andre/Gjeldsordning_og_gjeldsradgivning.html?id=988 Her er link som man kan lese mer om gjeldsordning.
Gjest marie-s Skrevet 7. april 2007 #19 Skrevet 7. april 2007 Nei, jeg er nok ikke i samme situasjon som deg, men har nå et par tips å komme med. En mulighet er å prøve å få gjeldsanering. Får du dette gjennom vil du måtte regne med noen tøffe år (jeg har hør opp til 5 år, men aner ikke om dette kan variere), men du kommer ut gjeldsfri på andre siden. Du får da et vist beløp å leve for, mens resten går til å dekke opp gjeld. Snakk med konfliktrådet eller sosialkontoret om dette. En annen ting du kan prøve er å skrive brev til de kreditorene du har om å få satt ned renten og eventuelt månedslige beløp, for noen er dette helt greit, mens andre kan være vanskelig å få på gli. På denne måten kan du få "rettet" opp betalingsanmerkninger og kanskje om et år få til en slags refinansiering med en bank (her kan det hende du trenger både kausjonist og fast jobb først). En ting du bør gjøre i forkant av dette er å sette opp et realistisk budsjett slik at du ser hva du har til overs hver mnd.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2007 #20 Skrevet 7. april 2007 http://www.gjeldfinans.no/pub/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå