rødhette* Skrevet 5. april 2007 #1 Skrevet 5. april 2007 Hvilken bank har dere åpnet bankkonto til barnet deres i? Er de med i en sånn spareklubb da? Hvilke fordeler får dere der? Vi har åpnet konto til lillegutt, men vil se litt mer hva som finnes av tilbud..
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 5. april 2007 #3 Skrevet 5. april 2007 Vi har sparekonto til lillemor som vi setter inn penger hun får til jul etc. Og så sparer vi i fond i tillegg, med fast trekk hver måned.
rødhette* Skrevet 5. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. april 2007 Hva er betingelsene og fordelene med Barnas trygghetskonto?
*Lucia* Skrevet 5. april 2007 #6 Skrevet 5. april 2007 https://postbanken.no/spare/spare.view.overview.jhtml;jsessionid=NRDP0E0JZLRTJQFIAFTSFGOAVAAWQIWD?folderid=10210&area=spare&page=pbnosparebanksparingbarnastrygghetskonto
selfangerkjerringa Skrevet 5. april 2007 #7 Skrevet 5. april 2007 Lilletrollet har fondskonto i Fokus som vi setter inn 500kr pr mnd. I tillegg har den ene fadderen hennes åpnet Labb&Line-konto i Sparebanken til henne, der de setter inn penger innimellom. Når vi tømmer sparebøssa hennes har vi hittil satt inn pengene på den sistnevnte kontoen, men tenker å opprette egen sparekonto for henne i Fokus så hun får et eget forhold til dette med bank, penger og sparing i samme bank som oss. Vi har alt vårt i Fokus, kjempefornøyde.
Bellen^2 Skrevet 5. april 2007 #8 Skrevet 5. april 2007 Vi har foreløpig bare åpnet en egen konto for knøttet i samme bank (Storebrand) som vi har våre kontoer. Der blir barnebidraget satt inn og eventuelle pengegaver. Det er jo ikke store beløpene der enda, så renta nå er vel på ca 3,25%.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 5. april 2007 #9 Skrevet 5. april 2007 Vi har åpnet Fox og Pia-konto til vesla i DnB Nor. Husker ikke helt betingelsene, men det er ihvertfall en sparekonto for barn, og den eneste de har i den banken fikk vi beskjed om. Der settes barnetrygden rett inn, og evt andre penger etterhvert. Vi må begge signere på evt. uttak og hun skal ikke få de før hun skal noe stort som å kjøpe leilighet, bil etc. Vi kan også sette inn rett fra begge våre nettbank-konti om vi har noe ekstra som skal settes inn, men som sagt kan ingen av oss ta ut uten den andres samtykke.
mammaentiltrulte Skrevet 6. april 2007 #10 Skrevet 6. april 2007 vi har samme opplegget som sanasol i dnbnor. men setter ikke inn hele barnetrygden. da vi ikke har penger til det så lenge jeg studerer, men setter så mye vi kan og minimun 200 i måneden. blir hele barnetrygden når jeg begynner i full jobb
Fire småtroll Skrevet 6. april 2007 #11 Skrevet 6. april 2007 Ungene våre har hver sin sparekonto som vi setter inn pengene fra sparebøssa, bursdagspenger osv. Dette er penger som er ungene sine og som de vet om, det kan brukes til sykkel, ski, dukkehus eller hva som helst de ønsker seg og sparer til.. I tillegg sparer vi litt penger til dem i fond (månedlig trekk), men dette spares i vårt navn og ungene vet ikke og kommer ikke til å få vite om de, og det er flere grunner til det. For det første kan vi ikke spare ubegrenset før overformynderiet kommer inn i bildet for å "beskytte barnets midler" og det vil vi jo ikke. For det andre kan ikke ungene ha formue i eget navn den dagen de begynner å studere, da går de glipp av bortebostipend osv fra lånekassa. For det tredje er ikke dette penger ungene skal få råderett over på 18 års dagen sin, da er jeg redd de går til bruktbil, fest og sydentur, det er ikke det vi sparer til... Derfor står pengene i mitt navn til den dagen vi velger å gi de til ungene, dvs f.eks når de gifter seg, eller trenger innskudd til sin første bolig eller lignende. Før det er de lykkelig uvitende om sin kommende pengegave fra oss foreldre, og ifølge mitt regnestykke vil den gaven komme på mellom 100.000.- og 150.000,- kroner til hver av ungene engang i begynnelsen av 20årene dems :-)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2007 #12 Skrevet 6. april 2007 det beste er faktisk å opprette en konto i foreldrenes navn.... og disse barnekontoene gir ikke de beste betingelsene... jeg har sparekonto til meg og vesla i landkredittbank... kan ha flere sparekontoer, ikke noe problem, og får 4,3% rente fra FØRSTE krone og ingen begrensninger på uttak dersom man skulle måtte ta ut... har også fond til henne men i mitt navn... dere må huske på at f.eks om de skal ha studielån etc senere så vil dette bli redusert dersom de har penger på bok... dumt å spare til dem for at de senere skal tape på det...
rødhette* Skrevet 6. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 6. april 2007 Dette med overformynderiet og redusering av studielån gjelder kun hvis beløpet kommer over en viss grense... Ang. betingelser, varierer det fra bank til bank tydeligvis. For i den banken vi har opprettet en konto, er det bedre rente på sparekontoen til barn med sånn spareklubb, enn det er med vanlig sparekonto. Takk for svar alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå