Vesle Malins mamma Skrevet 5. april 2007 #1 Skrevet 5. april 2007 Vi har skilte foreldre begge to.Noen av foreldrene våres er gift på nytt, og noen har bare kjærester. Men hva skal vi kalle dem....føler ikke at det er riktig å kalle de bestemor/bestefar eller noe sånt, og de vil ikke bruke navnene sine... Håper noen har noen gode forslag....
nepomuk Skrevet 5. april 2007 #2 Skrevet 5. april 2007 Vi er i samme situasjon her med skilte foreldre begge to, og vi bruker bare navn på ektefelle/kjærester. Alle parter er fornøyd med det hos oss... Men hva med tante og onkel da? Kanskje ikke noen ide hvis man allerede har mange tanter og onkler da... Hvorfor vil de ikke bruke navnene sine? Er det de eller dere som ikke vil bruke bestemor/bestefar? En ide kunne jo være hvis man bruke mormor, morfar, farfar, farmor på de "ekte" besteforeldrene og bestemor og bestefar på de andre?
Ranveig R Skrevet 5. april 2007 #3 Skrevet 5. april 2007 Har ikkje det problemet, men hadde eg vore i din situasjon hadde eg nok kalt dei ved navn. Unntaket blir om f.eks. mammaen din hadde gifta seg på nytt så tidleg at du hadde kalt den nye mannen hennes pappa. Då måtte han fått "besteforeldrestatus". Det er ikkje dei "inngifte besteforeldrene" som skal bestemme kva ungen din skal kalle dei. Kall dei ved navn du.
Twintipp og himmelblå Skrevet 5. april 2007 #4 Skrevet 5. april 2007 Kona til min far kaller vi for "mimmi", synes det er mye koseligere enn ved navn. Hun er "besteforelder" hun og.. Så her er det bestefar og mimmi. Evt. om det er mann kan du jo kalle ham "moffa"..
Beama Skrevet 5. april 2007 #5 Skrevet 5. april 2007 Er hos oss har vi ordnet det slik: Mormor og besten (men mamma og min stefar har vært sammen siden jeg var 2 år, gift siden jeg var 4 år) Morfar og Bestemor B.. (navnet... men de har vært sammen siden jeg var 1 år og gift siden jeg var 5 år) også er svigers bestemor og bestefar. Vi har valgt å gjøre der slik siden de tross alt har vært i familien i over 20 år. Hadde vært noe annet hvis de ikke hadde vært gift så lenge. Da hadde jeg bare brukt navnene deres.. og er jo opp til dere hva dere vil att barna skal kalle de. Men siden du spør om forslag... hva om du vrir litt på navnene deres slik att det bli ett slags kjælenavn da? jon=josse, bjørn= bosse.. eller noe i den dur.
Luca Skrevet 5. april 2007 #6 Skrevet 5. april 2007 Vi kaller de med navnet deres, altså mormor og "ola". Pappa har vært gift i over 30 år, men vi har alltid kalt henne ved navnet hennes. Så nå er det bestefar og "kari". Noe annet hadde blitt rart her, og det er de som har påvirket det(feks så har både min mor og far selv valgt å bli kalt mormor og bestefar ved å bruke det ovenfor barnebarna, og deres partnere har brukt sitt eget navn ovenfor barna våre helt fra begynnelsen.
Northernlights Skrevet 5. april 2007 #7 Skrevet 5. april 2007 Bruker kun navnene deres. Fungerer helt fint,det =)
Blomman Skrevet 5. april 2007 #8 Skrevet 5. april 2007 ved navn - og det er vel strengt tatt ikke de som velger hva dere skal kalle dem....
2jenter1gutt Skrevet 5. april 2007 #9 Skrevet 5. april 2007 Bare ved navn her også. Ungene har ingen problemer med å skille, og det har vært helt naturlig at det skal være sånn. Det er mine foreldre som er skilt, og selv om begge nye partnere har vært en del av livet i maaange år nå, så er det ikke naturlig at de skal kalles ved noe annet enn navn. Og ungene har vokst opp med det, så det går helt greit:-)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #10 Skrevet 5. april 2007 Hvis du ser på hva besteforeldre egentlig er, så tror jeg det ville være naturlig og kalle ved nanv. Mormor er jo mor sin mor. Morfar er jo mor sin far. Farmor er jo far sin mor. Farfar er jo far sin far. Bestemor og bestefar er en betegnelse som brukes for den BESTE moren og den BESTE faren. Ingen kjærester elle inngifte vil noen gang bli din eller mannen dins mor eller far. Derfor heller ikke mormor, morfar, farmor eller farfar.
MintCondition Skrevet 6. april 2007 #11 Skrevet 6. april 2007 Mine foreldre er gidt enda (med hverandre, hehe) mens samboers foreldre er skilte og i nye forhold. Vi kaller de som er gift med samboers foreldre ved navn, ikke "bestefar" eller "bestemor". Hadde blitt helt feil for meg å kalle de det, og for samboer også. Tror det er litt annerledes når de "nye" har vært i familien i evigheter, altså om foreldrene ble skilt da du selv/partner var liten, enn når man er en "skilsmissevoksen"
cheni Skrevet 6. april 2007 #12 Skrevet 6. april 2007 Vi bruker navnet på kona til farfar. Det er mest naturlig for oss.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2007 #14 Skrevet 7. april 2007 Hos oss er det mormor og morfar ( mine foreldre) mimmi og bestefar ( min sambo sin mamma og nye mann) farmor og farfar ( min sambo sin pappa og kone) Mine svigerforeldre ha vært skilt siden sambo var 2 år, så for oss falt det helt naturlig å gjøre det sånn....
~chess~ Skrevet 7. april 2007 #15 Skrevet 7. april 2007 Vi sier mormor og bestefar "navnet" (stefaren min) morfar bestemor og bestefar (mannen sine foreldre)
Mamma til 2 jenter..... Skrevet 7. april 2007 #16 Skrevet 7. april 2007 Vi bruker også bare navn på de nye partnerene til bestemor og bestefar og det går veldig greit...
nickoline og supermann Skrevet 7. april 2007 #17 Skrevet 7. april 2007 Beste heter farfars kjæreste! De har vært sammen i 10 år!
Bartemarte - termin 4 mars Skrevet 7. april 2007 #18 Skrevet 7. april 2007 Besse-bess kaller vi samboeren til farfar. Farmor døde før jeg ble født så hun har jo mer vært en erstatning for noen for min del... ikke en som kom i tillegg.
"min villemo" Skrevet 8. april 2007 #19 Skrevet 8. april 2007 samboeren til hennes morfar kaller vi for mimmi (d var de som kom med forslaget ) og mannen til hennes farmor vet vi ikke helt hva vi skal kalle enda... ikke vet vi hva vi skal kalle kjæresten til hennes mormor heller - for tidlig enda..vi får se
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 8. april 2007 #20 Skrevet 8. april 2007 Her er mine foreldre gifte, så det er det mormor og bæste (eller mommy og bætte som hun sier selv). Sambos foreldre er skilt og gift på ny. Hans far er bestefar og hans stemor er bestemor. Vi bor på samme gård som dem, og stemora til sambo er virkelig ei god bestemor:) Mora til sambo er farmor, og mannen hennes er Ulf. Det er bare blitt slik, fordi de valgte det selv. "Bestemor", altså sambos stemor har ingen barn selv, men har oppdratt sambo og hans tre søsken. Hun har alltid blitt kalt ved navn før, men når vi kalte henne bestemor ble hun rørt til tårer. Ulf har egne barn og er bestefar til sin egen skokk med unger. Derfor er det blitt slik her:)
Puselure Skrevet 8. april 2007 #21 Skrevet 8. april 2007 Mine foreldre er i sitt 31 år som gifte, og er bestemor og bestefar:) Min mann sine foreldre er bestemor og farfar. De er skilt og gift på nytt begge to. Han som er gift med bestemoren har utnevnt seg selv som bestethor!! Jeg klarer ikke å kalle han det. Liker han ikke noe særlig og de er aldri her selv om vi bor 35 min i bil unna. Synes ikke noe om at han skal kalle seg det (de har vært gift i snart 5 år) Kona til farfar bruker vi navnet på Jeg synes det er mest naturlig å bruke navnene hvis ikke blir det veeeeldig mange besteforeldre!! Og da blir liksom navnet oppbrukt på en måte! Synes jeg da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå