NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 5. april 2007 #1 Skrevet 5. april 2007 Jeg har en veldig mild form for asthma, som vanligvis bare er treningsutloest. Kan evt ogsaa reagere litt hvis det er mye pollen i lufta. Men den siste uka naa har jeg hostet og harket i ett sett, og slitt litt med pusten, og i gaar var jeg hos legen og fikk stadfestet at asthmaen har blitt plagsom igjen. Veldig dumt, siden jeg proever aa holde meg unna alt som heter medisiner mens jeg er gravid. Har til og med klart meg uten en eneste paracet... Inhalatoren (Albuterol-Ventolin) jeg bruker har aldri blitt testet paa gravide (som de fleste medisiner), men man vet heller ikke om noen tilfeller hvor det har skadet babyen. Baade hos legen og paa apoteket fikk jeg vite at den mest sannsynlig er grei, og at det er viktigere at jeg puster skikkelig og at babyen faar nok oksygen enn at jeg holder systemet fritt for medisiner ved aa ikke bruke inhalatoren. Samtidig foeler jeg et daarlig stikk av samvittighet hver gang jeg bruker den--babyen faar jo ogsaa tross alt i seg en lav dose av medisinen...stakkars liten. Andre som sliter med asthma/allergi? Hva har dere blitt fortalt om medisinene dere bruker?
Lycheli Skrevet 5. april 2007 #2 Skrevet 5. april 2007 Hei:) Jeg har både astma og allergi og tar allergitabletter daglig og bruker ventoline ved behov. Har fått samme beskjed som deg - at det er bedre for babyen at jeg for nok oksygen og at de antar at midlene jeg bruker er ufarlige. Jeg er nødt å ta dette og bekymrer meg like mye for den lille når jeg selv ikke har det bra når jeg ikke har tatt det - kan da ikke være bra for den det heller. Derfor har jeg bestemt meg for å ta det jeg må med god samvittighet - heller ikke bra for babyen at jeg går og bekymerer meg og er urolig hele tiden. Jeg er astmatiker og allergiker og trenger medisiner - sånn er det desverre bare! Det finnes de som er enda værre enn meg og bruker større doser men som likevel får friske fine barn, så vi får trøste oss med det:)
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 5. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. april 2007 Du har helt rett, Lycheli. Aa bekymre seg er heller ikke bra--og aa ikke faa nok oksygen er det verste. Dette er bare noe vi maa ta, og som de sier vet de heller ikke om tilfeller hvor midlene har vaert farlige... Det med at andre bruker mye mere medisiner og likevel faar friske barn er ogsaa en god tanke. Takk for oppmuntringen.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 5. april 2007 #4 Skrevet 5. april 2007 Hei. Jeg har også astma og bruker ventoline og flutide. Jeg var også bekymret for om det kunne være skadelig for nurket i magen, men har fått bekreftet fra 2 jordmødre, fastlegen min, en turnuslege og en spesialist som jobber på gynekologisk avdeling på sykehuset at jeg kan ta medisinene mine uten at det skal være skadelig for barnet. Så jeg tror og håper at alle disse har rett idet de sier, så ta medisinene dine du, det går nok bra skal du se..
Celene -2.09.07~*HØYGRAVID*~ Skrevet 8. april 2007 #5 Skrevet 8. april 2007 Jeg har astma allergi men har i år et håp om å slippe medisiner.. har derfor begynt med akupunktur. har ikke følt meg plaget av astma enda, så håper det virker. Hvis jeg må bruke medisiner, kommer jeg til å bruke det mildeste på markedet og noen som er testet av gravide før... god sesong jenter
:)Elvira i magen :) Skrevet 8. april 2007 #6 Skrevet 8. april 2007 Jeg har allergi og går på allergitabletter, nesespray og øyendråper.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 8. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2007 Men er ikke problemet nettopp det at ingen av dem er testet av gravide? Her i USA i allefall har jeg faatt vite at astma og allergi medisiner er i "klasse C"--dvs. at de ikke har blitt testet paa gravide men at man heller ikke vet om tilfeller hvor de har vaert skadelige. Legen min har sagt at de mest sannsynlig er trygge, og jeg bruker jo det jeg maa... Skulle oenske det fantes en medisin som man visste med sikkerhet at var trygg, men alt tyder jo paa at de er trygge da...
Mamma til Nathaniel Skrevet 9. april 2007 #8 Skrevet 9. april 2007 Jeg er gravid med nr 2, og i dette svangerskapet tar jeg både allergimedisiner og astmamedisinene Ventoline og Flutide daglig. Da jeg var gravid med nr 1 var fastlegen min usikker på om jeg kunne bruke de faste medisinene, så jeg møtte våren uten medisiner. Det gikk som det måtte gå, og jeg ble innlagt på sykehus med kraftig astmaanfall som ble utløst av allergi. Legene på sykehuset sa at gravide med allergi og astma ikke måtte finne på å kutte ut medisiner pga frykt for fosteret. Som mange andre her har skrevet; det er MYE farligere for babyen at mor ikke får nok oksygen. Så jenter - ta medisinenee deres uten frykt (så sant dere tar medisiner dere har fått beskjed om at ikke er skadelige for fosteret selvsagt)
Isilra Skrevet 9. april 2007 #9 Skrevet 9. april 2007 Jeg har også astma og allergi, og merker nå at pollenallergien min tydeligvis har blitt sterkere (kanskje alle allergiene mine?), og jeg må ta ventoline mye oftere enn før. Har fått ny time til legen hvor vi skal snakke om medisinene mine (skummelt), men jeg ble i hvertfall litt betrygget av denne tråden. Så både astma og allergien min har blitt verre under svangerskapet. Hadde håpet at det skulle bli motsatt.. Har også merket at jeg har begynt å reagere på vaskemidler jeg aldri har reagert på før.. som Jif vinduspray. Får utslett, akkurat som brennesle.. Rart hvordan kroppen forandrer seg!
Gjest Skrevet 9. april 2007 #10 Skrevet 9. april 2007 Har astma og allergi, tar allergitabeletta når det trengs, men har ikke fått mye bruk for ventoline. har faktisk ikke hatt mye bruk for medisinan mine etter æ ble gravid:) får mest bruk for astmamedisin når æ trene, men no e det lite med det.
zesina Skrevet 13. april 2007 #11 Skrevet 13. april 2007 Hei! Fikk lyst å svare her. Jeg er selv astmatiker/allergiker og dette er mitt tredje svangerskap. Jeg er avhengig av seretide og singulair til daglig, (og tidvis ventoline,) og har gjennom de to foregående svangersakpene også brukt medisiner. Jeg bruker også allergi tabletter i pollen sesongen. Jeg har heldigvis to friske flotte barn som det ikke virker som har tatt noen skade av at jeg har måtte bruke medisinene mine. De er heller ikke blitt astmatikere. Som andre også har nevnt, har jeg også fått beskjed om at det faktisk er viktig at mamma'n har det bra, og får puste for at baby'n og skal ha det godt. Tror det er spesielt viktig å være bevist når baby'n blir født ang. amming/ernæring, ol. for å prøve å forhindre at de får de samme plagene som oss.. Og selvsagt leve sunt også som gravid, med eller uten medisiner. Lykke til alle sammen!
Solskinnsjenta Skrevet 13. april 2007 #12 Skrevet 13. april 2007 Jeg er støvallergiker og har pleid å ta allergitabletter (Zyrtec) daglig. Ble oppfordret til å slutte da jeg ble gravid, og har - bank i bordet- ikke hatt store plager i graviditeten. Men så leste jeg et sted at for noen så forandrer allergiene seg i svangerskapet, slik at symptomene kunne bli bedre/verre. Jeg har heldigvis mindre symptomer enn vanlig. Jeg føler meg kjempeheldig, men vil understreke det at det er bedre for barnet at mor får nok oksygen og ikke plages, enn om hun skulle gå og føle at hun ikke fungerer pga redsel for noe som kan, men ikke trenger å, være skadelig. Jeg er litt spent på pollensesongen, da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå