Gå til innhold

grøt til kolikkbarn 4 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke slik at når man har kolikk så har man gjerne litt problemer med tarmene? Er det så lurt å da gi grøt i håp om at kolikken vil gi seg? Vil ikke morsmelk/tillegg være det beste for barnets mage? Noen som vet dette og som evt har prøvd grøt i en slik situasjon? Uten at jeg vet så ville jeg trodd at barnet ville få mer magevondt av grøt i og med at tarmene måtte jobbe mer.....tenker jeg feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har nok ingen sammenheng. Jeg tror ikke det vil bedre eller forværre tilstanden men siden innføring av ny mat i seg selv kan gi magevondt ville jeg ikke gitt det før kolikken har gitt seg. Jeg ville ikke gitt ungen noe fast føde ennå hvertfall. Får håpe kolikken bedrer seg snart da. I teorien bør det gi seg omtrent i, eller rett før, alderen ungen din er i nå..

Skrevet

Det kan mye mulig blli bedre med grøt! Kolikk er jo luftsmerter i tarmene,grøt er med og fyller opp "hullene"i tarmene. Når en gir grøt kan barnet få bedre balanse i tarmene sine som igjen skyver smertene vekk. 4 mndr.er jo ikke såå smått,så jeg hadde prøvd med grøt! Begynn med en ts med pulver,tynn og god. Gjerne bittelitt malt oppi. Start med dette på dagtid da du lettere kan få med deg en evt.allergisk reaksjon. Noen barn sliter med grøt også de første gangene,men alt er en tilvenning. Når det er sagt,når kaller du det for kolikk? Veldig mage baren har luft i magen og plages av det. Litt "start problemer"er jo lov ;-)

Skrevet

Malt kan også gi magesmerter så om du gjør det bør du hvertfall droppe den..

Skrevet

Ja,med for mye mengder... Men det skal være mageregulerende.

Skrevet

Ikke godt å vite hva man skal gjøre....dette gjelder heldigvis ikke mitt barn men ungen til en nabo av meg. Sa jeg skulle forhøre meg her inne og se om det kom noen tips. Tar gjerne mot flere:-)

Skrevet

Jenta vår hadde kolikk og jeg var veldig skeptisk til å begynne med grøt. Og hun tålte ikke 4 mnd-grøtene noe særlig. Så her ble det ikke noe fres i grøtspisinga før vi begynte med havregrøt. Da ordnet magen seg også. Man må rett og slett prøve seg litt fram. Du kan også begynne å gi litt grønnsaksmos i stedet for grøt, det er litt snillere til magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...