Gjest Skrevet 5. april 2007 #1 Skrevet 5. april 2007 lillegutt blir ikke mett på min melk, han må ha erstatning for å bli mett.. (og da har han fått med seg den feite melka mi, ikke bare det første som kommer ut) dessuten får jeg så vondt når jeg skal amme han at vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg blør og han gulper blod, vi griner om hverandre.. jeg har prøvd skjold, men da vil han ikke ha puppen i det hele tatt.. jeg har pumpa meg og gitt han på flaske, men det er jo ingen vits og fortsette med når han ikke blir mett... dette er ikke noe koselig for noen av oss! jeg har derfor bestemt meg for å bare gi han morsmelkerstatning.. hvordan blir jeg kvitt melka mi? slutter vel ikke bare helt brått? jeg har prøvd noen dager og pumpe meg 4 ganger daglig og tømt de helt når jeg har pumpa. tenkte videre og trappe det mere ned til 3, 2 også 1 gang om dagen.. er dette riktig måte og gjøre det på? for melka vil vel forsvinne om jeg ikke pumper så ofte? og må jeg tømme de helt hver gang?
Mocka-*mamma til 3* Skrevet 5. april 2007 #2 Skrevet 5. april 2007 Hei! Jeg føler virkelig med deg. Sitter selv med vorter som ligner kjøttkaker, og det er veldig vondt å amme. Vi gjør det riktig, men problemet er at jeg ikke får tid til å la dette gro.. Ammer hver 3 time da hun er bare 9 dager gammel... Akkurat nå dynker jeg vortene i Virgin Oil, så får jeg se om det gror raskere.. Skjold tar hun, men for meg så blir det vanvittig vondt, da det er bare vorten som suges opp i skjoldet.. Derfor lar jeg skjoldet ligge. Skal prøve ut tvillingmetoden i dag.. .-slik ar området der det er verst kanskje får hvile.. Når jeg skal til å legge brystet til munnen hennes svetter jeg slik pga av smerten som jeg vet kommer.... Uff og uff.... Tror metoden du vil bruke for å red melk høres riktig ut. Viktig at du tømmer brystet hvertfall, så unngår du en muligens brystbetennelse.. La det gå lengre tid mellom hver pumping. slik red du jo produksjonen. Kan en ikke få noe reseptfritt på apoteket da? Jeg skal holde ut litt til.. -og håper det bedrer seg etter å ha prøvd ut div kjerringråd. Amming er jo så kos bare det fungerer. Lykke til!
Gjest Skrevet 5. april 2007 #3 Skrevet 5. april 2007 tusen takk! min gutt er bare 12 dager gammel, så syns dette er utrolig trist... men så lenge det ikke er noe koselig for noen av oss så er det ikke noe vits i og fortsette med det..
rødhette* Skrevet 5. april 2007 #4 Skrevet 5. april 2007 Jeg var i nesten samme situasjon som deg. Lillegutt spiste seg ikke mett på melka mi, han var rett og slett for lat. Så jeg måtte gi han flaske, og gadd ikke fullpumpe. Tenkte fortelle hvordan jeg gjorde det, for å få slutt på melkeproduksjonen. Jeg hadde MASSE melk. Jeg prøvde å pumpe minst mulig, for ikke å stimulere produksjonen/holde produksjonen oppe. I tillegg håndmelket jeg i stedet for å pumpe, fordi det også stimulerer produksjonen mindre. Jeg håndmelket kun bort det værste sprenget, mens jeg masserte klumpene som begynte å dannes. På begynnelsen hadde jeg kjempemasse melk, og måtte bruke innlegg hele døgnet. Det kunne plutselig bare begynne å renne av puppene. Det var faktisk sånn at det bare en natt plutselig sluttet å lekke, omtrent. Kom bare et par dråper av og til, sånn at jeg kunne kutte ut innlegg om natta. Klumpene forsvant sammen med melka. Så mitt tips er faktisk ikke å tømme brystet for melk. Det du gjør da, er å stimulere til økt produksjon. Da tror kroppen din at den må produsere mer melk, fordi det blir tomt. Håndmelk i stedet for å bruke pumpe, og få bare bort det værste sprenget/klumpene, sånn at du ikke får brystbetennelse. Hvis det ikke ser ut til å minke på et par-tre uker, kan du kontakte lege. Det finnes tabeletter man kan få på resept, men man bør prøve å få slutt på melkeproduksjonen på naturlig måte først. Husk dog at du kan lekke noen dråper i lang tid etterpå. Jeg vet om flere som fortsatt lekker et par dråper av og til, selv over 1 år etter fødsel (og selv om de kuttet ut amminga med en gang). Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå