Gå til innhold

Forberedelser til amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!:)

Bare lurte på om det er noen her inne med tidl erfaring med amming som kan gi noen råd til en førstegangs? Har fått noen hint om at det kan være lurt å forberede brystene til amming, slik at man kan få mindre vondter og trøbbel i starten. Foreløpig gnir jeg og drar litt i brystvortene når jeg dusjer og merker jo at det er ganske ubehagelig, men begynner å bli vant nå... Noen som har noen andre råd??

Velger å være anonym her siden jeg syns det er et litt "flaut" tema...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Har ammet tre barn og har aldri forberedt brystene på amming. Men det høres lurt ut, synes jeg. Man kan fort bli litt sår.

Det jeg har erfart hjelper, er å lufttørke brystvortene etter å ha smurt litt morselk på. Tror at man fort blir sår, dersom man går med vått ammeinnlegg lenge.

En annen ting er å bytte bryst når du kjenner at det blir sårt. Dersom babyen klemmer gummene sammen kan det være lurt å stikke en finger inn i munnviken på babyen, slik at h*n slipper taket. En annen ting jeg kom på er at dersom det ene brystet er mer sårt enn det andre, kan du begynne å amme fra det minst såre brystet da babyen gjerne er litt ivrig når h*n er sulten.

Ikke la babyen "henge" i puppen. Det vil si, hold babyen så nært brystet under amming at h*n ikke river og sliter i det.

Overfylte bryster kan være kilde til problemer. Da kan det være lurt å pumpe ut litt først.

Du får hjelp med teknikken på barsel dersom du føler du ikke får det helt til.

Ellers er det bare å holde ut. Sårheten går over etter en liten stund, når brystene har vendt seg til det.

Blir man virkelig plaget, kan du ta det opp med helsesøster. Det er salver å få for såre brystvorter.

Til slutt. Det er ikke alle som blir plaget med såre brystvorter. Tror at det går helt greit for de aller fleste. :-)

Skrevet

Det er så gøy å lese dette, min mor har gitt meg nesten ordrett samme råd som deg kaur! Har stor tro på å følge disse:) Godt med råd fra erfarne mødre.

Skrevet

Fint om det kan være til hjelp :-)

Når det gjelder å være erfaren, så må jeg bare si at man føler seg like klønete hver gang man har fått en nyfødt baby :-)

Tror jeg kommer til å føle meg like klønete når jeg har født denne gangen også.

Skrevet

Jeg forberedte meg ikke noe spesielt i forhold til ammingen. Det gikk kjempebra uansett. Jeg ammet ikke så lenge (av medisinske grunner), ca. 5 uker. Var ikke sår eller øm en eneste dag, så alt gikk egentlig forbausende greit.

JM jeg snakket med sa at uansett hvor godt man forbereder puppene på at de skal brukes til amming blir det ikke det samme som at en baby dier uansett, så hun mente det var bortkastet.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:) Er nok delte meninger om dette med amming som med mye annet... Men syns det er kjempeflott å høre andres erfaringer. Blir litt beroliget:)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Snulla er skikkelig sugeunge, så da jeg starta å amme så fikk jeg sugeblemmner på brystvortene med engang...jeg fikk ikke melka før etter 3-4 dager, så hun sugde som bare det for å få ut råmelka, og det gjorde vondt! Begynte også å blø, men fiksa det med å trykke ut litt melk og la det lufttørke. Det jeg har lært til neste gang er at jeg ikke skal nøle med å gi erstatning når jeg ikke har melk (snulla fikk jo ikke mat nok), og at jeg ikke skal la babyen ligge så lenge til puppen om gangen.

Vi venta ei uke med å gi snulla smokk (ville jo at amminga skulle være i orden før vi begynte med det), og det blei redninga på sugelysten hennes!:-)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Forberedte meg ikke noe som helst forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...