Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #1 Skrevet 4. april 2007 På en skala fra 1 til 10? Så en dokumentar på Tv i går om en fødsel hvor de siste pressriene ikke så ut til å være vonde i det hele tatt! Hun skravlet og smilte mens hun presset ut ungen. Jeg fikk epidural, men husker den siste fasen som et rent helvete - jeg grein, skrek, trodde jeg skulle dø og ba om mer smertestillende. Dette er 2 mnd siden og jeg tør enda ikke ha sex fordi jeg er redd for å bli gravid. Jeg fikk drypp, mulig det gjør fasen på slutten vondere. Er det virkelig så store forskjeller på fødsler? Gutten min blir ihvertfall enebarn!
så var vi 4 Skrevet 4. april 2007 #2 Skrevet 4. april 2007 når den sto på vil jeg tro den var en god 20'er, men nå i ettertid kan jeg ikke erindre at det var så vondt. Hadde epidural hele tiden så pressriene var ikke vonde bare veldig slitsomme, men Martin ble nå tatt med vakum tilslutt og DET var vondt.
Gjest Skrevet 4. april 2007 #3 Skrevet 4. april 2007 Første fødsel var ikke noe morsom, fikk epidural til slutt og da gikk det greit. Synes riene var verst, for de kom med mindre enn et halvt minutts mellomrom og livmora ga til slutt opp. Men etter epiduralen, og da jeg skulle presse ut jenta gikk det greit, men så klart vondt. Kanskje en 6er. Andre fødsel var veldig fin, selv om det var vondt. Men trengte ingen smertelindring, så da kan jeg kanskje legge den på en 3-4. Vanskelig egentlig å legge fødslene på en skala, for en fødsel er jo vond. Men jeg har ikke blitt skremt, synes det er en helt utrolig opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #4 Skrevet 4. april 2007 Jeg fikk drypp for å få fødselen i gang. Fra de satt dryppet tok det en time til riene begynte, så enda en time til de var vonde. Da var det i gang, og etter 2,5 time var babyen min ute. Brukte 12 minutt på utpressingen. Fødselen var en fin 4'er, max. Kunne gjerne ha gjort det igjen i dette øyeblikk. Min første fødsel var litt mer langtekkelig, 10 timer, med en time pressing. Den kvalifiserte til en drøy 8'er. Begge barna var store, siste over 4 kg med 38,5 cm rundt hodet.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #5 Skrevet 4. april 2007 jeg kan ikke si at jeg smilte eller skravlet, det var veldig slitsomt mer enn vondt egentlig. Tok vel ett døgn fra jeg kjente de første tegnene til han var ute, men ble aldri så fryktelig vondt. Jeg var hjemme nesten til full åpning. Fikk akupunktur da jeg kom inn og ventet på pressriene. Følte etterpå at jeg vil ha mange flere barn jeg da:-) så kanskje en tre'er.
Tiddelidu Skrevet 4. april 2007 #6 Skrevet 4. april 2007 Sånn i ettertid en 3`er. Mens det sto på en 6-7`er. To uker etter misunte jeg veninna mi som gikk høygravid, skulle gjerne født igjen. Selvfølgelig vondt, men flott =)
3pårappen :) Skrevet 4. april 2007 #7 Skrevet 4. april 2007 Jeg kom på sykehuset i den tro at jeg hadde maserier, jordmor fant åpningen til å være 8 cm Ti min senere var det litt vondt og ti min etter det var det veldig vondt, fem min etter kom pressriene, som bare var gode, lillegutt kom på tre press Kanskje en treer... Første fødsel startet med vannavgang, varte i tolv timer og var helt jæv... en sterk tier!! Glad jeg tok sjansen på en baby til jeg )
Gjest leelu23 - fikk Tobias 2/12-06 Skrevet 4. april 2007 #8 Skrevet 4. april 2007 min var den verste og tyngste fødselen jeg har hørt om hvertfall. Lå i tre døgn før han kom med hastesnitt. etter to døgn på 180 i drypp og så vidt 4 cm åpning måtte de gi meg en "hestesprøyte" så jeg fikk slappe av. Prøvde igjen med drypp dagen etter - men like stengt. intense og jævlie rier fra 1 minutt. kom med 2 min mellomrom uten nytte.. Lille havnet på intensiven med blodsukkerproblemer i 7 dager og jeg surra rundt som en annen idiot på barsel uten ungen min!! GRUSOMT!!
BAcer med mirakel-jente :) Skrevet 4. april 2007 #9 Skrevet 4. april 2007 Vet ikke helt hvor jeg skal plassere den. Husker det var forferdelig vondt, og jeg tenkte at "dette blir enebarn" da pressriene smått begynnte å komme. Men da de siste, skikelige pressriene kom, var det egentlig bare godt.. Det tok noen dager, ca en uke før jeg tenkte positivt på fødselen, selv om den var kjempefin. Men nå er jeg ikke avskremt, kan godt gjøre det en gang til!
Gjest Skrevet 4. april 2007 #10 Skrevet 4. april 2007 Finnes ikke ord! Riene var kjempe vonde- kastet opp og brakk meg av smerte hele tiden. Pressriene var det værste- et grusomt mareritt som jeg aldri kommer til å glemme. Tarmen og alt revna! SKAL ALDRI FØDE MER!
LivetErEnLek Skrevet 4. april 2007 #11 Skrevet 4. april 2007 Min siste fødsel var ikke fæl i det tatt. Ja, det var hinnsides vondt, men en helt utrolig flott opplevelse. Og det er ikke noe jeg bare sier i etterkant, husker jeg tentke det da det sto på som verst også. Og jeg fødte en liten stjernekikker som til slutt måtte få hjelp av vakum for å komme ut, uten annen smertelindring enn vann og akupunktur, så smertene var sterke nok de. Høres skikkelig svulstig og klisjeaktig ut, men tror det var urkvinnen i meg som viste sitt ansikt for jeg er en av de som må ha bedøvelse hos tannlegen for å fjærne tannstein.....Da jeg ble gravid 3 mnd etter fødselen var det første jeg tenkte "JA!!!!!, jeg skal få føde igjen!!!" Graviditeten endte desverre i en ma i uke 14/15, men vi skal ha flere barn, det er helt sikkert!
Gjest Skrevet 4. april 2007 #12 Skrevet 4. april 2007 Jeg syns smerten var en 10'er. Men fikk høre at jeg hadde en drømmefødsel av jordmor etterpå. Gikk et par uker før jeg slapp tanken på å MÅTTE adoptere de/den neste, for nå ser jeg på hele opplevelsen som en fin opplevelse. Og gleder meg til å gå gjennom en fødsel en gang til.
Marius sin mamma <3 Skrevet 4. april 2007 #14 Skrevet 4. april 2007 Tror nok jeg må si 9... Da jeg ba om epidural, fikk jeg ikke det fordi at det var for seint, så eneste smertestillende jeg hadde var noen akupunktur nåler (som ikke hjalp i det hele tatt) og lystgass som bare hjalp i begynnelsen. Fikk pressrier før han lå langt nok ned, slik at jeg fikk ikke lov å presse, og jeg ble satt på drypp for at riene skulle bli enda sterkere. Ble klippet ganske mye og revnet i tillegg endel, tilsammen 4 plasser. Må vel kanskje også nevnes at han var 4,7 kg, det gjorde vel ikke fødselen lettere...
lana<3 Skrevet 5. april 2007 #15 Skrevet 5. april 2007 dere er vel leie over å høre om min fødsel.... men jeg hadde en drømmefødsel, trodde riene var kynnere i neste øyeblikk fikk jeg epidural og koste meg gjennom resten av fødselen...fortalte tilogmed til jordmødrene mens jeg holdt på at dette var jo ingenting jo....fikk kjeft av dem da...lå en dame i naborommet og hylte seg helt forderva husker jeg...husker jeg tilogmed spurte jordmor om hun ikke var ferdig snart for jeg hørte ik hva venninnene mina sa i tlf....hi hi.... så her må jeg si 2 kanskje....kynnerne holdt på i 3 uker og de var vonde før jeg ble vant til dem ja...
Gjest Skrevet 5. april 2007 #16 Skrevet 5. april 2007 Lå med pressrier i over 2 timer uten smertestillende, så det blir lenge til vi får en ny baby ja;-) 9 til min fødsel..
Thula Skrevet 5. april 2007 #17 Skrevet 5. april 2007 Tja.. 4-5? Altså, det var jo forferdelig vondt, ingen tvil om det. Men det var ingen komplikasjoner, lite blod, det gikk raskt og greit. Jeg husker på et tidspunkt, når jeg hadde noen rier hvor åpningen gikk fra 4-10 cm på sikkert bare 5 minutter, at jeg var redd for at jeg skulle dø av smertene. Men da hadde jeg ikke lenge igjen før hun endelig var ute og da var jo alt over. Nei, jeg er kjempefornøyd
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 5. april 2007 #18 Skrevet 5. april 2007 Min fødsel tok LAANG tid og hadde press rier i neon timer.. slitsomt og tårene spratt.. Men jeg lo og hadde litt humor i mellom..Var veldig opptatt av at samboeren min måtte se meg sånn og syntes synd på HAN:=) Tok lang tid før hodt vra HEELT nede i bekkenet.. så det var det vi ventet på.. men pressriene kom alikevell de.... Veene starta onsdag kveld og det var 10 min mellom fra da av og til ungen kom på fredag kl 1530... Alikevell.... tja kunne gjort det igjen jeg ;=) Fikk bare lystgass og akupunktur;) Da de tok vannet var ungen ute på 20 min toppen... FRa 1-10 vil jeg si 15 mens det sto på med pressrier som verst.. men totalt...tja 5 ?? Forventningene overskygget det meste av følelsene;)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #19 Skrevet 5. april 2007 jeg fødte på 45 min, jeg var tilfedigvis på sykehuset også hadde jeg 1 cm åpning og mange sammentrenkninger, hadde nesten ikke merket noen ting. men siden jeg var alene og hadde kjørt meg selv dit og ikke kjente noen ting så beholdt de meg over natta og sa at kansje det kom en baby iløpet av de nermeste dagene. så gikk pluttselig vannet og 45 min etterpå så var det en baby der. jeg husker jeg tenkte "skal ikke dette gjøre mer vondt?" jeg hadde ikke noe smertestillende. men jeg fikkk skjokk, det var jo ingen som forventet at det skulle skje så fort. når de la babyen oppå meg så sa jeg "hva skal jeg med han?" å neste gang så kommer jeg til og bo på sykehuset. jeg kommer til og være liveredd for og føde hjemme. men jeg kan ikke si jeg hadde det vondt.....
Hannahs-mor06 Skrevet 5. april 2007 #20 Skrevet 5. april 2007 Jeg syns smertene forsvant totalt da jeg skjønte det nærmet seg "slutten" og jeg hørte jordmor si"hent barnepleier".. kan huske jeg så samboeren min i øynene og så "nå skal vi få baby!!". Så mine pressrier ble på en måte smertelindret ved tanken på at nå er det snart over.. Min fødsel måtte settes igang..vannet ble tatt ca kl 9, og Hannah var ute kl 1800. Måtte bli lagt på drypp og fikk epidural..kl 1630 så de at Hannah ikke hadde det helt bra, og fødselslegen skrudde opp både drypp og epidural..husker at smertene var forferdelige og at jeg var inne på tanken "ALDRI MER", men som sagt slutten var best - og jeg skal ha flere;)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #21 Skrevet 5. april 2007 Har født to barn og kan ikke si jeg syns pressriene var så vonde. Syns de er værst tra 4-5cm til du får pressrier. Pressriene har vært en lettelse her, men noe skravling og smiling har jeg ikke følt behov for. Har vært fokusert om å gjøre det som kreves for å få satt ungen til verden og prøve å gjøre som jordmor sier. Hvis jeg må gradere så blir vel 1. en 5'er og 2. en 3'er.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #22 Skrevet 5. april 2007 Jeg har født 2 barn og begge gangene var det styrtfødsler. Første fødsel var verst. Da jeg kom på sykehuset sa jordmor at jeg kun var i startfasen og at det enda kunne gå 1-2 dager før det skjedde noe. Snuppa ble født 1 time og 40min etter ankomst til sykehuset. Selve fødselen varte i 45 min, og var helt grusom. Fikk helt sjokk over hvor vondt det var. Kroppen fikk ikke forberedt seg på smertene. Måtte syes en del etterpå, og syntes det var nesten like ille som å føde. Likevel var jeg i toppform dagen etter, og syntes ikke det hadde vært så ille. Andre fødsel gikk så fort at jeg ikke rakk å dra til sykehuset. mannen min rakk så vidt hjem før lilletulla ble født. Var jo kjempevondt denne gangen også, men var så letta over at det gikk så fort. Jeg syntes åpningsfasen var det verste ved fødslene. Neste gang drar jeg til sykehus med en gang jeg begynner å kjenne noe..:-)
Gjest Skrevet 5. april 2007 #23 Skrevet 5. april 2007 Jeg hadde en fødsel som 1 av 1000 har i følge jordmor. Skikkelig heldig. Viste ikke at jeg var i gang ( 3 uker før tiden).. skulle bare sjekke hva det var.. trodde det var kynnere.. var liksom ikke så veldig vondt.. Fikk beskjed om 9 cm åpning 00.45... ble helt paff.. for det var ikke i mine tanker at jeg skulle føde nå... 01.14 var lillegutt ute;) Ikke noe smertestillende.. og fra 1-10.. vil jeg nok sette 7 eller 8. Det var jo vondt når det sto på.. men trodde faktisk det skulle være verre. Og åpningsfasen .. ja merket jo ikke at jeg var i gang nesten.. så det sier jo sitt.. trodde bare jeg hadde strekt en muskel.. hadde vondt i korsryggen ( hadde gått lang og rask tur tidligere på dagen.. ) så.. fikk beskjed om å komme VELDIG fort til sykehuset neste gang..
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #24 Skrevet 5. april 2007 Tja, ikke så ille egentlig i forhold til mange andre. Etter en lang og treg start, kom det endelig i gang. Gikk og gikk med prekestol fra ca kl 2230, smertene var ikke så ille. Rundt kl 0120 ba jeg om epidural (eller hva som helst som kunne lindre smertene) , men jeg fikk beskjed om at det var for sent. Litt over halv to kom pressriene. Noen minutter senere fikk jeg presse. litt før to kom ungen. Sydde bare et par pyntesting. Ikke så ille, men er glad jeg er ferdig med fødsler. Har to, skal ikke ha flere. Forresten, første barn ble født med epidural og drypp. Det var ikke ille i det hele tatt. Epidural var egentlig ganske fantastisk.. Angret litt på at jeg ikke ba om det tidligere denne gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå