Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig å gå opp?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har lest innlegg her og på skravle. Ser ut som de fleste babyene har gått opp masse, leste om en baby på 5mndr som veier hele 10kg nå. Sofie har gått opp litt over 3kg siden hun ble født, er det lite?

Hun var jo veldig stor da hun ble født, nesten 4,3kg, veier nå 7,5kg. Hadde kanskje mye å gå på fra før...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alltid de største barna ved fødsel legger mest på seg etterhvert:-)

 

Nora veide 4115, og veier nå 8250 - og hun er den absolutt minste av mine tre barn ved samme alder! Jeg har også vært litt bekymret i forhold til vekten hennes i starten, idet hun var såpass mye mindre enn sine søsken. Ved 3 mnd kontrollen var hun 1,5 kg mindre enn broren, og 1 kg mindre enn søsteren..

 

Men det viktigste er jo at barnet følger percentilen (vekstkurven) sin, og da spesielt vekt-lengde kurven! Så lenge de gjør det, og ikke krysser percentiler nedover, ville ikke jeg vært bekymret for vekten hennes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg, men helsesøstra som jeg gikk til med førstemannen sa at når barna var rundt ett år var de fleste ca 10 kg - tror ikke det stemmer helt. Når vi var på åtte måneders kontroll sist mnd veide ungene fra 7 - 11,5 kg så det er store sprang. Tror det viktigste er at ungene følger sine egne vekstkurver. For mine to er det stor forskjell. Ved fødselen var nr 1 3,3 kg og nr 2 3,9 kg, og ved åtte mnd var nr 1 10,5 og nr 2 8,5 - og begge var like lang både ved fødsel og ved 8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er veldig kort, akkurat som storesøsteren sin, og det gjør at hun i følge kurven sin faktisk er litt "overvektig", så da er hun vel helt normal. Storesøsteren er nå 2 år og 8mndr, veier nå 11kg, så hun blir nok ikke så stor denne her heller kanskje. Hun er tynnere enn hun andre var ved samme alder, er så uvant, er så vant til en liten bolle på den alderen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig med disse små, de fyller ut seg selv på en fin måte:) Jeg er også vant med en liten ball fra førstemann. To kilo vises godt på 78 cm:) Førstemann klarte aldri å bite i tærne sine for magen var i veien, mens minstemann ligger og bruker stortåa som smokk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingrid har lagt på seg nesten 7 kg, hun var ei lita jenta på 3090 gram - den minste babyen i barselgruppa ved fødsel, nå er hun den største babyen på 10 kg(babyer født i juni og juli) - både jeg og pappaen var boller som babyer selv, så hun har vel kanskje noe å slektes på der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Benjamin var 3255g da han ble født og var 8080g på 7mnd kontrollen. Søskenbarnet mitt har en stor baby. Han var over 5kg da han ble født og er 12kg og 10mnd nå. Deilig unge....men tung å bære på. Men heldigvis er han flink å krype,reise seg og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...