Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen andre som klør? Er i uke 32 og har litt sånn stikkende kløe. Var borte ett par dager, men tlbake i dag. Har tatt blodprøve hos lege nylig, den var fin. Føler meg slapp og trøtt i tillegg. Noen som har hatt kløe i svangerskapet som det har gått helt fint med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ca 5 % som får svangerskapskløe sa legen til meg. men enda mindre av dem som det er noe fare med. Hvis blodprøven er fin men det er plagsom finnes det kløelindrene medisiner som kan gis men de virker ikke bestandig. Er det hender og føtter som klør og det blir veldig ille kan man ta en ny test hos legen. Men så lenge det ikke er noe galt med levern (gallesyrer) er det ingen fare.

Og tro meg er det gallesyre så er det gangske håpløst å leve med før man får medisiner du bare vet uten tvil at dette er ikke riktig........

Hvis du lurer mer kan du jo sende meg en beskjed i postkassa.

Skrevet

jeg klør meg ihjel på magen og leggen! ingenting hjelper heller. helt sinnsykt irriterende. ikke er jeg i bra form heller. tok også blodprøve og den var fin.

Skrevet

Takk for svar! Er jo så lett å engste seg. Har noen problem fra før som kan gå ut over levra, derfor er jeg nok ekstra engestelig. Klør ikke så veldig på hender og føtter. Tar nok en prøve igjen om det blir ille. Men det er ille hos deg Tia? Siden du vet sånne ting mener jeg.

Skrevet

Jeg hadde 3 søvnløse uker, sovna jeg varte det sjelden mer en en time før jeg var våken av intens kløe. Til slutt var jeg så sliten at jeg bare lå å grein.

klødde som besatt på føtter, hender, tær og fingre og sånne fine plasser som under neglene. Men også klødde jeg på mesteparten av kroppen etter hvert.

Ingen tegn til tørr hud og ingen utslett.

Og det er alltid værst på jveld natt og tidlig morgen............. av en eller annen grunn var det bedre på dagen.

Kunne ikke bli varm da for da klødde det og etterhvert ble det værre på dagen.

På sykehuset prøvde de allt for de vil ikke gi medisiner mot gallesyre hvis du er bare litt forhøyet slik jeg var til å begynne med.

Hvitvask, alo vera gel, og eurax (kan hjelpe blitte litt akkurat eurax.)

"2 netter på rad måtte jeg få isvann og kluter av jordmor som var på på natta for å ise ned de delene av kroppen som klødde mest for å få sove selv etter insovningstabeletter.

Flere forskjellige kløstillende/allergi dempende medisiner. (allt mens de nøye fulgte opp babyn.)

Desverre hjalp ingenting. Men det var fordi gallesyre verdiene mine steg.

Så nå har jeg medisiner mot det og selv om jeg fortsatt klør så er det ingenting i forhold til før og jeg sover nå natta gjennom og bare vokner for babyn trykker på blæra.... :-)

Så nå vet jeg hva jeg snakker om når det kommer til svangerskapskløe.

etter å ha vært en uke på sykehuset og mange legetimer før der så kan jeg si at de er veldig opptatt av om hender og føtter klør.

Men blir det for ille så si fra til legen og ta en blodprøve igjen, (bare husk gallesyre prøver skal være fastende.) Det er alltid bedre å teste en gang for mye en en gang for lite.

Skrevet

Takk igjen for svar! :)

Har egentlig klødd mest på bein og mage/bryst. varierer litt fra dag til dag. Har prikking under beina, men vet ikke om det er kløe. Er forferdelig svimmel, så må nok kontakte jordmor uansett, så får hun si hva hun tror. Men tror ikke det er noe alvorlig. Men veldig kjekt at dere vil dele erfaringer. Det er til stor hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...