Gå til innhold

Sover dårlig om natta pga langvarig forkjølelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har alle her i huset vært plaget av influensa eller kraftlig forkjølelse, og vi er nå på tredje uka. Ikke feber lenger eller noe dårlig almenntilstand på baby nå, men forkjølelsen henger liksom igjen. Det går utover nattesøvnen! Hun vekker seg selv når hun hoster og da begynner hun å gråte, antagelig fordi hun er trøtt og klarer ikke sovne skikkelig. Har prøvd hostesaft, men hjelper ikke. Er også tett i nesa og da blir det vanskelig å puste når man har smokk også. Drypper morsmelk i nesa, det hjelper bare litt. Etter å ha ammet henne i natt, tok det laaaang tid før hun sovnet skikkelig igjen. Trodde mange ganger hun hadde sovnet, men så gikk det kanskje maks 10 minutter, så våknet hun igjen. Og hylgråt. Stakkars liten.

Før hun ble syk hadde hun så gode netter, sov hele natta uten amming flere ganger og jeg håpet hun var på vei til å nattavvenne seg selv (er 6 og en halv mnd). Men nå som hun var vært forkjøla i flere uker, ser det ut til at hun har vent seg til å våkne igjen på natta. Finnes råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Har dere hevet senga i hodeenden? Brukt nesesuger? Det funka på snulla her, men hun plagdes ikke med noen langvarig forkjølelse.

Skrevet

Saltvannsdråper fungerer bedre enn mm her i gården. Kjøp en pakke ampuller på apoteket - det er mye enklere å bruke enn å lage selv. Koster ikke stort, tror jeg betalte en femtilapp for 20 ampuller, og hver ampull kan du bruke et døgn etter den er åpnet.

Vi hadde også god effekt av noe så banalt som å vaske soverommet... hehe... vi tok ut ALT annet enn skap, dobbeltsenga og sprinkelsenga, dermed er det minimalt med støv som blir liggende rundtomkring.

Husk også god luft. Oppvarmingskilder som panelovn eller varmekabler på soverom gir tung luft, da er det bedre å ha soveromsdøra åpen litt for å få inn varme. Men nå er jo den verste kulden over, så det er neppe noe problem at det blir for kaldt. Frisk luft er viktig, luft ut hver kveld før du legger jenta. Da mener jeg skikkelig lufting, utskifting av luft, dvs sjokkluft med vinduer på vidt gap i ca 3-4min.

Og så er vi over på kjerringrådene... hehe... hs anbefalte oss å koke opp vann ien vannkoker, helle over i et krus, dryppe oppi litt eukalyptusolje (fås kjøpt på mange dagligvarebutikker) og sette kruset på toppen av et skap eller noe. Det gjør det lettere å puste, sies det.

Klassikeren ang. natt-amming er jo å la PAPPA'n ta seg av henne når hun gråter på natta. Hvis du viser henne oppmerksomhet så kjenner hun lukt av mamma og mat, og da er det vanskelig å unngå at det blir måltid av det. Hun er såpass gammel at hun kan drikke vann, hva med at pappa'n gir henne en kos og litt vann fra flaske når hun våkner?

God bedring :)

Skrevet

Tusen takk for kjempemange gode råd. Da skal jeg ut på handletur nå, til innkjøp av saltvanndråper og eukalyptusolje :)

Skrevet

saltvanns ampuller å nese suger anbefales alle med små barn...har selv en 4 mnd gammel gutt som har vært forkjøla 3 ganger på 4 mnd....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...